Jump to content
Annons

Mixningsfrågor total nybörjare


Hillman

Recommended Posts

Hej

Jag kör Ableton Live LE, vilket är kraftigt begränsat. Jag har därför bara 8 kanaler och kan bara använda 4 pluggar. Jag brukar köra Rhythm-gtr på kanal 1-2, leadgtr på 3, bas på 4, leadsång på 5, bakgrundssång på 6-7 och trummor på 8.

Vad gäller pluggar, kör jag alltid en kompresor på master. Därefter kan jag alltså bara använda tre pluggar till på hela produktionen.

Min fråga är alltså, vad bör jag då satsa på? Vanligtvis brukar jag köra en kompressor på sången och en kompressor på basen. Är detta en riktig prioritering, eller finns det annat som är viktigare.

Mina låtar brukar på grund av begränsningarna låta ganska "spretiga" i mixningen.

Jag spelar framförallt hårdrock/metal.

Sen har jag också en annan fråga. Hur använder man Send-kanalen? (Jag är helt nybörjare, så förklara gärna enkelt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att lägga pluggar på masterkanalen verkar overkill - du kan ju exportera låten som en wav-fil, dra in den i Live i ett nytt projekt och lägga på pluggar där istället.

Annars så är det jättesvårt att säga vad du ska prioritra - det beror ju alldeles på hur det låter. Är det alldeles för mycket dynamik i gitarrerna kanske det är värt att offra en plugg-plats för en kompressor. Å andra sidan kanske trummorna och sången skulle må bra av att EQ:as.

Om du lägger upp ett ljudklipp på hur det låter kan folk mycket lättare hjälpa dig prioritera, men då gäller prioriteringen bara just den låten. I en annan låt kanske det är andra saker som ska prioriteras för att få till en så bra mix som möjligt.

Du kan ju också mixa i flera steg - d.v.s. lägga på EQ och kompressor på gitarrerna, göra om dem till wav-filer och sen importera dem i Live-projektet för att frigöra ytterligare plugin-platser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter snarare som du sitter på en begränsande Lite version, stämmer? Annars borde du ha betydligt fler kanaler...

Bra förslag ovan som löser en del för dig - annars byt upp dig när du har möjlighet.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Borde väl funka använda hur många som helst av fristående pluggar eller? 🙂 Finns gott om bra gratispluggar som håller bra klass på kvr att ladda hem. Annars är versionen du sitter på allt för begränsande. Visst kan man göra såsom jarlo påpekade men det har ju sina väldigt begränsade sidor och bara en nödlösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår ju att den vettigaste lösningen är att uppgradera. tyvärr är det inte ett alternativ just nu (går ju loss på några tusenlappar)...

Jag har testat varianten att mixa t.ex. gitarrspåret, spara det som wav och sedan lägga in det i ett nytt projekt samt upprepa proceduren med samtliga kanaler. Problemet är att det då uppstår ett missljud (ett "vågigt" eller "skakigt" ljud över hela låten). Kan eventuellt ha att göra med att bpm på ursprungsinspelningen och "wav"-spåret inte är samma.

Ska jag inte "offra" en plugg på master? Trodde att det var A och O att lägga compression på master...

Min fråga ang. send-kanalen ställdes för jag tänkte att man kunde skicka två eller tre gitarrer dit, lägga nödvändiga effekter på send innan den går till master. Eller har jag helt missuppfattat funktionen av sendkanalen?

Jag tror inte att externa pluggar kommer runt fyreffektsspärren. Det står ju att limit är 4 VST-effekter. Ska dock testa detta senare.

Jag tackar för alla bra tips hittills!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag inte "offra" en plugg på master? Trodde att det var A och O att lägga compression på master...

Tror att vad som avsågs var att du efter nedmixning (utan något på mastern) importerar wav-filen i ett nytt projekt och först då lägger på mastereffekter. Då frigör du en plugin till de enskilda spåren i mixen, och kan som bonus dessutom lägga 3 ytterligare pluggar på mastern vid behov. Krångligare? Ja, men med de begränsningar du jobbar med är det en rimlig lösning.

Min fråga ang. send-kanalen ställdes för jag tänkte att man kunde skicka två eller tre gitarrer dit, lägga nödvändiga effekter på send innan den går till master. Eller har jag helt missuppfattat funktionen av sendkanalen?

Nä. det är korrekt uppfattat.

Jag skulle nog titta på Reaper. Betydligt mer möjligheter och dessutom en fullt fungerande demoversion utan begränsningar. När du känner att du har råd kan du köpa licens, vilket dessutom inte är dyrt.

http://www.reaper.fm/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att vad som avsågs var att du efter nedmixning (utan något på mastern) importerar wav-filen i ett nytt projekt och först då lägger på mastereffekter. Då frigör du en plugin till de enskilda spåren i mixen, och kan som bonus dessutom lägga 3 ytterligare pluggar på mastern vid behov. Krångligare? Ja, men med de begränsningar du jobbar med är det en rimlig lösning.

Nä. det är korrekt uppfattat.

Jag skulle nog titta på Reaper. Betydligt mer möjligheter och dessutom en fullt fungerande demoversion utan begränsningar. När du känner att du har råd kan du köpa licens, vilket dessutom inte är dyrt.

http://www.reaper.fm/

Tack! Hittar dock ingen demoversion där...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Trodde att det var A och O att lägga compression på master...

