Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet under 10.000:-


Night Prowler

Recommended Posts

Annons
  • Svar 137
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Öhh det var märkligt. Aldrig hört någon nekas till öppet köp i musikbutik. Och varför har du fått ett nej till det?

Det svaret jag har fått är att man får prova grejerna (i mitt fall har det varit pedaler) i butiken hur mycket som helst. Men när man köper det och sen vill lämna tillbaka pedalen så sjunker värdet och då kan dem inte sälja det för fullt pris igen. Fast jag fick bytesrätt i 7 dagar, men inte pengarna tillbaka. Så nu handlar jag bara i svenska butiker om dem har rea på prylar eller svenska produkter (ex EBS) som brukar vara billigare i Sverige än utomlands.

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

Dueten har ju två obalanserade high impedance instrumentingångar. Då behövs väl en DI box som gör signalen balanserad för bästa ljud?

Det som behövs för att få ett så bra ljud som möjligt in om du ska lajna in gitarren, är en högohmig instrumentingång. Det ska vara minst 1MOhm för att ge den impedansbryggning som behövs för att micarna inte ska belastas, med förluster i diskanten och ofta även i basen som följd.

Ska du bara ha in signalen så rent som möjligt, så är det inget annat är en sådan som bahövs. Något som färgar mycket, kan ställa till problem om tanken är att du ska använda gitarrförstärkar-plugins.

Ett alternativ som är väldigt smidigt (om man nu inte har en sådan instrumentingång i ljudkortet), är Triton Audio BigAmp, som bara pluggas in i gitarren - och sedan kör man en mickabel till micingången på ljudkortet, startar fantommatningen och kör igång och spelar.

Jag såg någon kommentar om kablar tidigare - och kan då hänvisa till lite som jag håller på att tota ihop i Kontrollrummets Wiki. Kommer inom kort också att göra tester på ett antal olika kablar, för att reda ut hur det verkligen är i praktiken... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som behövs för att få ett så bra ljud som möjligt in om du ska lajna in gitarren, är en högohmig instrumentingång. Det ska vara minst 1MOhm för att ge den impedansbryggning som behövs för att micarna inte ska belastas, med förluster i diskanten och ofta även i basen som följd.

Nu vet jag inte om dueten har minst 1MOhm men jag antar att Apogee vet vad dem gör.

Ska du bara ha in signalen så rent som möjligt, så är det inget annat är en sådan som bahövs. Något som färgar mycket, kan ställa till problem om tanken är att du ska använda gitarrförstärkar-plugins.

En transparent DI färgar inte mycket. Och om man vill ha en balanserad signal ut från Dueten så är väl en DI box rätt alternativ om jag har förstått det hela rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En transparent DI färgar inte mycket. Och om man vill ha en balanserad signal ut från Dueten så är väl en DI box rätt alternativ om jag har förstått det hela rätt.

Om Duet har en instrumentingång så kopplar du in din obalanserade gitarrkabel där - utan något annat mellan.

Från gitarren har du obalanserat. Har du störningar som riskerar komma in i kabeln på vägen, så att du måste ha balanserat på längsta möjliga sträcka, så har du en kort kabel till en DI-box, som i sin tur kopplas till en mikrofoningång (alltså inte en lineingång eller instrumentingång) på ljudkortet. Ofta kör man ganska korta kablar och har inget allvarligt störningsfält i närheten - och då kan det mycket väl funka med obalanserat ända fram till ljudkortets inbyggda DI-box (instrumentingången). För att helt undvika att ha en obalanserad kabel någonstans, så använder du modellen jag nämnde, som du kopplar in direkt i gitarrens teleurtag och i andra änden av den, kopplar genom en mikrofonkabel till mikrofoningången, ivanlig ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som behövs för att få ett så bra ljud som möjligt in om du ska lajna in gitarren, är en högohmig instrumentingång. Det ska vara minst 1MOhm för att ge den impedansbryggning som behövs för att micarna inte ska belastas, med förluster i diskanten och ofta även i basen som följd.

Ska du bara ha in signalen så rent som möjligt, så är det inget annat är en sådan som bahövs. Något som färgar mycket, kan ställa till problem om tanken är att du ska använda gitarrförstärkar-plugins.

Ett alternativ som är väldigt smidigt (om man nu inte har en sådan instrumentingång i ljudkortet), är Triton Audio BigAmp, som bara pluggas in i gitarren - och sedan kör man en mickabel till micingången på ljudkortet, startar fantommatningen och kör igång och spelar.

Jag såg någon kommentar om kablar tidigare - och kan då hänvisa till lite som jag håller på att tota ihop i Kontrollrummets Wiki. Kommer inom kort också att göra tester på ett antal olika kablar, för att reda ut hur det verkligen är i praktiken... 🙂

Bra tips!

