Jump to content
Annons

Brus vid "hotplug"


hap

Recommended Posts

Köpte ett EMU 0404 USB2 och har upptäckt att den inte går att hotplugga (dvs koppla in och sätta på) utan att ljudet sprakar och brusar. Jag måste således starta om datorn för att ljudkortet ska fungera korrekt. Är detta vanligt med USB2-ljudkort? Tycker det känns oerhört kasst. Känns inte som man vill starta om datorn varje gång man vill använda ljudkortet.

edit: sitter på Leopard 10.5.8. Har tidigare haft Firewire-kort som aldrig strulat såhär.

Redigerat av hap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I alla fall med firewire så gäller att man INTE ska hotplugga. Har hört att det kan hända väldigt otrevliga saker då.

Hur det är med USB vet jag inte. Går det att använda "säker borttagning av maskinvara"?

öh...vet inte om det finns på mac ☺️

Redigerat av Burn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har EMU 0404 USB och det är lugnt på en macbook pro tycker jag, USB-grejer funkar generellt bättre på min macbook än på PC:n.

Som lite OT så kan jag inte slå på midiklavvet om jag redan är inne i Cubase med annat än att jag får starta om Cubase, med booken så är det igång efter ett par sekunder.

Vet inte om den läser in grejer olika i början vid uppstart av Cubase eller nåt.

Men vad har du för DAW, har du för låg latency och det hände bara när du slår på det efter att datorn är startad? Kör du med EMU:s egna asiodrivisar?

Du måste ju skifta från en drivrutin till en annan om du inte ställt EMU:s drivisar som standard i inställningar har jag för mig.

Kollar man på youtube, film eller lyssnar på musik och har interna högtalarna på så skiftar min direkt när man slår på det externa ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har EMU 0404 USB och det är lugnt på en macbook pro tycker jag, USB-grejer funkar generellt bättre på min macbook än på PC:n.

Som lite OT så kan jag inte slå på midiklavvet om jag redan är inne i Cubase med annat än att jag får starta om Cubase, med booken så är det igång efter ett par sekunder.

Vet inte om den läser in grejer olika i början vid uppstart av Cubase eller nåt.

Men vad har du för DAW, har du för låg latency och det hände bara när du slår på det efter att datorn är startad? Kör du med EMU:s egna asiodrivisar?

Du måste ju skifta från en drivrutin till en annan om du inte ställt EMU:s drivisar som standard i inställningar har jag för mig.

Kollar man på youtube, film eller lyssnar på musik och har interna högtalarna på så skiftar min direkt när man slår på det externa ljudkortet.

Jag kör Logic. Det har ingenting med latency att göra för det brusar i alla ljudapplikationer när det väl brusar. Men det fungerar alltså att hotplugga för dig? Det är inte av jättestor vikt men lustigt att det fungerar för dig och inte för mig.

T.ex. kan det också hända att jag startar en annan applikation som kräver tillgång till Core Audio (säg ett spel), och då börjar det genast brusa, och då försvinner inte bruset förrän jag startar om datorn igen.

Jag har laddat ned senaste drivrutinerna från EMUs hemsida. Är det några speciella asiodrivrutiner man behöver också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, drivarna du behöver har du nog redan laddat ner i så fall.

Jag kan tex gå från en applikation till en annan OCH dessutom så funkar det ju att ha itunes eller nåt igång och Cubase på samma gång men inte på PC...iof är det väl för att jag inte har interna ljudkortet aktivt där men däremot på macen.

Men att slå på kortet ska väl funka för det gör det för mig såvitt jag minns. Bara att man väljer att det är ljudkortet som ska vara aktivt. Finns ju nån liten app som lägger sig i övre högra hörnet som man kan välja in och utgångar i. Den är bra tycker jag för man ser vad som bestämmer över ljudet för tillfället.

Skumt problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, har nu kommit fram till att jag inte kan hotplugga ljudkortet genom att koppla in sladden och sätta på den utan att det sprakar, men om jag sätter på ljudkortet och SEDAN kopplar in USB-sladden så fungerar det felfritt verkar det som. Känns lite udda. Vet inte om jag ska gå tillbaka med den till affären eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...