Jump to content
Annons

Producerat en låt på ett kommande Album.


Studiomedlem

Recommended Posts

Tjena.

Jag har producerat en låt på ett kommande album, artist och sånt är oviktigt...det blir min första släppta produktion och jag behöver hjälp med affärsdelen.

Gruppen har blivit signade på en label som har dist med warner. Det är i princip klart att min låt kommer vara med på skivan så jag undrar hur det kommer gå till härifrån. Jag sökte lite i forumet och hittade en bra tråd om kontrakt, där killen hade fått väldigt bra råd och tips, hittade inget som jag hade nytta av i detta fall dock.

Jag vill veta allt jag behöver veta innan vi börjar prata om papper och liknande, så att jag inte verkar okunnig (vilket jag är). Jag vet inte vad de har för kontrakt och hur många procent de har på ppd osv, vet inte heller hur de har det med förlag. Jag vill som sagt ha koll på läget innan en sån diskution kommer upp.

Vad bör jag ha koll på? Hur brukar det vara? Vem betalar mig? Vad får jag betalt för? Vad kan jag bli blåst på?

Att producera andra artister är något som jag kommer satsa på nu framöver, och jag måste ha stenkoll på vad som gäller när jag skickar iväg produktioner till bolag, artister och liknande.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips! Släpp inte ifrån dig mixen förrän du har fått betalt. Det fanns som exempel en hel drös med producenter och musiker som inte fick betalt en spänn för Ace of Base (eller vad de nu hette) internationella genombrottsplatta.

Om jag inte minns helt fel tror jag att man kan stå med som producent och få ut en procent på STIM-pengar när artisten gör verkanmälan...eller när skivbolaget gör anmälan om utgivning. Kanske har jag fel men glutta gärna på STIM

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns helt fel tror jag att man kan stå med som producent och få ut en procent på STIM-pengar när artisten gör verkanmälan...eller när skivbolaget gör anmälan om utgivning. Kanske har jag fel men glutta gärna på STIM

STIMs verksanmälan innehåller "fält" för Kompositör (text o musik) och Arrangör. Vet dock inte hur många procent som tillfaller arrangören...

Grattis förresten! 😛

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har redan släppt iväg mixen så....

SÅhär har jag fattat det hela:

Låt säga att gruppen från 20 % av ppd och det är 20 låtar på skivan. textskrivare och producent får ungefär 50 % var på varje låt. Så jag som har producerat en låt får alltså 0,5 % på PPD. Samma sak gäller Stim pengarna, textskrivare och producent får 50% var.

Skillnaden där är att förlaget tar 33% av pengarna så jag och textskrivaren får dela på de återstående 66.7 %.

Har jag fattat rätt? något mer som jag bör tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Alltså.

Jag fattar inte varför du du menar att producenten får del avPPD. Har du inget producentarvode? industristandard för en oetablerad producent är omkring 10000/låt. Verkar som att du har blivit lurad här.

Eftesom royalties ALLTID räknas efter skivbolagets breakeven så bör du ta reda på hur många ex av skivan dom räknar med att sälja innan du får några pengar överhuvudtaget.

Nästa gång du verkar som producent - ta en engångssumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger att det är "din" låt som skall vara med på skivan - menar du då att du har skrivit den? I sådana fall har du upphovsrätt till verket och kan så få pengar av STIM om den spelas. Har du "bara" producerat låten får du INGET! Det är en individuell uppgörelse som du får göra med den som anlitat dig.

Grattis iallafall o hoppas att den rättmätliga degen en dag tillfaller eder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag är nyfiken...vad fan är PPD?

Public price To Dealer

Grossistens pris till skivbutiken/återförsäljaren

I Sverige 105-110 kr per album

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag är nyfiken...vad fan är PPD?

Public price To Dealer

Grossistens pris till skivbutiken/återförsäljaren

I Sverige 105-110 kr per album

Eller "Price Per Disc" om du kanske har hört det förut? är ju precis samma sak

Ja.

Men det är ju inte det det betyder.

"Price Per Disc" är ju inte särskilt definierande.

