Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Mitt ljudkort (Motu ultralight) har en instrumentingång som jag ibland använder när jag spelar in elgitarr. Jag har dock sett att många använder en DI box istället, som ändrar impedansen från högohmigt till lågohmigt, och sen kör in det i en vanlig mikrofoningång. Blir kvaliteten på inspelningen bättre om man gör på detta sätt, eller kan jag lugnt fortsätta använda den inbyggda instrumentingången?

Mvh Magnus

Annons
Postat
Hej!

Mitt ljudkort (Motu ultralight) har en instrumentingång som jag ibland använder när jag spelar in elgitarr. Jag har dock sett att många använder en DI box istället, som ändrar impedansen från högohmigt till lågohmigt, och sen kör in det i en vanlig mikrofoningång. Blir kvaliteten på inspelningen bättre om man gör på detta sätt, eller kan jag lugnt fortsätta använda den inbyggda instrumentingången?

Mvh Magnus

kvaliteten blir inte direkt bättre men det kan låta lite annorlunda, eventuellt bättre

det finns dels diboxar som färgar ljudet och sen färgar ju preampen i ljudkortet

jag vet inte riktigt men jag förutsätter att förstärkningen i mikingången färgar annorlunda än förstärkningen i instrumentingången

men kanske är det ju samma kretsar...

som vanligt ska du testa och se vad du tycker bäst om men du kan lugnt fortsätta använda instrumentingången

Postat
kvaliteten blir inte direkt bättre men det kan låta lite annorlunda, eventuellt bättre

det finns dels diboxar som färgar ljudet och sen färgar ju preampen i ljudkortet

jag vet inte riktigt men jag förutsätter att förstärkningen i mikingången färgar annorlunda än förstärkningen i instrumentingången

men kanske är det ju samma kretsar...

som vanligt ska du testa och se vad du tycker bäst om men du kan lugnt fortsätta använda instrumentingången

jo självklart bäst att testa själv, men då måste jag ju köpa en box först vilket jag helst slipper ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.