Jump to content
Annons

House och Electro!


Akatsuki

Recommended Posts

Jag har alldeles nyligen snöat in mig totalt på Electro och House, mestadels igenom artisten Deadmau5 och det som spelas ibland på P3 Dance då jag ofta kör hem på deras lägliga sändningstid.

Nu undrar jag vad som är populärt att använda i pluggväg när det gäller house och kringliggande genrer? De huvudsakliga ljuden jag söker efter är sköna pads, automatiserbara pads som går från "mjukt" till "hårt", köttiga basljud, typiska leadsynthar och små effektljud. Och hur kan jag själv skruva fram en del av dessa ljud? Det jag själv har tillhanda är ReFX Vanguard, NI Pro-53 och Fruity Loops egna 303osc som jag kan tänka mig är ganska enkla att skruva i...

Lite exempel:

Deadmau5 vs. Jelo - The reward is cheese

Kaskade & Deadmau5 - Move for me

Trumsamplingar behöver ni behöver inte oroa er över, det har jag tonvis med... 😛 det är just grundljuden och hur jag rattar fram dom som är svårt.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har alldeles nyligen snöat in mig totalt på Electro och House, mestadels igenom artisten Deadmau5 och det som spelas ibland på P3 Dance då jag ofta kör hem på deras lägliga sändningstid.

Nu undrar jag vad som är populärt att använda i pluggväg när det gäller house och kringliggande genrer? De huvudsakliga ljuden jag söker efter är sköna pads, automatiserbara pads som går från "mjukt" till "hårt", köttiga basljud, typiska leadsynthar och små effektljud. Och hur kan jag själv skruva fram en del av dessa ljud? Det jag själv har tillhanda är ReFX Vanguard, NI Pro-53 och Fruity Loops egna 303osc som jag kan tänka mig är ganska enkla att skruva i...

Lite exempel:

Deadmau5 vs. Jelo - The reward is cheese

Kaskade & Deadmau5 - Move for me

Trumsamplingar behöver ni behöver inte oroa er över, det har jag tonvis med... 😉 det är just grundljuden och hur jag rattar fram dom som är svårt.

Tack på förhand!

Missade du numren av Studio där dansskolan var med, bl.a senaste numret, ett av numren innehöll en bra guide för att skapa feta electrohouseljud. Om du missade det så köp! mkt bra avsnitt.

Generellt sett skall du hålla dig till sågtandsvågform. komprimera hårt och sedan en bitcrusher eller en dist på för att få skrikiga ljud.....................

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade du numren av Studio där dansskolan var med, bl.a senaste numret, ett av numren innehöll en bra guide för att skapa feta electrohouseljud. Om du missade det så köp! mkt bra avsnitt.

Generellt sett skall du hålla dig till sågtandsvågform. komprimera hårt och sedan en bitcrusher eller en dist på för att få skrikiga ljud.....................

Om numret kom nyligen så har jag nog missat det! Ska köpas på direkten!

Har du något tips på en bra bitcrusherplugin? Och med detta tips menar du mest till brutala motorsågs-houseljud? haha

Link to comment
Dela på andra sajter

FL Studios 3x Osc fungerar helt okej till enklare ljud tycker jag, men om du vill åt deadmau5-ljudet ska du satsa på att använda mkt filter. Det var ett tag sedan jag använda FL, men jag kommer ihåg att det fanns något som hette granulizer? som gav sköna filtrerade ljud. Sedan är side-chain på basen mot kicken ett måste ifall du vill få samma dansanta effekt. Annat som kan behövas är bra trumsamplningar, automatiserade filter och massa tid till att testa olika saker. Glöm inte att lägga en sinusbas längst i botten som ger bastrycket. Ovanpå det kan du sedan leka mer med konstiga ljud och effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om numret kom nyligen så har jag nog missat det! Ska köpas på direkten!

Har du något tips på en bra bitcrusherplugin? Och med detta tips menar du mest till brutala motorsågs-houseljud? haha

Är inte senaste numret, där står det annat nyttigt om effekter till dansmusik fast inget med synthar.

Vet inte vad du använder för musikprogram men Cubase och Logic har båda en bitcrushers som standardplugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

FL Studios 3x Osc fungerar helt okej till enklare ljud tycker jag, men om du vill åt deadmau5-ljudet ska du satsa på att använda mkt filter. Det var ett tag sedan jag använda FL, men jag kommer ihåg att det fanns något som hette granulizer? som gav sköna filtrerade ljud. Sedan är side-chain på basen mot kicken ett måste ifall du vill få samma dansanta effekt. Annat som kan behövas är bra trumsamplningar, automatiserade filter och massa tid till att testa olika saker. Glöm inte att lägga en sinusbas längst i botten som ger bastrycket. Ovanpå det kan du sedan leka mer med konstiga ljud och effekter.

