Jump to content
Annons

Filter och EQ


krysz1

Recommended Posts

Håller på att läsa Studios Mixologi men har totalt fastnat på det här med filter och EQs. Fattar verkligen ingenting. Just nu använder jag kjaerhus classic EQ och Filter men jag tycker knappt jag hör någon skillnad. Ska man köra filter och EQ på alla kanaler eller bara de där det behövs? Som ni märker så har jag fastnat djupt i denna skit. Någon vänlig själv som vill gräva loss mig eller har någon bra guide?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Det beror på helt hur grundljudet låter, men med hjälp av en eq så kan du framhäva/boosta eller "dölja"/minska vissa frekvenser.

Jag ska nu försöka förklara lite nu hur en parametrisk eq fungerar.

EQ:n har oftast tre olika "rattar" eller inställningar; Gain, Frequency och det så kallade q-värdet. Gain, är hur mycket du vill höja/sänka den valda frekvensen. Frequency är då den frekvens eq:n ska jobba på. Däremot behöver inte det betyda att Frequency endast jobbar på den frekvensen den är inställd på, utan det så kallade q-värdet bestämmer över hur stort register eq:n ska jobba på. Ett lågt q-värde är lika med att eq:n jobbar över ett stort register, och ett högt q-värde menas med att eq:n endast jobbar under kanske 1 frekvens.

Det finns lite olika filter, men de vanligaste är lågpass- och högpassfilter. Du får tänka såhär, att ett lågpassfilter passerar förbi vissa frekvenser under en viss frekvens, och ett högpassfilter passerar förbi vissa frekvenser över en viss frekvens.

Till exempel att du vill ta bort 100hz och neråt, då kan du använda ett högpassfilter som är inställt på 100 hz. Detta betyder dock inte att 99hz kommer bli helt tyst, utan filtret har en viss lutning, t.ex. 6db/oktav.

Rätta mig om jag har fel, men det betyder alltså att om du sätter ett högpassfilter på 200 hz, så kommer 100hz(vilket är oktaven under 200hz) bli 6db lägre? Men frekvensen 50hz(vilket är ytterligare en oktav lägre) bli 12db lägre?

EDIT: Såg att du hade kjaerhus classic EQ, vilket är en grafisk eq. Försök leta rätt på en gratis parametrisk eq. 😎

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det beror på helt hur grundljudet låter, men med hjälp av en eq så kan du framhäva/boosta eller "dölja"/minska vissa frekvenser.

Jag ska nu försöka förklara lite nu hur en parametrisk eq fungerar.

EQ:n har oftast tre olika "rattar" eller inställningar; Gain, Frequency och det så kallade q-värdet. Gain, är hur mycket du vill höja/sänka den valda frekvensen. Frequency är då den frekvens eq:n ska jobba på. Däremot behöver inte det betyda att Frequency endast jobbar på den frekvensen den är inställd på, utan det så kallade q-värdet bestämmer över hur stort register eq:n ska jobba på. Ett lågt q-värde är lika med att eq:n jobbar över ett stort register, och ett högt q-värde menas med att eq:n endast jobbar under kanske 1 frekvens.

Det finns lite olika filter, men de vanligaste är lågpass- och högpassfilter. Du får tänka såhär, att ett lågpassfilter passerar förbi vissa frekvenser under en viss frekvens, och ett högpassfilter passerar förbi vissa frekvenser över en viss frekvens.

Till exempel att du vill ta bort 100hz och neråt, då kan du använda ett högpassfilter som är inställt på 100 hz. Detta betyder dock inte att 99hz kommer bli helt tyst, utan filtret har en viss lutning, t.ex. 6db/oktav.

Rätta mig om jag har fel, men det betyder alltså att om du sätter ett högpassfilter på 200 hz, så kommer 100hz(vilket är oktaven under 200hz) bli 6db lägre? Men frekvensen 50hz(vilket är ytterligare en oktav lägre) bli 12db lägre?

EDIT: Såg att du hade kjaerhus classic EQ, vilket är en grafisk eq. Försök leta rätt på en gratis parametrisk eq. 😏

MVH Daniel

Tack för hjälpen Daniel!

Där klarnade det med EQ i alla fall. Ska ladda ner någon ny och testa så man får en lite mer blick i det. Jag förstår nu grunderna i filter men vad ska det vara bra för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...