Jump to content
Annons

Cubase LE + Alesis IO2 = Tyst!


E-loaf

Recommended Posts

Problem med nytt ljudkort och asio tror jag...

Hade inga problem att installera, det kommer ljud ur ljudkortets utgångar men cubase vill inte spela in eller spela upp nåt. Ger inga utslag på mätarna i programmet.

Väljer jag asio full duplex driver istället för asio io2 så kommer det ljud, men skrapar o hackar friskt. Väldigt hög latency.

Verkar som den använder interna ljudkortet men kör ut ljudet via externa.

Inga inställningar kan göras i detta läge. Men väljer jag io2 så går det ställa in buffer o latency verkar bli väldigt låg.

io2 ligger "längst upp" på asio kontrollpanelen och är standard i windows xp.

Har installerat om drivs, o även cubase på nytt. Får ingen ordning på detta.

Någon som har tips eller liknande problem??

Kan lägga upp skärmdumpar på hur det ser ut senare.

edit: testade inaktivera interna kortet. Samma fel ändå. Går bara använda asio för interna, men kasst ljud...

Redigerat av E-loaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sitter med exakt samma problem, Cubase känner igen IO2:an i "VST connections" & "Device setup" men när man lägger upp ett ljudspår och ska välja input så finns inte IO2:ans inputs att välja (Input - 1 & Input - 2). Finns bara något som är benämnt "Left" och "Right" och oavsett vilken så finns det ingen insignal till ljudspåret.

Vad jag finner intressant är om man kör felsökningen av hårdvara i WinXP så kan jag se att IO2:an skickar och tar emot signal och jag hör det också i hörlurarna så det fungerar uppenbarligen, bara det att Cubase inte fattar att man kan använda det som input till ljudspår... 😉

Jag har meckat med bitrate, samplingfrekvenserna, buffer size o s v. Inget har funkat.

Givetvs har jag sett till att jag har senaste versionen av Cubase och drivers.

Någon som har någon input i ärendet som kan hjälpa oss?

Anledningen till att jag köpte just IO2 är att jag i replokalen har ett IO|26 Firewire och en laptop och det funkar klockrent. Tänkte ha IO2:an hemma för snabba pålägg så jag slipper åka till repan alt släpa prylarna fram och tillbaka plus att jag inte har firewire på burken hemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått det att funka!

Vet faktiskt inte hur, men det bara blev så. Testade att växla mellan input 1 o 2, byta mellan devices.

Klickade av misstag på self test när den stod på "fel" kort. DÅ kom det signal...

Nu får vi se vad som händer ikväll, om det funkar eller krånglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en dum fråga men hur fick du fram "self test"? Kan du visa med skärmdumpar för jag hittar det inte... 🙁

Beror nog på vilket internt ljudkort man har eller villken drivs som används...

Men när jag valt asio duplex och väljer vst system link så kan jag välja self test.

Kör på min laptop nu med vista och där funkar det klockrent. Plug and play nästan.

Verkar ju vara nåt är det mellan cubase och xp som felar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...