Ok, utöver granulizer, vad menar du för filter? Sidechain är en självklarhet och det är jag ganska van vid då jag har lekt fram ett par benassilåtar. Som sagt är 3x Osc ganska enkel, det enda jag får att låta bra är "benassi-basen" haha! Hur menar du med sinusbasen? Ska den ligga tillsammans med en annan "köttigare" bas eller hur menar du?

Är inte senaste numret, där står det annat nyttigt om effekter till dansmusik fast inget med synthar.

Vet inte vad du använder för musikprogram men Cubase och Logic har båda en bitcrushers som standardplugins.

Jag använder FL Studio 7 och Cakewalk Sonar 8.

Kan även nämna att jag även söker efter ljudbanker/presets, så om någon vet någonting som passar till tex Vanguard eller en annan VSTi så är det bara att skrika till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, utöver granulizer, vad menar du för filter? Sidechain är en självklarhet och det är jag ganska van vid då jag har lekt fram ett par benassilåtar. Som sagt är 3x Osc ganska enkel, det enda jag får att låta bra är "benassi-basen" haha! Hur menar du med sinusbasen? Ska den ligga tillsammans med en annan "köttigare" bas eller hur menar du?

Jag använder FL Studio 7 och Cakewalk Sonar 8.

Kan även nämna att jag även söker efter ljudbanker/presets, så om någon vet någonting som passar till tex Vanguard eller en annan VSTi så är det bara att skrika till!

Någon av dessa program borde ha en bitcrusher inbyggd....................använder mig dock inte av dessa 2.

Vad föregående talare menar är att man lägger en sinuston vid ca 70Hz som ligger på hela tiden som man kan ducka med bastrumman eller gata så att den triggas av synthbasen (benassi-basen), som du kan skära av med ett högpassfilter runt ca 120hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon av dessa program borde ha en bitcrusher inbyggd....................använder mig dock inte av dessa 2.

Vad föregående talare menar är att man lägger en sinuston vid ca 70Hz som ligger på hela tiden som man kan ducka med bastrumman eller gata så att den triggas av synthbasen (benassi-basen), som du kan skära av med ett högpassfilter runt ca 120hz.

Tyvärr inte. 😏

Aha! Smart! Det ska jag nog testa!

Till er andra som läser tråden så behöver jag fler tipps på pluggar och presets!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar egentligen alltid använda 2 olika synthar till mina basljud. Jag lägger alltså samma MIDI-slinga på de 2 olika syntharna. (med lite variation ibland) En av syntharna låter jag ha ett mörkt bottenljud som inte hörs så mkt utan mera känns. Det kan vara en sinusvåg eller fyrkantsvåg. Sågtandsvågen brukar inte fungera lika bra här enligt mig. Sedan skär jag av denna med EQ vid ca 50 Hz beroende på hur situationen ser ut. Om det behövs skär jag även av i toppen. Sedan lägger jag på en kompressor. Limiter ifall det behövs. På synth nummer 2 leker jag mer med ljudet. Där kanske jag lägger en sågtandsbas med annorlunda releasetid eller attack. Jag kanske lägger något filter som vränger till ljudet och lite reverb och sådana saker. Sedan skickar jag båda Syntharna till en bus. Där ställer jag in EQ och lägger på kompressor samt limiter. Side-chainlimitern lägger jag oftast buskanalen för att få hela baspaketet att låta som en ljudkälla. En kompressor innan hjälper även till att paketera ljudet. Filtrena jag nämnde tidigare är inte filter som high-pass och band-pass osv, utan filter som sänker/förstärker flera olika frekvenser på samma gång. Inga jämna filtersvep så att säga. I många av deadmau5 låtar så hör man hur syntharna låter levande, nästan som vocoders eller robotröster. Där hjälper filtrena till en hel del. Det var som sagt längesedan jag satt i FL, men testa att paketera basarna och komprimera dem tillsammans. Glöm inte att lägga en jämn och fin basbotten och att skruva till cutoff-filtren till en bra nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar egentligen alltid använda 2 olika synthar till mina basljud. Jag lägger alltså samma MIDI-slinga på de 2 olika syntharna. (med lite variation ibland) En av syntharna låter jag ha ett mörkt bottenljud som inte hörs så mkt utan mera känns. Det kan vara en sinusvåg eller fyrkantsvåg. Sågtandsvågen brukar inte fungera lika bra här enligt mig. Sedan skär jag av denna med EQ vid ca 50 Hz beroende på hur situationen ser ut. Om det behövs skär jag även av i toppen. Sedan lägger jag på en kompressor. Limiter ifall det behövs. På synth nummer 2 leker jag mer med ljudet. Där kanske jag lägger en sågtandsbas med annorlunda releasetid eller attack. Jag kanske lägger något filter som vränger till ljudet och lite reverb och sådana saker. Sedan skickar jag båda Syntharna till en bus. Där ställer jag in EQ och lägger på kompressor samt limiter. Side-chainlimitern lägger jag oftast buskanalen för att få hela baspaketet att låta som en ljudkälla. En kompressor innan hjälper även till att paketera ljudet. Filtrena jag nämnde tidigare är inte filter som high-pass och band-pass osv, utan filter som sänker/förstärker flera olika frekvenser på samma gång. Inga jämna filtersvep så att säga. I många av deadmau5 låtar så hör man hur syntharna låter levande, nästan som vocoders eller robotröster. Där hjälper filtrena till en hel del. Det var som sagt längesedan jag satt i FL, men testa att paketera basarna och komprimera dem tillsammans. Glöm inte att lägga en jämn och fin basbotten och att skruva till cutoff-filtren till en bra nivå.

