Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har just avslutat ett arbetspass på en bensinstation i min omnejd, och vid 18-tiden idag stiger två japanska (jag tror de var japaner iaf) killar in.. Efter en liten stund hamnar de bland våra CD-skivor.. (de där som är rea på som man säljer för 49:50 fastän de knappt är värda en tia... ) anyway.. efter en stund frågar den ena killen med ett superbrett leende och en Tom Jones skiva i handen: "sing-a-long? SING-A- LONG?".. "No!" svarar jag, och han blir märkbart besviken.. och frågar sedan om ett antal skivor till tills jag berättar att vi inte har några sing-a-longs alls.. Då blir han jätteförvånad och rör inte skivorna mer för att sedan gå ut ur butiken utan att ha köpt nå´t alls..

Så alltså.. det (nästan) bekräftar den lilla myten om att man är fullkomligt galen i sing-a-longs och kareoke i Japan...

(Det kanske var roligare när man var där... men jag skrattade ganska gott när de gick ut....)

Någon annan som har gjort iaktagelser om japaner och kareoke.. Jag kanske har helt fel?..

EDIT: Borde kanske hamnat i off-topic iofs.. men... det gjorde det visst inte.. :S

Redigerat av Pusa
Annons
Postat (redigerat)

Det där har även jag hört. Och inte enbart bland ungdomar på krogen utan även vuxna människor och affärsmän.

Helt otänkbart att ett gäng affärsmän kör karaoke i sverige, men i Japan är det tydligen kotym.

edit:stavfel

Redigerat av peppemannen
Postat (redigerat)
...och för att förtydliga, så heter det alltså Karaoke. 😉

Hade en känsla av det.. 😎 så jag helgarderade mig..

Det där har även jag hört. Och inte enbart bland ungdomar på krogen utan även vuxna människor och affärsmän.

Jag tror att det är så.. och det är som du säger.. tänk om ett gäng affärsmän hade gått upp och börjat sjunga karaoke (där fick jag det väl rätt?) här i Sverige?! man hade ju direkt tappat förtroendet för en snubbe som går upp på scen och börjar sjunga "främling - Carola" för att sen missa hela versen på en sunkig midi-version av CCR:s Bad moon rising.. och sen klämma i åta bara fan på refrängen......

Men det skulle då kanske vara i Japen iofs.. man har ju sett en del av deras underhållningsTV.. är ju rätt kul att se... i ung 3 min... sen zapp!!

Redigerat av Pusa
Postat

Är inte Karaoke ett japanskt uttryck från början t.o.m.? Eller har jag fått det om bakfoten?

Postat
Är inte Karaoke ett japanskt uttryck från början t.o.m.? Eller har jag fått det om bakfoten?

DET låter ju inte helt omöjligt.. (kanske därför det är så svårt att stava?!)

Isf är det ju troligt att oxå popularitetsnivån är som högst där.. (Iofs började britterna med ishockey.. och de är ju inte så vassa, så, med vissa undantag då för : "Grundare - ledande" -teorin!!

SpeekselVuur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min morsa har bott i Japan, och hon har sagt att "Kara" betyder "tom", det är samma "kara" som i "karate". Och "oke" är en kortform av "orchestra" på engelska! 🙂

edit: så det blir väl "tom orkester"...

Redigerat av SpeekselVuur
Postat

Nån mer än jag som tänker på hon som var med i Baren och skulle beställa Karaoke-anläggning... Och satt och funderade på hur det kunde stavas...

Det var rätt kul då iallafall, men jag är urkass på att berätta så jag försöker inte ens.... 😉

Postat
Nån mer än jag som tänker på hon som var med i Baren och skulle beställa Karaoke-anläggning... Och satt och funderade på hur det kunde stavas...

Det var rätt kul då iallafall, men jag är urkass på att berätta så jag försöker inte ens.... 😄

Berätta!!! Jag är sämre berättare.. så JAG har iaf överséende.. 😉

Do it! Do it!

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Älskar alla svenskar sill?

Postat

Jag minns faktist det avsnittet från baren. Jag tror att hon letade en hel dag efter karaokeanläggningar i gula sidorna, minns att jag blev lite frustrerad över att hon inte ringde nån ljud och ljus firma, tror att det finns rätt många sådana i huvudstaden. Men jag tycker att det är rätt tragiskt med folk som kör karaoke seriöst och dessutom sjunger väldigt surt, det värsta är tjejgänget som går upp 5 pers och nästan skäms ihjäl och håller mikrofonen 2 meter ifrån sig, bara för att sjunga The rose eller någon liknande ballad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.