Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag tĂ€nkte bygga ihop en 24 kanalers trafosplit för att splitta signaler vid livesammanhang. HAr svĂ„rt att hitta tips, info och ritningar Ă€ven med Google. Är det nĂ„gon som vet nĂ„gon sida som visar vad man behöver för delar, eller nĂ„n som helt enkelt vet hur man bygger?

//Ted

Annons
Postat
  teddawid sa:
Hej, jag tĂ€nkte bygga ihop en 24 kanalers trafosplit för att splitta signaler vid livesammanhang. HAr svĂ„rt att hitta tips, info och ritningar Ă€ven med Google. Är det nĂ„gon som vet nĂ„gon sida som visar vad man behöver för delar, eller nĂ„n som helt enkelt vet hur man bygger?

//Ted

En trafosplit Àr vÀldigt simpel att bygga. Jag antar att du bara behöver tvÄ utgÄngar per ingÄng, sÄ vi hÄller det enkelt. Du behöver en utgÄng med fullstÀndig galvanisk kontakt, d.v.s. koppartrÄd hela vÀgen frÄn in-utgÄng. Ingen transformatorisolation alltsÄ. Detta Àr för att kunna fantommata signalen, dÄ transformatorer blockerar likspÀnning. Sen fÄr du paralellkoppla den ickeisolerade utgÄngen med den andra, transformatorisolerade utgÄngen. Till den ska du Àven ha en transformator kopplad dÄ, frÄn kall/het ledare till kall/het ledare. AngÄende jord Àr det lÀmpligast att ha en brytare, sÄ man kan vÀlja om jord ska vara ansluten till splitutgÄngen eller inte, s.k. jordlyft.

HÀr Àr ett kopplingsschema jag fann pÄ google:

splitxfmr.gif

Notera att en spole Àr placerad vid jord för splitutgÄngen. Jag vet inte om det Àr fullt nödvÀndigt, men om det Àr sÄ har jag tyvÀrr ingen aning om vad den ska ha för vÀrde.

Postat (redigerat)
  SkunkFunk sa:
En trafosplit Àr vÀldigt simpel att bygga. Jag antar att du bara behöver tvÄ utgÄngar per ingÄng, sÄ vi hÄller det enkelt. Du behöver en utgÄng med fullstÀndig galvanisk kontakt, d.v.s. koppartrÄd hela vÀgen frÄn in-utgÄng. Ingen transformatorisolation alltsÄ. Detta Àr för att kunna fantommata signalen, dÄ transformatorer blockerar likspÀnning. Sen fÄr du paralellkoppla den ickeisolerade utgÄngen med den andra, transformatorisolerade utgÄngen. Till den ska du Àven ha en transformator kopplad dÄ, frÄn kall/het ledare till kall/het ledare. AngÄende jord Àr det lÀmpligast att ha en brytare, sÄ man kan vÀlja om jord ska vara ansluten till splitutgÄngen eller inte, s.k. jordlyft.

HÀr Àr ett kopplingsschema jag fann pÄ google:

splitxfmr.gif

Notera att en spole Àr placerad vid jord för splitutgÄngen. Jag vet inte om det Àr fullt nödvÀndigt, men om det Àr sÄ har jag tyvÀrr ingen aning om vad den ska ha för vÀrde.

Shit de transformatorerna frÄn whirlwind Àr dyra, finns det nÄgra tips pÄ billigare att hitta hÀr i sverige? Kanske lite sÀmre kvalle men man mÄste ju ha rÄd...

//Ted

Redigerat av teddawid
Postat (redigerat)

Trafo kostar pengar om de skall lÄta bra. Behöver det inte lÄta bra sÄ blir de billigare.

Vi har en svensk tillverkare, Lundahl, som gör trafos i vÀrldsklass. RÀkna med sÄdÀr 500 kr per trafo.

Billigt behöver inte vara oanvÀndbart dock. En gÄng i tiden hade Àven Clas Ohlson trafos. Inte numera dock. Möjligen att du kan hitta nÄgot hÀr:

http://www.electrokit.se/index.php

http://www.edgaraudio.se/tubes/index.htm

Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • 6 mĂ„nader senare...
Postat
  SkunkFunk sa:

"Spolen" du nÀmner Àr ingen spole utan ett sÀtt att rita en ledningsbana som inte har kontakt med de korsande ledningarna. De Àr dock inte konsekventa eftersom de vid ingÄngskontakten ritat raka ledningar som korsar varandra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.