Ser fram emot din text om kablarna. Har hört många olika tankar fram och tillbaka, men som jag skrev innan

har jag inte själv upplevt någon större skillnad i ljud, och det jag hört vill jag tro berodde just på dåligt skärm och således

brus. Hade aldrig ens hört att man skulle behöva lika långa kablar till höger och vänster kanal. Vilken vansinnig ide...

Läste en väldigt intressant artikel av någon som gjort sina egna audiokablar med just de här tankarna i bakhuvudet,

ska försöka hitta den igen och länka.

Länkar Van Den Hul's The Third, intressant läsning om inte annat. Iof högtalarkabel, men ändå.

Jag gillar att de marknadsför kabeln med hjälp av dess stabilitet gentemot mekanisk och kemisk degradering. 😳

Har aldrig hört talas om att någons kabel blivit dålig på grund av korrosion el. dyl. Däremot har jag musikerpolare

som lyckats ha av sin kabel på ett eller annat vis, och det skulle man väl kunna definiera som mekanisk degradering? 😉

http://www.vandenhul.com/p_C27.aspx

Cross-crystal och cross-strand-current-hopping är jag också ytterst skeptisk till hur mycket det skulle påverka ljudet.

Måste av ren nyfikenhet höra av mig till en universitetspolare i morgon som är brutalt insnöad på elektrofysik.

Sen måste jag också ta upp teorin om ljudet människor jagar men ingen någonsin hört; det totalt ofärgade ljudet.

Någon mer som hört om den teorin, som hävdar att vi människor aldrig någonsin kommer att få höra ett ljud helt

oförvanskat på sin väg från källan till våra öron? Borde väl hänga ihop med vår övertro på vilka nyanser våra

öron faktiskt är kapabla att uppfatta och inte. För inte hör vi så bra som vi tror.

Långt inlägg, och måhända off-topic. Men just kabeldiskussionen är väldigt intressant. Ska sätta mig själv i morgon om jag hinner och

högst amatörmässigt jämföra om det rent faktiskt är någon mätbar skillnad på de olika gitarrkablar jag har i min arsenal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Duet har en instrumentingång så kopplar du in din obalanserade gitarrkabel där - utan något annat mellan.

Från gitarren har du obalanserat. Har du störningar som riskerar komma in i kabeln på vägen, så att du måste ha balanserat på längsta möjliga sträcka, så har du en kort kabel till en DI-box, som i sin tur kopplas till en mikrofoningång (alltså inte en lineingång eller instrumentingång) på ljudkortet. Ofta kör man ganska korta kablar och har inget allvarligt störningsfält i närheten - och då kan det mycket väl funka med obalanserat ända fram till ljudkortets inbyggda DI-box (instrumentingången). För att helt undvika att ha en obalanserad kabel någonstans, så använder du modellen jag nämnde, som du kopplar in direkt i gitarrens teleurtag och i andra änden av den, kopplar genom en mikrofonkabel till mikrofoningången, ivanlig ordning.

Jag tror jag börjar förstå det här nu. En DI box används mellan en obalanserad högohmig instrumentingång från gitarren till en balanserad lågohmig mickingång på ljudkortet. Dueten har ju redan en obalanserad högohmig mick/instrumentingång på kortet men man kan väl koppla en DI mellan instrumentet och dueten i alla fall? Om man till exempel vill ha lite färgning som en DI box ger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag börjar förstå det här nu. En DI box används mellan en obalanserad högohmig instrumentingång från gitarren till en balanserad lågohmig mickingång på ljudkortet. Dueten har ju redan en obalanserad högohmig mick/instrumentingång på kortet men man kan väl koppla en DI mellan instrumentet och dueten i alla fall? Om man till exempel vill ha lite färgning som en DI box ger?

Helt korrekt. Du kan köpa en preamp (med Hi-Z in) som ger dig färgen du söker, frågan är bara var du ska koppla in den i en Duet då den inte har några line-ingångar (utan bara mic). Bättre med Firebox i detta läge som har balanserade line-ingångar på baksidan (in 3-4).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt korrekt. Du kan köpa en preamp (med Hi-Z in) som ger dig färgen du söker, frågan är bara var du ska koppla in den i en Duet då den inte har några line-ingångar (utan bara mic). Bättre med Firebox i detta läge som har balanserade line-ingångar på baksidan (in 3-4).

Det skulle väl inte göra så stor skillnad med en extern preamp om man bara lajnar den?

Med Dueten är det alltså bättre att ha en färgande rör DI box? Jag undrar alltså om det inte tar någon skada att använda en DI fast Dueten har en obalanserad högohmig instrumentingång?

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, du har ju en instrumentingång redan på fireboxen. Skillnaden mellan Duetten och Fireboxen torde inte vara giganstisk.

Jag kör en Art TubeMP när jag spelar in gura.

