Jump to content
Annons

Något annorlunda percussioninstrument


debatt

Recommended Posts

En tråd för något annorlunda percussioninstrument. Vad finns därute för roliga små saker att förgylla sin percussionhörna med (förutom det vanliga, dvs. tamburin, bongos, shaker, claves, kastanjetter, güiro, vibra slap, cajon)? Vad är värt pengarna?

Jag har spanat in Wah wah shaker, Flex-A-Tone, Wah wah tube och Multi güiro.

large__SH20.jpg

large__LP1-5.jpg

200381.jpg

large__LP452.jpg

Undrar hur de låter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På en del gamla Johnny Cash-skivor låter det som att de i stället för att spela trummor trummar med blyertspennor på ett skrivbord. Det blir ju billigt om inte annat.

Ännu billigare är att med händerna klappa sig på ölmagen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

På en del gamla Johnny Cash-skivor låter det som att de i stället för att spela trummor trummar med blyertspennor på ett skrivbord. Det blir ju billigt om inte annat.

Ännu billigare är att med händerna klappa sig på ölmagen.

Och alldeles nyss hörde jag en prutt på en Eminem-låt.

Fascinerande!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh vilken intressant tråd 😄 ! Inte testat just de grejerna du visar på bild debatt.

Jag såg en slags stepp-musikal-grupp för nåt år sen, minns inte vad de hette. Sjukt inspirerande. De hade nåt nummer där alla knäppte på å av en kulspetspenna och slog med hockeyklubbor mot scengolvet. Tror nog endast fantasin sätter gränser till vad man kan använda som rhytminstrument.

Ska bla testa micka upp sidan på min soffa nån gång. Borde fungera som en schysst bastrumma tror jag då det låter ganska mörkt, kanske ihop med ljudet då man pockar med fingret på databordet 🙂 . På en av mina låtar: sailing through the universe, använder jag två leksakstrumpukor under verserna + lite eq och reverb.

Såg även Lois Hoffstens trummis slå med en marakkas på en cymbal: Det lät magiskt! 🙂 Grymt jazzset hon gjorde f.ö!

Link to comment
Dela på andra sajter

Louise Hoffsten - Grymt jazzset hon gjorde f.ö!

🙂

Förband till BB King 3 juli...

Det finns ju också sydamerikanska band som slår på papplådor och dylikt. Exakt samma grej som brorsan och jag gjorde i våra tidiga band.

Jag har också en soffsida jag har funderat på att använda.

"Kom på" att det kanske finns schyssta sidor på Nätet om man vill lyssna på hur grejerna låter och inte vill gå till musikaffären och känna sig "köptvungen".

Finns det ordet förresten...?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Köptvungen" funkar i din mening. Jag brukar åxå vara "ordpåhittare" ibland. 😏

Nåt som borde låta jäkulskt bra är ju ljudet från "mattpiskning" till virvel? Trumma försiktigt på ett tidningspaper funkar åxå, har provat.

En kompis (r.i.p) hade massa galenskap för sig som trummis. Bla kagge-pedalen mot en skurhink. Det lät lite spett men en grym attack iaf! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
"Köptvungen" funkar i din mening. Jag brukar åxå vara "ordpåhittare" ibland. 😏

Nåt som borde låta jäkulskt bra är ju ljudet från "mattpiskning" till virvel? Trumma försiktigt på ett tidningspaper funkar åxå, har provat.

En kompis (r.i.p) hade massa galenskap för sig som trummis. Bla kagge-pedalen mot en skurhink. Det lät lite spett men en grym attack iaf! ☺️

Tidningspapper är en riktig klassiker.

Såg Gene Kelly, för mycket länge sedan, göra ngn slags Stepp/dans

med tidningspapper som delades i allt mindre delar.

Jag använde en piasavakvast, som beat till en rapp, live en gång, funkade kanon!

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bekanting körde med cymbal, hihat, virvel och virvelns case om bastrumma (uppmickad) live förr i tiden. Blev mindre att släpa på då...

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Bekanting körde med cymbal, hihat, virvel och virvelns case om bastrumma (uppmickad) live förr i tiden. Blev mindre att släpa på då...

Peter Karlsson & de blå grodorna är också kända för att lira på allt som låter.

Och får det att låta bra!

GIGAN 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

en sån där Flex-A-Tone har jag testat i min orkester. Det är ett extremt udda ljud, jag fick "Dålig-Alien-films-ljudeffekter-vibbar" av den. rätt kul att spela på dock, man får garanterat alla i salens blickar X)

En annan favorit är en anktuta, Duckcall tror jag den heter på engelska. Den är visserligen inte så mycket till slagverk eftersom man blåser i den men ack vilket underbart ljud, jag hade ett eget litet solo i en låt och första gången vi körde så började hela orkestern garva åt mig/min anktuta... X)😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
På en del gamla Johnny Cash-skivor låter det som att de i stället för att spela trummor trummar med blyertspennor på ett skrivbord. Det blir ju billigt om inte annat.

Ännu billigare är att med händerna klappa sig på ölmagen.

oftast hade han ett papper lindat runt strängarna för att få liksom ett "fräppfräpp"-ljud, det låter lite som.. ja, fräppfräpp.

en sån där Flex-A-Tone har jag testat i min orkester. Det är ett extremt udda ljud, jag fick "Dålig-Alien-films-ljudeffekter-vibbar" av den. rätt kul att spela på dock, man får garanterat alla i salens blickar X)

En annan favorit är en anktuta, Duckcall tror jag den heter på engelska. Den är visserligen inte så mycket till slagverk eftersom man blåser i den men ack vilket underbart ljud, jag hade ett eget litet solo i en låt och första gången vi körde så började hela orkestern garva åt mig/min anktuta... X)😄

åh fy fanken vad coolt! 😱

Redigerat av LinusDD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...