Jump to content
Annons

Inköp av trummor, behöver lite vägledning...


Faceless

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är på jakt efter mitt första riktiga trumset (har ägt ett gammalt TRAX-set en gång i tiden)

Har spelat av och till i typ 8-10 år, på kompisars set hemma hos vederbörande föräldrar etc

NU har jag äntligen fått tillgång till en lokal med fri tillgång!! Vilken underbar känsla att kunna spela när man vill!!!

Jag har även fått ihop en del pengar som jag tänkt lägga på ett set!

Till topic, jag har aldrig haft riktig koll på märken, kvalité, priser etc då jag inte haft någon egentlig anledning till det och det är väl här jag har hoppats på att få lite råd, tips, idéer och vägledning

Min budget ligger på ca 10-18 tkr För dem pengarna vill jag ha ett komplett set med helst så många och bra cymbaler som möjligt (no shit...)

Jag har pratat med mannen på Musikshopen och blev erbjuden ett pdp-set

(http://www.musikshopen.com/pdp-fs-series-p-4283.html?cPath=21_522_587&osCsid=16f83f904768182cc3408ddb30752c01)

Inkl en ride 20" en Crash 16" och en hihat 14" dessa är av märket East Pro...

Ska jag ta detta erbjudande eller ska jag jaga beg?

Många frågor och funderingar blir det... Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta!

...Och jag förstår att dessa frågor kanske kommer lite väl frekvent men förhoppningsvis orkar någon svara iaf...

MVH Faceless

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Tack för svaren!!

Jo jag har funderat på om man skulle köra begagnat men samtidigt har tanken om nytt lockat... Får man däremot ut mycket mer för pengarna så är ju begagnat The way I shall go. Har kikat en del på blocket och det finns ju en hel uppsjö av (enligt mig) fina set runt 12-20 tkr.

Här är några av dem jag kikat på;

http://www.blocket.se/stockholm/Tama_Starc...tm?ca=9&w=2

http://www.blocket.se/sodermanland/Komplet...tm?ca=9&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/TAMA_Rocks...tm?ca=9&w=2

http://www.blocket.se/orebro/Super_frascht...tm?ca=9&w=2

Feedback på dessa?

Mvh Faceless

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista var prisvärt i alla fall. Rockstar så skulle jag köpa nytt liknande, kostar samma ungefär. Rockstar har utgått.

Ludwig kan jag inte utala mig om, ser bra ut, ett par nya skin på bara. Och bra cymbaler 🙁

Sarclassic är nog helt okey med, men färgen och storleken på pukorna är skit, galet djupa, eller ser det bara ut så :S?? 🥰. Men det är en smak sak och vad man vill ha för ljud såklart.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Sista var prisvärt i alla fall. Rockstar så skulle jag köpa nytt liknande, kostar samma ungefär. Rockstar har utgått.

Ludwig kan jag inte utala mig om, ser bra ut, ett par nya skin på bara. Och bra cymbaler 🙁

Sarclassic är nog helt okey med, men färgen och storleken på pukorna är skit, galet djupa, eller ser det bara ut så :S?? 🥰. Men det är en smak sak och vad man vill ha för ljud såklart.

Nej, köp inget rockstar. Det är budgetsaker!

Starclassic är mer än helt okej, Starclassic är tamas toppserie! och är snorbra!

Och East pro cymbalerna låter svinbra. Men det är det ända vettiga som east har i sitt sortiment!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, köp inget rockstar. Det är budgetsaker!

Starclassic är mer än helt okej, Starclassic är tamas toppserie! och är snorbra!

Och East pro cymbalerna låter svinbra. Men det är det ända vettiga som east har i sitt sortiment!

Hej! Jo East cymbaler är grymma... Speciellt till det oerhört attraktiva pris dem ligger på! Angående Tama Starclassic, har jag själv ingen som helst erfarenhet... Som jag länkade i mitt förra inlägg ( http://www.blocket.se/stockholm/Tama_Starc...tm?ca=9&w=2 ) Ser nice ut tycker jag, dock undrar jag varför det säljs så billigt? Resterande Starclassic-set som säljs är betydligt dyrare och då utan cymbaler! Är det virveln som är budget eller? Det står i annonsen att det är "Bra skick!"

Vilken djungel det är att välja trummor, speciellt utan erfarenhet... Jag inser att min fråga är oerhört svår att svara på 😊

Vad tycker folket? Vad ska jag köpa? Ska man försöka köpa ett set för en billigare peng utan cymbaler och sen komplettera själv? Jag har spelat en del på east pro-cymbaler och tycker dem passar mig utmärkt så det blir ju inte speciellt dyrt att köpa vid sidan av så att säga...

Mvh Faceless

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte ett "top of the line"-set. Visst, om du lyckas hitta ett riktigt fint set med bra cymbaler i ett paket så kör.

Det absolut viktigaste enligt min mening är att du lägger krutet på (förutom en bra virvel) HARDWARE och CYMBALER. Jag skriver det med stora bokstäver för det är här man direkt märker kvaliteten. Ska du börja giga någon gång framöver kommer du att flytta prylarna mycket och det sliter otroligt på främst stativen. Har man då stativ av sämre kvalitet kommer dessa väldigt snabbt att gå sönder. Värdet av bra cymbaler är, förutom att det är fantastiskt mycket roligare att spela på, är om du någon gång kommer att vilja spela in. Har du då lagt merparten av pengarna på ett riktigt dyrt trumset, men kompromissat på cymbaler kommer inspelningarna att låta budget vid första cymbalslaget...

