Jump to content
Annons

Stereomikning/inspelning av akustisk gitarr


Dj_paco

Recommended Posts

Har testat spela in gitarr i stereo för första gången. Försökte mig på någon form av AB-mickning först men det kändes som att det blev nån sort fasfel.

Det som finns med på inspelningen är en XY-mickning vid tolfte bandet med en Röde NT-2A riktad mot halsen och en Shure SM47 mot kroppen. Det är förutom en Studio project B1 de enda mickarna jag äger för tillfället.

http://www.speedyshare.com/706994129.html

Ni som är vana med att micka gitarrer, hur låter det? Sjäv tycker jag att jag har problem med stereobredden...eller hur man nu ska uttrycka det. Har ni något tips om hur jag bör micka eller vad jag borde testa? Vilka mikrofoner har ni fått bäst resultat med (gärna i en prisklass som inte är alltför hög såklart, tänk på att min Rödemick är den dyraste micken jag äger)

jag är medveten om mina behgränsningar som gitarrist (gjorde dessutom bara en snabb improvisation ju), så det behöver ni inte kommentera... 🤪

Tack på förhand!

/ Paco

Redigerat av Dj_paco
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar för det mesta spela in ak. gitarr med en mikrofon ca 20 -40 cm ifrån 12e bandet snett inriktad mot ljudhålet, det brukar vara en bra grund. Om jag sedan vill ha lite stereo känsla över gitarren så brukar jag lägga en stereobreddare på den. Tycker detta oftast funkar bäst.

Brukar också få bra resultat och micka upp med m/s-teknik. (det går att söka upp)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ljudet duger gott och väl. Hur det ska låta beror ju på i vilken typ av musik det ska hamna i och kan det låta så här bra i ett experiment så lovar det ju gott inför framtida inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar för det mesta spela in ak. gitarr med en mikrofon ca 20 -40 cm ifrån 12e bandet snett inriktad mot ljudhålet, det brukar vara en bra grund. Om jag sedan vill ha lite stereo känsla över gitarren så brukar jag lägga en stereobreddare på den. Tycker detta oftast funkar bäst.

Brukar också få bra resultat och micka upp med m/s-teknik. (det går att söka upp)

Googlade men det enda som jag hittade verkade vara wikipedia, så här står det om M/S tekniken

MS-Stereo är en variant där ljudet delas upp i en mittkanal (M) och en sidokanal (S). S-signalen mixas in med M-signalen till två stereokanaler och fördelen är att det går att styra det stereodjup som önskas, även i efterhand. Mittmikrofonen, som kan vara rundtagande eller riktad, står rakt fram medan den andra, sidomikrofonen är en åttakopplad mikrofon som står 90-grader mot mittmikrofonen. Tekniken ger god monokompablitet, något bättre stereodjup än XY-tekniken och i princip inga tidsskillnader mellan kanalerna. Den är dock aningen svår att hantera.

Hoppas du kan förklara bättre än wikipedia... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade men det enda som jag hittade verkade vara wikipedia, så här står det om M/S tekniken

MS-Stereo är en variant där ljudet delas upp i en mittkanal (M) och en sidokanal (S). S-signalen mixas in med M-signalen till två stereokanaler och fördelen är att det går att styra det stereodjup som önskas, även i efterhand. Mittmikrofonen, som kan vara rundtagande eller riktad, står rakt fram medan den andra, sidomikrofonen är en åttakopplad mikrofon som står 90-grader mot mittmikrofonen. Tekniken ger god monokompablitet, något bättre stereodjup än XY-tekniken och i princip inga tidsskillnader mellan kanalerna. Den är dock aningen svår att hantera.

Hoppas du kan förklara bättre än wikipedia... =)

Det är som det står skrivet. 😆 hehe

Men ok... När du mickar MS-stereo så använder du dig av två mikrofoner, en mikrofon med åtta kopplad karaktär (ex, din nt2a, går att ställa in så) och en med cardioid kärakträr, kan också var omni eller åttakopplad men brukar oftast vara njur (njure- din shure mikrofon). Så långt när det gäller mikrofoner.

Hur ska du ställa upp dem? Du riktar den mikrofonen som är av njurekäraktär mot ljudkällan. Den som är åttakopplad ställer du så nära den andra mikrofonen som möjligt, så att membranen har ungefär lika långt till ljudkällan, fast vriden så att den bara plockar upp ljud ifrån sidorna. (Det finns massor vad bilder på det här på internet)

När du har kommit såhär långt så ska du spela in mikrofonerna på varsin kanal in till ditt daw eller annat medium. När detta är gjort ska du göra en kopia på det spåret där du har spelat in ljudet på den åttakopplade mikrofonen, fasvänd det och panna det till höger. Orginalspåret på den åttakopplade mikrfonen pannar du tilll vänster. Mikrofonen med njurekaraktär ska vara pannad till att vara i mitten.

1. Mid micken (den som är riktigad mot ljudkällan) ska vara pannad i mitten

2. Side micken (den som plockar upp sidorna) ska pannas åt varsitt håll och ena kanalen ska fasvändas. (orginal åt ett håll och kopiana åt ett annat)

Någon hanna visst före 😆

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket lättare att förstå nu, väldigt pedagogisk bild också 😄

Har inte världens bästa rum att spela in i men detta ska definitivt provas ☺️

Om vi antar att jag skulle använda min NT-2A för att använda som sidomick, funkar det bra med att använda en SM57 som "mittkanalsmick"? Eller vad skulle ni använda istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi antar att jag skulle använda min NT-2A för att använda som sidomick, funkar det bra med att använda en SM57 som "mittkanalsmick"? Eller vad skulle ni använda istället?

Funkar gör det ju, beror ju på vad man har för preferenser, men jag skulle personlign föredra en småmembraning konding.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi antar att jag skulle använda min NT-2A för att använda som sidomick, funkar det bra med att använda en SM57 som "mittkanalsmick"? Eller vad skulle ni använda istället?

Som Apep skriver, så är en SM57a ett tveksammt val, men testa för all del. Jag tror att du kommer att uppleva den som ganska avslaget jämfört med NT-2an.

En bra småmembrans mick, typ Line Audio CM-3 eller RODE NT5 eller en Behringer C2 om ekonomin är tajt!, är ett bättre val...

Själv använder jag gärna Beyer Dynamic B160/B130 kombination. Bra bandmikkar låter jäkligt snyggt på gitarr!! ... en Neumann SM-69 är perfekt som stöd på en flygel! (Det senare är kanske en lite för kostsam lösning för dom flesta..)

Schoeps har en bra demo om hur olika mickkonfigurationer låter, kan vara kul att kolla in! 🥰

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...