Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har precis inhandlat följande:

1st SM Pro Audio TB202 (preamp)

1st Audiophile 2496 (internt)

1st mixer (behringer xenyx 802)

Jag har kopplat ihop preampet (tvåkanaligt) med ljudkortet genom att koppla två kablar (en från varje kanal) till RCA in på ljudkortet. Kablarna är tele > RCA. Sedan har jag kopplat in mixern ut från ljudkortet och hörlurar in i mixern (för att kunna lyssna). Jag har sedan kopplat in gitarren i en av kanalerna i preampet och efter mycket om och men lyckats få ljud i hörlurarna. Eftersom de två kanalerna på preampet är kopplade med varsin kabel till varsin RCA-ingång på ljudkortet hör jag endast gitarren i ena hörluren (mono), och kopplar jag in micken i den andra kanalen hör jag alltså sången i den andra hörluren.

Nu har jag två problem jag skulle behöva hjälp med:

1. I Cubase, hur ska jag ändra så att Left/Right blir ihopmixat och hört i båda öronen, så att det alltså inte blir sång i det ena och gitarr i andra (jag vet att det inte blir äkta stereo)?

2. Inställningar i den kontrollpanel som följer med Audiophile-kortet påverkar inte ljudet. Inga inställningar i datorn öht påverkar inte ljudet. Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar.

Mvh

Henrik

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ett tag sen jag hade ett audiophilekort så är inte hundra på hur man gjorde. Men titta i cubase på audiofilen under bus. står det left eller right på filerna? välj stereo där i såna fall.

drloop (oregistrerad)
Postat

Du skall spela in på en monokanal i Cubase. Inte stereo.

Postat

Tack för svar!

Okej, men om jag spelar in på en monokanal, kommer då alltså ljudet höras i båda högtalarna?

Vad kan det förresten bero på att jag inte kan justera t ex ljudvolymen i kontrollpanelen? Justeringar i datorn verkar inte alls påverka ljudet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.