Väääääldigt lärorik läsning!

Nu har jag en riktigt bra insikt över hur basen funkar som i alla fall i House!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja rekommendera syntharna Sylenth1 (som rekommenderades i tidningen nyligen) och även Synplant. Två helt olika synthar som båda låter väldigt bra.

http://www.martinwiklund.com/realm.mp3

Där är en grej som jag började på som använder båda. Det mjuka plucket i början är Synplant och det riviga ljudet som kommer sen är Sylenth1. Basen är bara Albino 3 med två sinustoner (i två olika oktaver) som pumpar med en LFO på pitchen. Synplant är en jäkligt speciell synth, verkligen udda. Bra till att göra konstiga ljud med. Sylenth1 är mer vanlig men låter kung för sån här musik.

edit: typo

edit 2: wtf, du är ju Kim!!!!!!! haha

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skulle vilja rekommendera syntharna Sylenth1 (som rekommenderades i tidningen nyligen) och även Synplant. Två helt olika synthar som båda låter väldigt bra.

http://www.martinwiklund.com/realm.mp3

Där är en grej som jag började på som använder båda. Det mjuka plucket i början är Synplant och det riviga ljudet som kommer sen är Sylenth1. Basen är bara Albino 3 med två sinustoner (i två olika oktaver) som pumpar med en LFO på pitchen. Synplant är en jäkligt speciell synth, verkligen udda. Bra till att göra konstiga ljud med. Sylenth1 är mer vanlig men låter kung för sån här musik.

edit: typo

edit 2: wtf, du är ju Kim!!!!!!! haha

Hahaha! Vafan Martin!

Synplant har jag redan i min ägo, Sylenth får jag helt enkelt fixa! Det där lät jävligt bra.

edit: Skulle bli jätteglad om jag kunde få en förklaring på hur man får fram det där riviga ljudet. 😆

Redigerat av Akatsuki
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Sylenth en hel del också. Den har ruskigt bra ljud. Dock är den väl rätt så svår att hantera om man inte är van vid att ratta synthar. Men den har underbara presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag skulle vilja rekommendera syntharna Sylenth1 (som rekommenderades i tidningen nyligen) och även Synplant. Två helt olika synthar som båda låter väldigt bra.

http://www.martinwiklund.com/realm.mp3

Där är en grej som jag började på som använder båda. Det mjuka plucket i början är Synplant och det riviga ljudet som kommer sen är Sylenth1. Basen är bara Albino 3 med två sinustoner (i två olika oktaver) som pumpar med en LFO på pitchen. Synplant är en jäkligt speciell synth, verkligen udda. Bra till att göra konstiga ljud med. Sylenth1 är mer vanlig men låter kung för sån här musik.

edit: typo

edit 2: wtf, du är ju Kim!!!!!!! haha

Måste bara ge beröm åt låten, introt är verkligen RIKTIGT tungt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...