Man kan ju pressa TubeMP så den börjar dista i sig och på sätt skapa ett annat sound än med en DI box.

Art TubeMP kan man köra in i Fireboxen om du vill ha ett annorlunda sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är bara var du ska koppla in den i en Duet då den inte har några line-ingångar (utan bara mic).

Fel. XLR-kontakterna används till både mik, line +4dBu och line -10dBV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, du har ju en instrumentingång redan på fireboxen. Skillnaden mellan Duetten och Fireboxen torde inte vara giganstisk

Nej, inte på instrumentingången.

Vill du ha någon färgning, står jag fast vid att inserta Sansamp-burken (DI/preamp) jag tipsat om tidigare i tråden. Då har du skitigare preamp och rördistsimulering. Det är alltså fördelen mot en vanlig DI-box, för en vanlig DI påverkar inte gitarrsoundet. Och övriga effekter löser du med gitarrförstärkarpluggarna i datorn.

Men annars spelar du in det rena gitarrljud som du faktiskt får med Fireboxen. Gillar du inte gitarrljudet via Firebox, måste det då vara ljudkortets fel? Byt gitarrmikrofoner. Eller gitarr. Eller kanske rentav något jätteexklusivt som... andra strängar. 😛

Mycket märkligt att debatten fortsätter trots att ett nytt ljudkort inte skulle betyda något i det här fallet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mycket märkligt att debatten fortsätter trots att ett nytt ljudkort inte skulle betyda något i det här fallet.

Ja och i en annan tråd säger han att han inte har några erfarenheter av monitorer och att han snart ska skaffa det. Det är klart bättre, som Claes påpekade, skaffa tillräckligt bra monitorer istället. Det kommer göra mer för ljudet än ett nytt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte på instrumentingången.

Vill du ha någon färgning, står jag fast vid att inserta Sansamp-burken (DI/preamp) jag tipsat om tidigare i tråden. Då har du skitigare preamp och rördistsimulering. Det är alltså fördelen mot en vanlig DI-box, för en vanlig DI påverkar inte gitarrsoundet. Och övriga effekter löser du med gitarrförstärkarpluggarna i datorn.

Men annars spelar du in det rena gitarrljud som du faktiskt får med Fireboxen. Gillar du inte gitarrljudet via Firebox, måste det då vara ljudkortets fel? Byt gitarrmikrofoner. Eller gitarr. Eller kanske rentav något jätteexklusivt som... andra strängar. 😛

Mycket märkligt att debatten fortsätter trots att ett nytt ljudkort inte skulle betyda något i det här fallet.

Håller helt med dig. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg är det nog ide at kolla på andra faktorer ex. mickarna, (även fast de

verkade väl lämpade för just detta ändamålet), eller strängarna. Strängar gör ju bra skillnad och är något man som gitarr-

spelare ibland är slarvig med att byta. Jag kan rekommendera Elixirs strängar, de använder jag själv när jag vill ha klarhet

och "sparkle" i tonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips om strängbyte! Det hade jag glömt bort i jakten på det perfekta ljudet. Ska genast beställa ett set Ernie Ball. Linus, du har nog rätt om Sansampen. Jag tänker om det finns någon gitarr pre som Marshall eller Mesa gör som man kan stoppa in i fireboxen...måste undersöka det. Annars så är Sansampen ett bra alternativ. Den borde funka bra till mina andra simulerings pedaler från Tech 21 också. En vanlig DI är nog bättre att ha till basen, vilket passar mig utmärkt eftersom jag först och främst är basist. DieHard: eftersom du, Claes eller vem det nu var som påpekade att monitorer är viktiga för ljudet kommer jag skaffa det också. Tack för tipsen!

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips om strängbyte! Det hade jag glömt bort i jakten på det perfekta ljudet. Ska genast beställa ett set Ernie Ball. Linus, du har nog rätt om Sansampen. Jag tänker om det finns någon gitarr pre som Marshall eller Mesa gör som man kan stoppa in i fireboxen...måste undersöka det. Annars så är Sansampen ett bra alternativ. Den borde funka bra till mina andra simulerings pedaler från Tech 21 också. En vanlig DI är nog bättre att ha till basen, vilket passar mig utmärkt eftersom jag först och främst är basist. DieHard: eftersom du, Claes eller vem det nu var som påpekade att monitorer är viktiga för ljudet kommer jag skaffa det också. Tack för tipsen!

Marshall tillverkar så vitt jag vet endast rördrivna poweramps nu, rätt mig gärna någon som vet. Vad gäller

Mesa tillverkar de två utsökta pre-amps vid namn Rectifier Recording PreAmp och Triaxis. Hiskeligt dyra bägge två,

och inte riktigt vad jag skulle rekommendera till dina syften.

Och de ryms garanterat inte inuti din Firebox 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...