Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle behöva fylla på mitt ljudbibliotek i FL studio. Framförallt är jag ute efter stråkar i alla dess slag. Lite bas och kickar m.m. är inte heller helt fel. Det får absolut inte vara färdiga loopar, utan ensamma wav ljud.

Tack på förhand!

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Allt beror på hur mycket du har råd. Ett billigare stråkbibliotek är Ik Multimedias Miroslav Philharmonik Classik Edition. Själv köpte jag den för halva priset på 4sound för en tusing i vintras. Och var inne på 4sound för några veckor sedan och såg att den fanns för det priset då med. Så det kan vara ett bra och billigt alternativ till stråkar i alla fall.

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

Budgeten kvittar. Kollade in Miroslav, den verkar ha en egen workstation, men dom ligger väl som wav så man kan flytta över dom till eget program?

de här ljuden, finns det långa stråkar bland dem? Att de inte låter "plånk" bara, sen mynnar det ut nästan direkt.

Jo, hittade denna också ---> http://www.thomann.de/se/ik_multimedia_mir...armonik_edu.htm Verkar vara samma, men utan workstation och innehålla lite fler ljud. Men står inte om det är wav.

hittade något här också ---> http://www.thomann.de/se/ik_multimedia_composer_trio.htm Men varför står det inte om instrumenten är wav??

Redigerat av sandraML
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nja det är ju en vsti. Men du säger att du inte vill ha loopar, då är det väl en vsti du är ute efter? Eller menar du att du vill samplingar till en vst-sampler du redan har?

Redigerat av DieHard
Postat
Nja det är ju en vsti. Men du säger att du inte vill ha loopar, då är det väl en vsti du är ute efter? Eller menar du att du vill samplingar till en vst-sampler du redan har?

Aa, precis, i FL har jag sampler som jag bygger upp mina låtar i. Jag har redan en massa låtar som jag nu behöver lite extra kompletterande ljud till. wav.

Har hittat nått som heter "Synth1". Är gratis, ska kolla in den.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Okej då är jag med. Men samplingsskivor finns det en del att köpa. Men betänk på att de allt som oftast är begränsade och de kostar ju en del. Fast ibland kan det finnas rea på dem med för en billig peng så kolla upp även i musikbutiker. Och en annan nackde är att du kommer på dig att de kanske inte är tillräckliga när du senare skapar ett annat projekt. Men om du bara är ute efter att ha lite enkla stråkar och inget mer kan det vara tillräckligt. Du gör självklart det val som passar dig bäst. Men det är värt att alltid tänka sig ett steg längre fram. Då kan en ganska billig stråkvsti vara ett bra val.

Redigerat av DieHard
Postat

De är ju det att man kan ju variera ett instrument så väldigt mycket i fl så jag känner mig inte begränsad på något vis. Se finns det ju alltid så många kombinationer av ljud man kan göra. Men några extra ljud skulle inte sitta fel:)

Har försökt mig på "Synth1", men jag kan inte förstå hur man kan få in ljuden i samplern då det är en vst och alla ljubibilitek är tomma..? måste kolla vidare.

Postat (redigerat)

Synth1 funkar skitbra! Dream come true vad gäller stråkar;P Finns en grupp på yahoo också där man kan finna ännu fler instrument;P

Men du, Diehard, då funkar kanske det förlag du gav mig på samma sätt? Att man lägger in själva "workingstationen" i det program man redan använder sig av via vst???

Redigerat av sandraML
Postat

Vill du köpa samplingar i "lösvikt" rekommenderar jag PowerFX.

Det är bara att göra val i sökfunktionen t ex elbas, lyssna igenom ljuden och köpa den wav-fil du vill ha.

DieHard (oregistrerad)
Postat
De är ju det att man kan ju variera ett instrument så väldigt mycket i fl så jag känner mig inte begränsad på något vis. Se finns det ju alltid så många kombinationer av ljud man kan göra. Men några extra ljud skulle inte sitta fel:)

Har försökt mig på "Synth1", men jag kan inte förstå hur man kan få in ljuden i samplern då det är en vst och alla ljubibilitek är tomma..? måste kolla vidare.

Synth1 är ju en vsti och körs ju med den. Du får som sagt var införskaffa fristående samplingar till din sampler.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Synth1 funkar skitbra! Dream come true vad gäller stråkar;P Finns en grupp på yahoo också där man kan finna ännu fler instrument;P

Men du, Diehard, då funkar kanske det förlag du gav mig på samma sätt? Att man lägger in själva "workingstationen" i det program man redan använder sig av via vst???

Ja du lägger in den i fl, som du använder, i mappen för vsti och laddar upp vsti:in. Kan inget om fl men den funkar väl i stort sett som alla DAWs.

Postat

Det är betydligt jobbigare att skaffa enskilda samplingar av instrument - för då måste man själv lägga upp dem i samplern när det gäller anslags-switchning och allt möjligt. Det är därför smidigare att skaffa kompletta samplingsbibliotek, som drivs av ett medföljande VSTi.

När det gäller orkesterljud, så har Garritan Personal Orchestra precis kommit i en ny och förbättrad version, men det finns flera andra, som tungvrickande EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra (förskortas EWQLSO) i olika versioner, MOTU Symphonic Instrument och Steinberg HALion Symphonic Orchestra, för att nämna några...

Postat
Det är betydligt jobbigare att skaffa enskilda samplingar av instrument - för då måste man själv lägga upp dem i samplern när det gäller anslags-switchning och allt möjligt. Det är därför smidigare att skaffa kompletta samplingsbibliotek, som drivs av ett medföljande VSTi.

När det gäller orkesterljud, så har Garritan Personal Orchestra precis kommit i en ny och förbättrad version, men det finns flera andra, som tungvrickande EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra (förskortas EWQLSO) i olika versioner, MOTU Symphonic Instrument och Steinberg HALion Symphonic Orchestra, för att nämna några...

Bra tips, tack!

tyvärr så funkar inte Synth1 i Vista, bara i datorn uppe, vilken har XP. Riktigt surt:( nån som fått det att fungera i Vista?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.