Jump to content
Annons

Hjälp önskas med hemmastudio


Denkosaurus

Recommended Posts

Hej, har nyss inhandlat ett mixerbord, en studiomick en ny förstärkare och en Midi klaviatur. Och nu när jag inte förstår mig så bra på detta så skulle jag behöva hjälp.

Fråga 1:

Kan man spela in via det interna (som följer med datorn) ljudkortet?

Fråga 2:

När jag ansluter micken i datorn låter det ut i högtalarna med Cubase får inte kontakt med micken. Någon som vet varför?

Fråga 3: Är cubase ett bra program att börja med? Eller är det alldeles för komplicerat? (Är ganska teknisk datormässigt med inte inom detta ämnet)

Fråga 4: Går det att genom mixerbordet spela in gitarr + sång till ett internt (Det som följer med datorn) ljudkort

Fråga 5: Är det stor skillnad när jag sitter på en laptop?

Fråga 6: just nu är micken ikopplad i Line Out. Är det fel?

Fråga 7: Hur synkar man instrumenten i Cubase? Eller annat lättare program om ni har förslag.

Tack på förhand MVH Dennis 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

4: Har du en mixer? Om ja så kan du koppla micken via mixerns mickförstärkare (som troligtvis är brutalt mycket bättre än en (om någon) som sitter på ditt interna ljudkort) och sedan line/main/AUX/direct-out (eller vad det nu finns för något på din mixer) till ljudkortet (line in).

Du kommer troligtvis förr eller senare vilja köpa ett ljudkort som ersätter det interna då de inte är direkt lämpliga som musikljudkort.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har nyss inhandlat ett mixerbord, en studiomick en ny förstärkare och en Midi klaviatur. Och nu när jag inte förstår mig så bra på detta så skulle jag behöva hjälp.

Fråga 1:

Kan man spela in via det interna (som följer med datorn) ljudkortet?

Fråga 2:

När jag ansluter micken i datorn låter det ut i högtalarna med Cubase får inte kontakt med micken. Någon som vet varför?

Fråga 3: Är cubase ett bra program att börja med? Eller är det alldeles för komplicerat? (Är ganska teknisk datormässigt med inte inom detta ämnet)

Fråga 4: Går det att genom mixerbordet spela in gitarr + sång till ett internt (Det som följer med datorn) ljudkort

Fråga 5: Är det stor skillnad när jag sitter på en laptop?

Fråga 6: just nu är micken ikopplad i Line Out. Är det fel?

Fråga 7: Hur synkar man instrumenten i Cubase? Eller annat lättare program om ni har förslag.

Tack på förhand MVH Dennis 😄

Hej!

Jag förstår inte för det första hur du överhuvudtaget har kunnat få ljud ut i högtalarna när du har kopplat micken till ljudkortets utgång. Mycket märkligt isåfall. 🙂

Svar 1: Ja det går. Jag antar att du har ett stereo-jack som line in på ditt ljudkort. Då kan du från mixerbordets line out utgång (RCA, eller Tele) koppla till ljudkortet. Det du isåfall behöver är en sladd med Stereo RCA (hane) till en "mini" stereo Tele kabel. Finns i alla hem! Oftast iallafall.

Svar 2: Det var ett tag sedan jag jobbade i Cubase, men jag har för mig att man som precis i alla andra inspelningsprogram ställer in detta under settings.

Svar 3: Ja, det funkar. Ganska vettigt att lära sig det direkt eftersom det i framtiden blir enklare att förstå sig på Logic, Pro Tools etc. (Och Cubase är faktiskt inte så svårt när man väl har pillat med det ett tag)

Svar 4: Det går utmärkt sålänge du har mixerbordet kopplat till ljudkortet.

Svar 5: Förstår inte vad du vill ha svar på.

Svar 6: Se vad jag tidigare har skrivit. Ett bra tips för att komma igång är att alltid tänka signalväg. T.ex. ut från munnen, in i micken. Ut från micken, in i mixerbordet. Ut från mixerbordet, in i ljudkortet/datorn. Ut från datorn/ljudkortet, in i högtalarna. Ut från högtalarna, in i öronen. Ett ljud/signal går alltid först ut, sedan in! Alltid bra att tänka på!

Svar 7: Är rädd att jag inte förstår vad du vill ha ut av den frågan.

Hoppas detta kan vara till hjälp. Är rädd att jag ibland när jag skriver verkar offensiv och påfrestande. Vill bara förtydliga att det inte alls är min mening ifall du skulle uppfatta det så. 🙂

Jag hoppas att allt går bra och fråga gärna mer!

Ha det bra!

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

1: Ja det går. Jag skulle däremot rekomendera att köpa ett ljudkort som är gjort för studiobruk. Internt eller externt (externt om du använder laptop är att rekomendera.)

2: Det låter som signalen är delad att det går till både högtalarna/mixerbordet och ljudkortet men då måste du ha kopplat mixerbordet mellan om det skulle bli så. Det man vill är att all signal ska gå till ljudkortet. Annars kommer du lyssna på dubbla signaler när du spelar in, om du har satt eq i cubase kommer du höra en blandning av ren signal och mixad signal, det kan förvränga ljudet och det låter skumt.

3: Ja absolut! Det är faktist ett av de simplaste programen, tro det eller ej. När man har hållt på ett tag går allt jätte snabbt att komma igång, mixa, koppla, ja allt egentligen.

4: Ja skälvklart, det är ju så man spelar in men däremot kan det bli strul om ljudkortet är ett billigt ett och inte klarar av så mycket på en gång.

5: Ja. En laptop kan vara väldigt knepigt att arbeta med då det inte finns lika mycket anslutningsmöjligheter som hos en stationär.

6: Japp 🙂 In ska de va 🙁

7: Förstår inte alls vad du menar... synka instrumenten? antingen har du någon sorts inräkning eller så spelar du in med ett klick (metronom) ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...