& samma sak är det egentligen inte eftersom Public Price To Dealer berätttar att det är priset till återförsäljaren & inte till kunden det handlar om. Desutom så fanns det inte ens "discs" när förkortningen började användas.

Price per disc är fel & ska inte användas.

Rätta mig inte, jag kan det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till de som grattar!

Jag har ju bara fått för mig lite hur det funkar så det jag skrev var bara hur jag trodde det var.

Jag trodde man fick pengar allt eftersom skivan säljer precis som artisten, att man fick procent. Så jag har inte tagit upp något om någon engångssumma...

Sen så har jag fått stimpengar förut men då för min egen osidnade grupp som spelades på P3 och liknande, där hade jag skrivit halva texten och producerat själv, fick 75% av pengarna. Är det säkert att producenten inte får några pengar på stim? det låter orimligt i mina öron.

nästa gång säger jag hur mycket jag vill ha så slipper jag allt det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tack till de som grattar!

Jag har ju bara fått för mig lite hur det funkar så det jag skrev var bara hur jag trodde det var.

Jag trodde man fick pengar allt eftersom skivan säljer precis som artisten, att man fick procent. Så jag har inte tagit upp något om någon engångssumma...

Sen så har jag fått stimpengar förut men då för min egen osidnade grupp som spelades på P3 och liknande, där hade jag skrivit halva texten och producerat själv, fick 75% av pengarna. Är det säkert att producenten inte får några pengar på stim? det låter orimligt i mina öron.

nästa gång säger jag hur mycket jag vill ha så slipper jag allt det här.

Verkar som att begreppen är något ihopblandade här...

Vad menar du med "producent"

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim bevakar bara upphovsmännens rätt.

Pengar vid radiospelning tillfaller endast upphovsman (och förlag) således.

Någon gång också till 'bearbetare', som det heter på Stim-spåk, men det är knappast aktuellt i ditt fall, eftersom det handlar om folkmusik oftast.

Som "producent" (liksom Danny misstänker jag att allt inte är kristallklart här... :rolleyes:) ser man till att få betalt av bolaget på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det är Hiphop. Jag har producerat beatet.

Ok.

Då skulle du som sagt ha gjort upp om en engångssumma med skivbolaget. STIM-ersättning får ENBART låtens upphovsmän, dvs de som har skrivit låten.

Gå med i musikerförbundet! där får du all hjälp du kan behöva.

Och var inte räd för att verka okunnig, jag är säker på att skivbolaget ifråga kommmer att göra allt klart för dig.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle du som sagt ha gjort upp om en engångssumma med skivbolaget. STIM-ersättning får ENBART låtens upphovsmän,

Nu har jag läst igen, och gissar att det faktiskt är han som skrivit låten.

"Producera" betyder tydligen skriva musik nuförtiden, har läst det lite varstans.

Vore nog bättre om man behöll de gamla begreppen och deras innebörd,

inte minst för att undvika missförstånd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ja.

Särskilt när det kommer till hiphop så är ju producenten ofta eller alltid involverad i låtskriveriet såtillvida att han gör bakgrunder, cuttar samplingar & skriver harmer/baslinjer.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

oj, jag tänkte inte ens på att producent kan betyda olika saker i olika sammanhang, jag är så van vid att prata med folk i hiphopkretsar...

Jag har alltså komponerat/skrivit musiken så lite stimcash blir det ändå!

Får fixa resten med bolag då.

Nu blir det av till Tyskland om en timma, får se hur mycket vodka jag orkar bära med mig hem 😛

God Jul på Er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
oj, jag tänkte inte ens på att producent kan betyda olika saker i olika sammanhang, jag är så van vid att prata med folk i hiphopkretsar...

Fråga på Whoa nästa gång. Där är det ju väldigt hiphop-kretsigt.

God Jul själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
yes whoa är ett bra alternativ. En sista fråga då. Stim delar ut pengar när låten spelas i radio/tv, spelas live osv. Vad är det för pengar NCB delar ut?

n©b (Nordisk Copyright Byrå) handlar om pengarna för varje fysisk CD eller vinyl som pressas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...