Jump to content
Annons

Kompressor


wnr

Recommended Posts

Annons
hehe, nu e jag här med minna dumma frågor igen!..

men iaf, e det någon som vet ifall "TC Electronic TRIPLEC Stereo" är något att ha?. för musikbörsen hade ett ganska bra pris på den just nu!..

Ja ghar bara goda erfarenheter av den.. är en helt ok kompressor som verkligen gör vad reklamen lovar..

Vad var det för pris?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör två sånna i PAt och jag tycker dom är helt grymma på sång. Jag kör den ena på sångpaketet och den andra på trumpaketet, alternativt blås om det finns sånt...

i studio har jag kört den på distade gitarrer ibland med ganska lyckat resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

ok, testa att köra den i mastringen också.

En stereokompressor är ju rätt onödigt om den bara är för inspelning, då hade jag nog satsat på en channelstrip istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, testa att köra den i mastringen också.

En stereokompressor är ju rätt onödigt om den bara är för inspelning, då hade jag nog satsat på en channelstrip istället.

oki, men vad gör en channelstrip da?... anledningen till att jag vill ha en hårdvarukompressor är främst för att "fläska" till ljude lite!.. hade en DBX 266XL förut som jag lämnade tilbaka pga, behöde pengarna.. å med den fick jag ett bra och krafrigt ljud!.. efter som jag "rappar" så vill jag gärna ha detta tryck i rösten, vilket jag inte har lyckats få med någon mjukvarukompressor..

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, testa att köra den i mastringen också.

En stereokompressor är ju rätt onödigt om den bara är för inspelning, då hade jag nog satsat på en channelstrip istället.

oki, men vad gör en channelstrip da?... anledningen till att jag vill ha en hårdvarukompressor är främst för att "fläska" till ljude lite!.. hade en DBX 266XL förut som jag lämnade tilbaka pga, behöde pengarna.. å med den fick jag ett bra och krafrigt ljud!.. efter som jag "rappar" så vill jag gärna ha detta tryck i rösten, vilket jag inte har lyckats få med någon mjukvarukompressor..

Det låter som att en tre-bands kompressor kunde göra susen för dig. TCn är ju fin och bra, så om jag var du skulle jag köpa den på öppet köp och testa. Den har ju spdif in och ut också, så du kan köra den i en digital effektloop om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
ok, testa att köra den i mastringen också.

En stereokompressor är ju rätt onödigt om den bara är för inspelning, då hade jag nog satsat på en channelstrip istället.

oki, men vad gör en channelstrip da?... anledningen till att jag vill ha en hårdvarukompressor är främst för att "fläska" till ljude lite!.. hade en DBX 266XL förut som jag lämnade tilbaka pga, behöde pengarna.. å med den fick jag ett bra och krafrigt ljud!.. efter som jag "rappar" så vill jag gärna ha detta tryck i rösten, vilket jag inte har lyckats få med någon mjukvarukompressor..

Rent ljudmässigt så är TC'n i princip jämställd din gamla DBX.

Det fina med TC'n är att om du inte är så van vid att ratta, så finns det grymma presets i burken. T.ex. Rapin' Comp.

En channelstrip är ju en burk som har en kompressor/limiterdel samt ett gäng effekter - oftast reverb & delay.

Jag spelar in skitmycket rap med TC'n, o har alltid varit nöjd. (även om jag på senare tid har börjat svikta lite i referenslyssningen (jag ska skärpa mig, DD))

MEN.

Om du lär dig att ratta waves-, ultrafunk- & voxengo-pluggarna rätt så gör dom samma jobb som en Triple C. Om det inte är så att du har massa pengar att lägga ner på burken, så kan det vara en idé att köpa en riktigt bra mick istället. Ett tips när det gäller att få tryck rap - testa med en dynamisk handheld i övre klassen, brukar göra underverk med rappare som inte hittar sin personlighet & style i en finmick. Jag har ofta kört en beta 58 genom min preamp, trixat i waves c1 & verkligen fått ett fett rapljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
ok, testa att köra den i mastringen också.

En stereokompressor är ju rätt onödigt om den bara är för inspelning, då hade jag nog satsat på en channelstrip istället.

kör du aldrig kompression på stereopaket i studion?

Nej.

Spelar bara in sång & någongång ackgitarr eller percussion.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent ljudmässigt så är TC'n i princip jämställd din gamla DBX.

Det fina med TC'n är att om du inte är så van vid att ratta, så finns det grymma presets i burken. T.ex. Rapin' Comp.

En channelstrip är ju en burk som har en kompressor/limiterdel samt ett gäng effekter - oftast reverb & delay.

Jag spelar in skitmycket rap med TC'n, o har alltid varit nöjd. (även om jag på senare tid har börjat svikta lite i referenslyssningen (jag ska skärpa mig, DD))

MEN.

Om du lär dig att ratta waves-, ultrafunk- & voxengo-pluggarna rätt så gör dom samma jobb som en Triple C. Om det inte är så att du har massa pengar att lägga ner på burken, så kan det vara en idé att köpa en riktigt bra mick istället. Ett tips när det gäller att få tryck rap - testa med en dynamisk handheld i övre klassen, brukar göra underverk med rappare som inte hittar sin personlighet & style i en finmick. Jag har ofta kört en beta 58 genom min preamp, trixat i waves c1 & verkligen fått ett fett rapljud.

Oki, det låter soft, att den är lätt inställd! 😄.. waves har jag börjat att ratta lite på, å dom fungerar bra. men jag kommer inte inärheten av det soundet jag fick med hårdvarukompressorn..

en ny mikrofon ska jag införskaffa mig efter nyår nån gång, när jag blivit lite rikare 🙂.. vad jag ska ha vet jag inte riktigt än, men polarn hade hittat nån som verkade jättebra, för dryga 5000 kr, men vi får se.. vet inte riktigt vad det är för märke å så än 🙂.

vad är en dynamisk handheld förnått? (en mic som man håller i?) 😏

du föresten, vet du fall det finns några bra pluggar som har färdig presets för t.ex. rap?, det hade underlättat endel =)

vad har du för mikrofon nu da?, å haru inget smakprov du kan skicka så man får se hur det låter när du spelar in osv? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Dynamisk handheld - alltså en vanlig dynamisk livemick, typ Shure SM/Beta 58

Voxengo voxformer har presets för rap (3 olika!), som funkar helt ok.

Nu använder jag mest min JJlabs-mic (den feta), en beta 58 för rap ibland & en närmast antik Pearl KM8 (tillverkad 1953) för det där vintagesoundet som inte går att "plugga" fram. PM'a din msn så kan jag skicka över nån låt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, testa att köra den i mastringen också.

En stereokompressor är ju rätt onödigt om den bara är för inspelning, då hade jag nog satsat på en channelstrip istället.

En grej kan också vara att köpa alla "effekter" separat, så kan man uppgradera det man känner för så att säga. Om man är nöjd med preampen så behåller man den och byter komprellen istället...just a thought

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...