Jump to content
Annons

Kick till trance-låt


miii

Recommended Posts

Hej igen, nu har jag laddat hem ett soundpack som innehåll väldigt bra sounds och jag har gjort en liten (lånad) melodi. Men allt som fattas är en kick som passar med dom. Är det nån som har ett packet med massa grymma kick:ar som passar till trance/techno/dance ?

Passar även på att fråga en annan sak:

Hur gör man så att ljudet ökas i låten på ett speciellt ljud (typ in-toning/ut-toning (eller vad det heter)) ?

Visste det förut men har glömt bort det eftersom jag inte har använt FL så mycket den sista tiden.

*EDIT*

Ännu en fråga, nån som vet hur man kan få så det låter som en publik jublar i bakgrunden ?

Tack på förhand

Redigerat av miii
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej igen, nu har jag laddat hem ett soundpack som innehåll väldigt bra sounds och jag har gjort en liten (lånad) melodi. Men allt som fattas är en kick som passar med dom. Är det nån som har ett packet med massa grymma kick:ar som passar till trance/techno/dance ?

Prova å leta i Poizione eller Biohazard som är syntharna som följer med FL. De borde ha någon trance kick du kan använda. Annars har du Vanguard eller z3ta som också har en del bra ljud för dance.

Passar även på att fråga en annan sak:

Hur gör man så att ljudet ökas i låten på ett speciellt ljud (typ in-toning/ut-toning (eller vad det heter)) ?

Visste det förut men har glömt bort det eftersom jag inte har använt FL så mycket den sista tiden.

Antingen kopplar du ljudet till en mixerkanal och automatiserar volym regeln. eller så går du in i pianorullen och väljer volume istället för velocity längst upp i menyraden så kan du rita in en ljudkurva längst ner i fönstret för att fadea in eller ut ljudet. Eller så kan du helt enkelt göra det manuellt när du spelar in dvs klicka på record och dra i volym knappen under tiden.

*EDIT*

Ännu en fråga, nån som vet hur man kan få så det låter som en publik jublar i bakgrunden ?

Tack på förhand

Vet ingen plugg för det men det finns säkert. Annars kan du nog googla något .wav ljud som du kan använda om det inte finns nåt i FL, jag har inte letat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som har ett packet med massa grymma kick:ar som passar till trance/techno/dance ?

Finns att köpa hos var och varannan samplingstillverkare, men du kan väl börja med DMS Dance Kick Drums Vol 1

Hur gör man så att ljudet ökas i låten på ett speciellt ljud (typ in-toning/ut-toning (eller vad det heter)) ?

Inte säker på vad du menar. Mixautomation? Attack/release envelope? Sidechain-kompression?

Ännu en fråga, nån som vet hur man kan få så det låter som en publik jublar i bakgrunden ?

Sampla närmaste livespelning. 😛

Allt vrål och publikjubel från KLF:s plattor är tagna från en livespelning med Pink Floyd...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj!!

nu va det nog riktigt, riktigt länge sen jag skrev på det här forumet!

om du vill göra det väldigt enkelt för dig att hitta bra Kick/snare/hi-hat's å liknande ljud.

då skulle jag defenetivt rekommendera:

Vengeance Clubsound Vol. 1 & 2 & 3

annars ett väldigt enkelt sätt att fixa sånt e att helt enkelt klippa ut en kick eller nåt liknande i en låt som man gillar! ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj!!

nu va det nog riktigt, riktigt länge sen jag skrev på det här forumet!

om du vill göra det väldigt enkelt för dig att hitta bra Kick/snare/hi-hat's å liknande ljud.

då skulle jag defenetivt rekommendera:

Vengeance Clubsound Vol. 1 & 2 & 3

annars ett väldigt enkelt sätt att fixa sånt e att helt enkelt klippa ut en kick eller nåt liknande i en låt som man gillar! 😳

Å då kan du använda dig av SliceX i FL för detta. Bra tips Holmgren, tänkte inte på det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj!!

nu va det nog riktigt, riktigt länge sen jag skrev på det här forumet!

om du vill göra det väldigt enkelt för dig att hitta bra Kick/snare/hi-hat's å liknande ljud.

då skulle jag defenetivt rekommendera:

Vengeance Clubsound Vol. 1 & 2 & 3

annars ett väldigt enkelt sätt att fixa sånt e att helt enkelt klippa ut en kick eller nåt liknande i en låt som man gillar! 😆

Men är det nån som har / kan länka nåt (gratis) soundpack med massa Kick:s ?

Dessutom, hur ska jag kunna klippa ut kicken i en låt som har massa andra ljud i bakgrunden ?

btw, ska kolla de andra alternativen

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, hur ska jag kunna klippa ut kicken i en låt som har massa andra ljud i bakgrunden ?

btw, ska kolla de andra alternativen

Ha skitlätt ju, lyssna noga på låten och vänta tills det kommer ett tillfälle där inget annat än kicken ligger på just det steget.

Typ när bara basen och kicken spelas, eller något annat som ligger på offbeat.

KICK bas KICK bas < då ska du altså klippa ut kicken 😉 Kan vara en och annan hihat inblandad med, men det gör ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, hur ska jag kunna klippa ut kicken i en låt som har massa andra ljud i bakgrunden ?

btw, ska kolla de andra alternativen

Leta upp första bästa club/house dänga. De börjar och slutar i stort sett alltid med nästan enbart trumbeat för att vara lätta att mixa in eller ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...