Det är mitt resonemang - en bra virvel (som kommer vara hjärtat i ditt sound) i kombination med bra cymbaler och hardware av god kvalitet. De flesta billiga trummor idag låter så pass bra till billig peng ändå. Jag hade själv ett Trax en gång i tiden...utvecklingen har gått spikrakt uppåt vad gäller sound i förhållande till pris.

Sen är valet ditt om du lägger 13.000:- på trummor och sedan har 5000:- att lägga på cymbaler eller om du gör tvärtom...

Lycka till!

(ps. Det är precis likadant med folk som är nya inom fotografering. Man lägger 30.000:- på det senaste kamerahuset men sätter optik för ett par tusenlappar och sedan undrar man varför bilderna inte motsvarar förväntningarna...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Starclassic settet er av en tidlig generasjon. Starclassic kom i 1993, ( som Maple og Performer ) Performer var de billigaste serien av dom. Dom førsta åren var trommene ikke enbart av bjørk, men med samme kombinasjon av treverk som dagens Superstar-set. Senere årsmodeller av Performer er enbart av bjørk. Tror dock du inte vil høre så stor skillnad på dom.

Trommene har også de svarta "Accu-tune" bastrommesarg & brass-virvel, som också var standard på serien Artstar / Artstar ES.

Trommene låter nok bra endå.

Det var min lilla teori på varfør priset er lågt for ett Performer-sett.

lycka til med valet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cymbalerna er Sabian B8 Pro, o dom er i samma legering som Paiste 2002 serien. Jag tror det er cymbaler du vil komma långt med, dom låter rimligt bra til å være mid-price cymbaler. AAX crashen er en topp cymbal.

Tama Hardware som føljer med settet er i mycket bra kvalite og stryktålig.

For 15000 hade jag kjøpt settet, men jag har redan nya Superstar + ett gammalt Superstar + ett lite Mapex jazz-kit.

Jag tok fel med vilrveln - den som føjler med er en billig billig Sonor. Hur den låter vet jag ej, men en bra virvel skulle inte vara svårt att få tag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla Glada! Tack för era inlägg, råd, tips och idéer! Vill även tacka ThirusLiljedahl som jag haft en pm-dialog med, dem flesta av er verkar veta vad ni pratar om. 😉

Jag har fastnat för ett Set; Tama Superstar Hyper-drive (22" x18", 10" x 6,5", 12" x 7", 14" x12"ft , 16" x14"ft & 14" x 5,5" trävirvel. inkl. stativ & pedal.)

Har pratat med Slagverkskompaniet, och enligt dem så ska det vara ett riktigt fint set. Han rekommenderade även ett Istanbul Samatya-set Detta blir 16490 inkl frakt... Jag tror jag ska slå till på detta.

Känns som en bra början 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sabian b8 Pro är inte en bra cymbal!! Och det är inte samma legrering som i Paiste 2002.

B8 pro är av legreringen "B8" (oh really) Och 2002 är B20.

Ok, møjligt att jag hade fel, men enligt Paiste´s egen brochure, sager dom att 2002 serien ar gjord av en legering som dom kallar

CuSn8 Bronze / 2002 Bronze, ock Sabian anvander samma mangd bronze i sina B8 Pro ock kallar det B8.

Jag tog det for givet att det var samma legering.

CuSn8 består av 92% koppar 8%tinn ( Giant Beat o 2002 seriene )

CuSn20 "traditional bronze" består av 80 % koppar 20% tinn ( gamla paiste cymbaler som Formula 602 serien, + anvandt fram til ca 1990 )

( Sabian har också cymbaler med en legering dom kallar B20 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla Glada! Tack för era inlägg, råd, tips och idéer! Vill även tacka ThirusLiljedahl som jag haft en pm-dialog med, dem flesta av er verkar veta vad ni pratar om. 😄

Jag har fastnat för ett Set; Tama Superstar Hyper-drive (22" x18", 10" x 6,5", 12" x 7", 14" x12"ft , 16" x14"ft & 14" x 5,5" trävirvel. inkl. stativ & pedal.)

Har pratat med Slagverkskompaniet, och enligt dem så ska det vara ett riktigt fint set. Han rekommenderade även ett Istanbul Samatya-set Detta blir 16490 inkl frakt... Jag tror jag ska slå till på detta.

Känns som en bra början 😱

Grattis Faceless !!

En kompis har såna cymbaler o dom låter mycket bra - med den hårdpolerade ytan låter dom nastan som Zildjian A Custom, o får du sen råd o lust att køpa flera cymbaler ( t eks splash ock china ) så får du dom i matchande set til det settet du køper nu. ( 8 splash + 16 china eller 10 splash + 18 china )

Trummorna kommer att låta asbra. Jag har sjalv Superstar från 2008 i standard storlekar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tamadrummer och tack distadgurka för ditt utlåtande 🙂

Ska i veckan påbörja bygget av replokal som förhoppningsvis ska bli klar inom 2 veckor, så fort det är klart skickar jag iväg min beställning på setet 😄 (eller så skickar jag iväg beställningen så det kommer i samband med att lokalen blir klar 🙁)

Tack än en gång alla som haft en åsikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...