Jump to content
Annons

Hjälp med köp av micpreamp :D


linusiuppsala

Recommended Posts

Hej!

Jag är på jakt efter en ny preamp.

Valet står mellan Focusrite Voicemaster Pro & TL Audio 5051, eller något annat i ungefär samma prisklass. Är det någon som har några bra synpunkter eller idéer på vad jag ska köpa? Det får gärna vara rör men dock inget måste =)

(kanske till och med någon som har en preamp som jag kan få köpa?)

Tacksam för hjälp// Linus 😄

Voicemaster Pro: http://www.thomann.de/se/focusrite_voicemaster_pro.htm

TL Audio 5051: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=120146

Redigerat av linusiuppsala
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju en del.

Min favorit är True Systems P-Solo, som är transparent.

Vill du ha en bra channelstrip, så har Aphex 230 vara ett alternativ.

Kraftigare rörfärgning kan du få med t ex Summit Audio 2BA-221.

Vill du ha en som är mer färgande, men med transformator i stället för rör, så kan du överväga t ex Joemeek OneQ eller TwinQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en del.

Min favorit är True Systems P-Solo, som är transparent.

Vill du ha en bra channelstrip, så har Aphex 230 vara ett alternativ.

Kraftigare rörfärgning kan du få med t ex Summit Audio 2BA-221.

Vill du ha en som är mer färgande, men med transformator i stället för rör, så kan du överväga t ex Joemeek OneQ eller TwinQ.

Joemeek verkar intressant, men jag har aldrig hört talas om märket förut. TwinQ har alla funktioner jag vill ha och den har en riktigt cool design men jag letar nog efter något nån tusenlapp billigare.

Tack så mycket för hjälpen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Joemeek verkar intressant, men jag har aldrig hört talas om märket förut. TwinQ har alla funktioner jag vill ha och den har en riktigt cool design men jag letar nog efter något nån tusenlapp billigare.

Varför inte en Joemeek Six-Q i såna fall? Enkanalig version av Twin-Q. Dock utan den snygga analoga VU-mätaren, istället LED-mätare. Rekommenderas varmt! Jämfört med One-Q så saknas dock även Enhancern och De-essern. En ny Six-Q kan du få tag på för under 4000 kr. Thomann är inte billigast i detta fallet så kolla prisjakt. Själv köpte jag min från Emusic.

Sen finns även den ännu billigare Three-Q men där saknar du Iron-läget som jag inte skulle vilja vara utan. Iron-läget kan användas för att ge snygg "vintage-färgning" på till exempel sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en Joemeek Six-Q i såna fall? Enkanalig version av Twin-Q. Dock utan den snygga analoga VU-mätaren, istället LED-mätare. Rekommenderas varmt! Jämfört med One-Q så saknas dock även Enhancern och De-essern. En ny Six-Q kan du få tag på för under 4000 kr. Thomann är inte billigast i detta fallet så kolla prisjakt. Själv köpte jag min från Emusic.

Sen finns även den ännu billigare Three-Q men där saknar du Iron-läget som jag inte skulle vilja vara utan. Iron-läget kan användas för att ge snygg "vintage-färgning" på till exempel sång.

En 6Q får det bli =), tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En 6Q får det bli =), tack för hjälpen!

Tänk på att SixQ bara är en kanal, medan TwinQ är två kanaler - bara så att du inte lurar dig själv om du egentligen behöver två kanaler... - och på att Thomann tar i princip samma pris som är svenskt listpris... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tänk på att SixQ bara är en kanal, medan TwinQ är två kanaler - bara så att du inte lurar dig själv om du egentligen behöver två kanaler... - och på att Thomann tar i princip samma pris som är svenskt listpris... 😄

jo, jag behöver bara 1 kanal. Jag har en DBX-preamp som jag kör instrument på. Den här kommer jag bara att använda till röst =)

Redigerat av linusiuppsala
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...