Jo när man mastrar brukar man lägga en kompressor där på. Innan dess finns det ingen anledning lägga någon som helst effekt på mastern i en mix. Som sagt använd det till att få en till effekt i mixen istället. Och instämmer att Reaper är ett dugligt och billigt alternativ om man har lite stålar. Den är inte heller sämre än någon annan DAW. Har hört riktigt bra resultat med det. Det kan inte vara kul i längden sitta med ett allt för begränsat program som du gör nu. Det stryper verkligen kreativiteten och det är ju det sista man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror kanske på att dom inte kallar det demoversion, fast det egentligen är det som är meningen.

http://www.reaper.fm/download.php

Å så manualen som är bra att ha:

http://www.reaper.fm/manual.php

Tackar så mycket! Verkar betydligt bättre, men svårare... Ska försöka sätta mig in idet. Antar att jag kan föra över mina gamla Live-projekt till Reaper. Är det det som kallas rewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är alltså, vad bör jag då satsa på?

två saker

- ta bort kompressorn på mastern

- besök http://www.reaper.fm å ladda hem det programmet istället

som bonzo redan sagt ... 😛

nej det är inte det som är rewire

du får nog bygga nya projekt, vilket inte är nåt problem om du bara exporterar wav-ljud från live å drar in dom i reaper

reaper är inte speciellt svårt utan tvärtom föredömligt lätt tycker jag

men som allt nytt krävs en liten nybörjartröskel att ta sig över

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror kanske på att dom inte kallar det demoversion, fast det egentligen är det som är meningen.

http://www.reaper.fm/download.php

Å så manualen som är bra att ha:

http://www.reaper.fm/manual.php

Det finns ingen demoversion, endast en version och den har fullt ställ. Inga begränsningar annat än de som din egen dator sätter när den inte orkar längre. Licensvillkoren är mycket generösa. Om du omsätter mindre än $20 000 på din musik om året betalar du bara $60 för programmet, i annat fall $225 och det är upp till dig själv att avgöra vad du betalar...

Det blir lite som bilsäljaren som säger "OK, du får köpa den här Porsche'n till 70% rabatt om du lovar att bara köra med den på natten på vägar utan belysning."

Reaper är ett mycket kompetent verktyg. Det följer med en hel del pluggar också, de är helt OK. Jag har nu lusläst 2/3 av manualen samtidigt som jag jobbar med det och måste säga att jag är uppriktigt sagt förvånad över flexibiliteten och styrkan i det. Det finns självklart en del svagheter också men det blir OT i denna tråd.

Edit: Ska tilläggas att jag givetvis talar om Reaper V3.0

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo men man får inte glömma att även använda lågpass också en del. Alla talar om högpassfilter, med rätta givetvis, men lågpass verkar allt för många glömma bort att den är till för att användas också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det finns ingen demoversion, endast en version och den har fullt ställ. Inga begränsningar annat än de som din egen dator sätter när den inte orkar längre. Licensvillkoren är mycket generösa. Om du omsätter mindre än $20 000 på din musik om året betalar du bara $60 för programmet, i annat fall $225 och det är upp till dig själv att avgöra vad du betalar...

Det blir lite som bilsäljaren som säger "OK, du får köpa den här Porsche'n till 70% rabatt om du lovar att bara köra med den på natten på vägar utan belysning."

Reaper är ett mycket kompetent verktyg. Det följer med en hel del pluggar också, de är helt OK. Jag har nu lusläst 2/3 av manualen samtidigt som jag jobbar med det och måste säga att jag är uppriktigt sagt förvånad över flexibiliteten och styrkan i det. Det finns självklart en del svagheter också men det blir OT i denna tråd.

Edit: Ska tilläggas att jag givetvis talar om Reaper V3.0

Tja, jag omsätter väsentligt mindre än 20.000 USD per år på min musik. Och när omsättningen överstiger 20.000 dollar, kan jag faktiskt tänka mig att betala 225 till utvecklaren...

Jag tackar så hemskt mycket för tipset om detta program som verkar vara en värdig ersättare till mitt gamla hederliga Live! Ska bara försöka sätta mig in i hur det fungerar, sen kan man ju mixa på riktigt!

Verkar dock inte funka med Line 6 UX-1

Redigerat av Hillman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Borde funka med UX1an Kika på alla settings så ska du nog se att den har valt ditt onboard kort.

En snabb o enkel template på hur du kan göra kommer här:

Guror (2 eller 4) Oftast Rock/Metal

Om 2st(ena 100% Vänster andra 100% Höger)

Om 4st (Ena 100% Vänster andra 100% Höger tredje 90% Vänster fjärde 90% Höger)

Skicka dom till en Buss/Grupp där du har kompressor o EQ

Solon lägger du på egna spår o smackar i mitten.

Basen brukar iaf jag kompressa skiten ur, främst för jag inte spelar riktig bass utan pitchshiftar min gura 1 oktav ner.

Trummorna

Om du kan ska du multitracka dem, dvs att du får som en riktig trumminspelning alla olika instrument på olika spår.

Då kan du göra induviduell EQ på allt osv.

Glöm inte o skicka trummorna till en Buss/Grupp där du lägger kompressor, jag gillar multibandkompressor på trummor.

Sången är inte så svår heller, beror helt på vad för typ av musik du gör.

Och som du sa så brukar man lägga en kompressor på mastern för att "knyta ihop" mixen, så saker o ting sitter där de ska helt enkelt 🙁

Sen är det helt enkelt o bara testa dig fram, det är mitt enda råd 😮

Du kommer upptäcka att med varje mix kommer du chockas över dina framsteg:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...