Jump to content
Annons

Kicken drunknar


topic

Recommended Posts

Hejsan hejsan!

Precis som det står i topic så drunknar mitt ljud (framförallt kicken) i annat ljud. Så fort ett starkare ljud träder fram så hamnar kicken och en del annat "bakom". Sjukt störigt.

Trodde först det var ljudkortet som var problemet så jag köpte ett nytt (sb x-fi), men det hjälpte inte. Behövde ett nytt kort anyhow så inte hela världen där. 🥰

http://www19.zippyshare.com/v/57912977/file.html Här är en liten snutt jag satte ihop.

Som ni hör så försvinner kicken mer och mer när andra ljud tittar in, så som basen osv. Vad fan kan det bero på? Det ligger ingenting i mixern som stör. Det var även såhär från börjar. :/

Tack på förhand!

/Kalle

Redigerat av topic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter på jobbet och kan inte lyssna men kanske kan snacka lite om grejjer som du nog ändå kan få användning av.

Ibland kan flera ljud dela samma frekvens och då blir det svårt att skilja dom åt. Tillexempel brukar bas och kagge slåss om samma frekvenser. Då kan man använda equaliser, för att dela ljuden från varandra på de ställen de krockar. Lyssna på nån låt du vill att din ska låta som, mixmässigt. Se till att det är ungefär samma instrument, lyssna på hur dom låter och försök skruva till frekvenserna på dina ljud ungefär likadant. Sen till slut lär man sig var karaktären på olika instrument eller ljud befinner sig. En kick som låter som ett perfekt brännbollsträslag har inte så mycket runt 100 hz osv. Ska du ha mer tyngd, som om man samtidigt skulle tappa ett bildäck i gräsmattan, får du höja basen nedanför det.

Den här tycker jag är helt fel men pedagogiskt kanske den kan vara vettig:

2024_FreqGraph.gif

Olika instrument har sin karaktär på olika frekvenser.

Men innnan jag raljerar för mycket. Du har väl ingen kompressor på mastern? Då drunknar ljud också, fast av helt andra anledningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att du ev. använder sidechain och att du jobbar mer med eq 😏

Sitter på jobbet nu och kan inte lyssna men, prova att sidachain:a basgången mot kagge? Då duckar basgången varje gång kaggen slår. På så sätt så kommer kaggen höras mer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har du universums mesigaste kagge, det är nog grunden till problemet. 😐 Kaggen är ju till för att visa vem som bestämmer! DUNK DUNK DUNK!! Upp med volymen på den eller byt till en kick som har mer impact skulle jag säga..

edit: typo

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som du har en kompressor redan på mastern, har jag rätt? Det kan vara flera orsaker till det här, som att en del frekvenser krockar med varandra, men jag tror även att du kan ha dragit upp de övriga ljuden för mycket så att kompressorn arbetar ned kicken. Tips: Slå av kompressorn på mastern, ställ alla kanaler så att det blir "bra". Slå på kompressorn, höj kicken och då får du en mixning med rejält tryck i 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog med Rabieshund. Det var den mesigaste kicken jag hört 😐

Innan du börjar försöka korrigera ljudbilden genom mixningen, se till att grundljuden i sig håller hög klass.

"You can't polish a turd", som det heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tack för era svar, men nej, jag har ingen kompressor på mastern. 😆

Jag satte ihop en ny liten snutt: http://www10.zippyshare.com/v/38493871/file.html

Låter väll lite bättre iaf, men behöver fortfarande verkligen jobba med eqn känner jag... percussion loopen drunknar i build-upen, och basen blev skum när jag drog upp kicken.

Nåja, det är väll bara att pilla vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...