Jump to content
Annons

Motu vs Focusrite


joelnygren

Recommended Posts

Hej!

Planerar att köpa nytt ljudkort till min Macbook. De jag tittat närmre på är Motu 828 MKIII samt Focusrite Saffire PRO-40. De har funktionerna jag eftersöker och rätt antal kanaler.

Kommer använda kortet både i live- och studiosammanhang, men har endast användning för två micförförstärkare (Saffire-kortet har 8). Däremot har saffirekortet bättre medlyssningsmöjligheter med 2 helt separata hörlursutgångar (motu också två, men den ena är bara en spegling av main ourput). Egentligen har jag ingen direkt användning för de dsp-effekter Motu-kortet erbjuder, men där finns andra tilltalande saker som send-tappar och balanserade xlr-utgångar..

Är det någon som testat båda dessa kort och vet om det är någon skillnad på ljudkvalitet (både gällande a/d-omvandlare och micförförstärkare), samt drivrutinsstabilitet? Jag kommer köra kortet i nästan enbart i Logic.

MVH Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åh, jag är i samma situation som du är i joelnygren! 😉

I den senaste studio tidningen så stod det att Focusrite Liquid Saffire 56 hade endast "helt ok" a/d omvandlare.

Någon som vet om detta även gäller för Saffire Pro 40?

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag säger Motu. 😉

Motu och särskillt Mac verkar ha ett tätt samarbete när det gäller drivrutiner mm.

Sedan är Motu 828 MKIII en suverän DSP fast jag kör den på pc. Focusrite Saffire PRO-40

har jag inte hört hur den låter etc. Men Motu hade nog blivit mitt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...