Jump to content
Annons

Tekniker för att skapa autotune-glitch?


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag sitter och vill medvetet på några ord i en låt få till rätt kraftiga autotune-glitch ljud....

sångtagningen är bra sjungen och tonsäker så det känns som att jag måste manipulera filerna lite för att få autotune att "jobba"....jag har redan ställt den på vad jag tror är dom extremaste inställningarna....alltså ingen humanize och att den triggar snabbt mm.

behöver man redan i sångtagningen tänkta på om man vill ha dom effkterna och sjunga väldigt glissigt eller finns det bra knep för att fixa i efterhand.

jag testar oxå med variaudio i cubase och ställer den på total robot....alltså inget vibrato och helt kvantiserad pitch men det låter ändå "för bra"

några tips?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Släng sångfraserna i en sampler.

Autotune som insert. Kromatisk skala och vrid upp Retune till fast.

Vrid snabbt på pitchhjulet när du vill orsaka glitch!

Bra tips!

Vill man få till ännu större glitchar kan man välja bort de toner som inte ingår i melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte funka att pitcha (t ex i Cubase eller vad du nu använder för program) de partier du vill ha autotune-effekten på, så att de hamnar i fel tonart. Och sen sätta autoune som insert på de partierna och välja bort alla toner utom de rätta i den?

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte funka att pitcha (t ex i Cubase eller vad du nu använder för program) de partier du vill ha autotune-effekten på, så att de hamnar i fel tonart. Och sen sätta autoune som insert på de partierna och välja bort alla toner utom de rätta i den?

jag testade ngt liknande men blev inte helt nöjd....det handlar säkert om att lära sig hantverket (i "normala" fall har jag väldigt svårt för autotune ; )

tack för tipset Linus, ska genast testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng sångfraserna i en sampler.

Autotune som insert. Kromatisk skala och vrid upp Retune till fast.

Vrid snabbt på pitchhjulet när du vill orsaka glitch!

japp, har testat nu och det var definitivt åt rätt håll....som vanligt med allt elektronisk tycker jag att det var en lite omständig väg men det kanske man bara får hacka i sig 😲

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

japp, har testat nu och det var definitivt åt rätt håll....som vanligt med allt elektronisk tycker jag att det var en lite omständig väg men det kanske man bara får hacka i sig 🙂

Det är sånt som vi electronicanördar gör med glädje och spontana "NÄ, fan va ballt!"-utrop 🙂

Du hamnar säkert i träsket du också 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

japp, har testat nu och det var definitivt åt rätt håll....som vanligt med allt elektronisk tycker jag att det var en lite omständig väg men det kanske man bara får hacka i sig 🙂

Alternativet är väl att du sjunger surt från början 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...