Jump to content
Annons

Finns det någon översättare?


debatt

Recommended Posts

det är alltså amerikansk notation!

Det är ingen skillnad på amerikansk eller svensk notation. Däremot så är ju namngivandet av oktaverna lite olika.

Mvh

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Nä. Jag tror inte din klaviatur börjar med oktav 1. Ettstrukna oktaven sitter oftast i mitten på pianot. Vänj av dig med att kalla den LÄGSTA oktaven för oktav 1 eftersom den kan vara olika slags oktaver. Förmodligen är din LÄGSTA oktav Kontraoktaven eller Stora oktaven.

Svante

Ja, jag förstår det. Men jag har utgått från den där bilden hela tiden, den med oktavnumren... från Guyguitars.com

Om jag gör oktavskiftning nedåt i ton på min klaviatur (synth) så tappar jag naturligtvis en oktav uppåt och vice versa.

Från F till och med F från oktavnummer 1 till 7 (på bilden) går min Clavia 73a i ursprungsläge. Sorry...

min lägsta är nog kontraoktaven.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

om du läser bilden (eller vilket notblad som helst) som pianonoter, så ligger nyckelhålet på "första nedre hjälpstrecket" i g-klav. Alltså a-strängens tredje band enligt bilden, en oktav lägre än Ake.

Det kan mycket väl vara konventionellt "rätt" att teckna gitarrnoter så, men det klingar alltså en oktav under pianot.

Var jag tydlig?

Helt riktigt! Sorry.

Blir lite småsur på den där siten som ska vara den bästa professionella siten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min klaviatur går från F1 till F7.

😉

Det beror ju på vem du pratar med.

Ditt C1 är ju "Contra" på musikspråk i ett engelskspråkigt land, likaså C2 är "Great", C3 är "Small", C4 är "One-line" (Ettstrukna), C5 är "Two-line" o.s.v.

Det systemet som jag och de flesta notläsande musiker använder sig av kallas "Helmholtz" notation. Det du använder dig av kallas "scientific pitch notation" och verkar inte riktigt lika ofta förekommande i sammanhang där du talar med notkunniga musiker.

Mvh

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

300px-Pitch_notation.png

Intressant att se här är att C3 och C5 ligger på nästan samma ställe i notskriften, men inte på tangentbordet.

Jag vet att de föregås av en riktare som kallas f- eller g-klav, men jag tycker inte musiklärans notskrift är särskilt logisk.

Tonerna (på ett piano) är alltför skiftande för att täckas in på ett bra och snabböverskådligt sätt på ett notpapper uppenbarligen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det beror ju på vem du pratar med.

Ditt C1 är ju "Contra" på musikspråk i ett engelskspråkigt land, likaså C2 är "Great", C3 är "Small", C4 är "One-line" (Ettstrukna), C5 är "Two-line" o.s.v.

Det systemet som jag och de flesta notläsande musiker använder sig av kallas "Helmholtz" notation. Det du använder dig av kallas "scientific pitch notation" och verkar inte riktigt lika ofta förekommande i sammanhang där du talar med notkunniga musiker.

Mvh

Svante

Ja, jag ska sätta mig in i bägge.

Det känns även för mig som att den Helmholtzska varianten verkar mer bekant.

Den andra verkar lite hemmabygge...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar särskilt Svante, Åke, Vallhagen och spass!

🙂

Ingen fara. Tack själv. Det är intressanta ämnen och ett bra sätt att underhålla sina egna kunskaper på är genom att ta del av andras reflektioner och funderingar kring saker och ting.

Det finns aldrig ett sätt att se på något, oavsett vad.

Ha det gott!!!

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det har med saken att göra men vad är fördelen

med en gitarrhals som ser ut så här?

Kanske att man han kan stämma om gitarren och ändå på samma band ta de toner som han skulle ha tagit om han inte stämt om den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det har med saken att göra men vad är fördelen

med en gitarrhals som ser ut så här?

Att spela på en traditionell gitarr och få ALLA tonarterna i kvintcirkeln att klinga rent stämda utan justeringar under spelets gång är omöjligt. Pianot har en slags kompromiss i sin "vältempererade" stämning, vilket gör att alla tonarter låter nästan rent. På en vanlig gitarr med raka bandstavar så går inte denna kompromiss att göra. ""Mean Blues" är ett av flera försök att lösa detta. Om det har lyckas eller inte är jag inte rätt person att svara på, men säkert finns det flera trådar om ämnet!

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...