Jump to content
Annons

Externa ljudkort (tex Lexicon Omega) och Windows inspelningsenheter


DavidP (oregistrerad)

Recommended Posts

DavidP (oregistrerad)

Hej Alla,

Jag är på jakt efter ett externt ljudkort som jag ska koppla in min Studio Projects B1-mikrofon i. Jag kommer troligen att köpa ett Lexicon Omega, eftersom det har tillräckligt med ingångar att samtidigt koppla in keyboarden.

En av de arbetsuppgifter som jag kommer att använda utrustningen till är att spela in instruktionsfilmer från skrivbordsytan i Vista med tillhörande tal. Jag använder då programmet CamStudio. I detta program kan man i menyn 'Audio Options' välja vilken tillgänglig 'Audio Capture Device' man vill använda. Genom att koppla in ett headset i hörlurs- och mikrofoningången på min laptop och välja 'Microphone (Realtek High Definition)' som inspelningskälla har det gått bra.

Min fråga är hur detta kommer att fungera med ett externt ljudkort. Om jag tar Lexicon Omega som exempel så har det 4 inkommande ljudströmmar genom USB-protokollet. Det medföljande Cubase LE verkar verkar kunna använda de speciella drivrutiner som medföljer (ASIO?). Men hur är det med alla andra program?

Om jag kopplar in min mikrofon i 'Mic 1' ingången: Kommer det då att finnas fyra val som tillgängliga 'Audio Capture Device'? Kolla på föjande länk från Lexicons hemsida som beskriver hur man får det att fungera med tex Cool Edit Pro. Där finns val som är 'Lexicon Win USB 1-2 In/Out' och 'Lexicon Win USB 3-4 In Only'. Om det bara finns två val till de fyra kanalerna hur ska man då kunna välja vilken av 1-2 som ska gälla?

http://www.lexiconpro.com/omega_help_xp_au...cooltracks.aspx

Hur är det med andra ljudkort av samma typ på marknaden? Hur fungerar de med program som använder Windows inbyggda hanterare för inspelningsenheter? Dyker det upp en inspelningsenhet per kanal så att man kan välja? Hur ställer man in nivåer?

Jag vet att det blev många och snåriga frågor, men jag hoppas att några av er kan hjälpa mig i mitt bryderi...

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DavidP (oregistrerad)

Efter att ha sovit på saken så kommer här den korta versionen av min fråga. Med det inbyggda ljudkortet på laptopen så ansluter jag ett headset, väljer standard-inpelningsenhet i kontrollpanelen, öppnar valfritt program för ljudinspelning och spelar in. Det fungerar men blir kass ljudkvalitet.

KAN ett externt ljudkort fungera på samma enkla sätt, trots trots kanske flera ljudströmmar/kanaler från kortet etc. mm.??

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sovit på saken så kommer här den korta versionen av min fråga. Med det inbyggda ljudkortet på laptopen så ansluter jag ett headset, väljer standard-inpelningsenhet i kontrollpanelen, öppnar valfritt program för ljudinspelning och spelar in. Det fungerar men blir kass ljudkvalitet.

KAN ett externt ljudkort fungera på samma enkla sätt, trots trots kanske flera ljudströmmar/kanaler från kortet etc. mm.??

/David

Inte riktigt, men nästan.

Det brukar vara ganska enkelt i alla program som har stöd för Asio. Den enda gången jag har haft problem med semiproffskort är med ett DJ-program som inte hade stöd för Asio, men det var länge sedan och det var utgångarna som strulade.

Du väljer i programmet att du ska använda ljudkortets Asiodrivers, sedan har du en lista i programmet med alla ingångar som finns på ljudkortet. Hur det funkar att välja drivers eller ingång i programmet tänker jag inte gå in på, det skiljer sig mellan olika program. Kolla i instruktionsboken för det program du använder så ska det nog fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

DavidP (oregistrerad)
Inte riktigt, men nästan.

Det brukar vara ganska enkelt i alla program som har stöd för Asio. [...]

Tack för svaret. Jag har nu läst på lite om Asio det verkar ju gå att fixa inspelningar om programmet stöder det. Om nu programmet inte har stöd för Asio (som tex CamStudio som jag nämnde i det första inlägget), går det att få till en inspelning ändå? Det jag vill är alltså att få ljudkortet att fungera som det ljudkort som är inbyggt i min laptop (Realtek, AC97?): välja ingång i någon slags kontrollpanel och sedan köra på som vanligt.

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...