Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

Vet inte om jag skapade den här tråden på rätt plats, men antar de så jag prövar.

Jag har precis skaffat mig en "Presonus firebox" och en mick till denna, "Studio Projects B1".

Jag har installerat den och allt har funkat som det ska så långt.

Men när jag ska spela in röst så spelas rösten bara in på en kanal/channel?

Om jag för in micken i uttag 1 (Mic 1) så spelas bara ljudet in på vänster kanal/channel.

Om jag för in micken i uttag 2 (Mic 2) så spelas bara ljudet in på höger kanal/channel.

Det går alltså inte att spela in på både höger och vänster samtidigt (Stereo).

Jag har kopplat in allt som man ska och jag förstår inte vad felet är.

Här är en länk till en bild på hur Presonus Firebox'en ser ut så det kanske är lättare att förstå vad jag menar.

Presonus Firebox

Vet någon hur jag gör för att få ljud på både vänster och höger kanal/channel? 🙁

post-22127-1246046441.jpg

Annons
Postat (redigerat)
Tjena !

Vet inte om jag skapade den här tråden på rätt plats, men antar de så jag prövar.

Jag har precis skaffat mig en "Presonus firebox" och en mick till denna, "Studio Projects B1".

Jag har installerat den och allt har funkat som det ska så långt.

Men när jag ska spela in röst så spelas rösten bara in på en kanal/channel?

Om jag för in micken i uttag 1 (Mic 1) så spelas bara ljudet in på vänster kanal/channel.

Om jag för in micken i uttag 2 (Mic 2) så spelas bara ljudet in på höger kanal/channel.

Det går alltså inte att spela in på både höger och vänster samtidigt (Stereo).

Jag har kopplat in allt som man ska och jag förstår inte vad felet är.

Här är en länk till en bild på hur Presonus Firebox'en ser ut så det kanske är lättare att förstå vad jag menar.

Presonus Firebox

Vet någon hur jag gör för att få ljud på både vänster och höger kanal/channel? 🙁

Japp.. Stereo är två kanaler.. vänster och höger... Du spelar ju in med endast en källa.. du får således ljudet antingen i höger eller vänster kanal (beroende på vilken av ingångar du spelar in på) Precis som du sagt.

Skapa istället en mono-kanal när du spelar in!

/L

Redigerat av Limpan
Postat
Japp.. Stereo är två kanaler.. vänster och höger... Du spelar ju in med endast en källa.. du får således ljudet antingen i höger eller vänster kanal (beroende på vilken av ingångar du spelar in på) Precis som du sagt.

/L

Ja fast, när jag väljer att spela in genom en monokanal istället, så får jag ju bara välja om jag vill spela in på antingen höger eller vänster "sida".

Och alltså får jag bara ljud på vänster om jag väljer vänster, och höger om jag väljer höger?

Om jag sätter på mig hörlurar t,ex. Jag vill ju inte att rösten bara kommer i vänster öra och musiken i höger, om du förstår hur jag menar ?

Postat

/L

Oj, jag fattade fel !

Tack så mycket 🙁 du löste mitt problem !

/ Tobias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.