Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på att mixa låtar. Tycker att tex min elgitarr är för skarp och att jag inte riktigt får upp miditrummorna.

Borde jag då komprimera gitarren? Och om jag redan höjt upp midispåret max och det ändå inte höjs nog hur gör jag då?

Jag tycker för övrigt det här med att få en bra slutvolym är svårt?

Hur vet man vad som är en bra slutvolym att sikta på?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Dags att läsa på hur man mixar. Införskaffa lämplig litteratur eller video.

Postat
Håller på att mixa låtar. Tycker att tex min elgitarr är för skarp och att jag inte riktigt får upp miditrummorna.

Borde jag då komprimera gitarren? Och om jag redan höjt upp midispåret max och det ändå inte höjs nog hur gör jag då?

Varför inte sänka gitarren? 🙂

Postat

Du kan kanske få en snabbstart genom att läsa denna artikeln om mixning. Det finns väldigt mycket mer att säga, men där finns åtminstone lite grova riktlinjer.

Tidningen Studio har gjort ett specialnummer som heter Mixologi, som du säkert kan ha nytta av. Finns att köpa i PDF-format: http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?mca...&item=20842

Tänk också på att Midi inte är ljud, utan kontrollsignaler som skickas till en synt som i sin tur skapar ljud. Du kan med andra ord ha samma instrument på två ställen i Cubase-mixern (om du kör Cubase dvs...), nämligen ett ställe som är ett midispår och det du förmodligen hittar direkt - och ett ställe längre ut till höger, där det är ett audiospår.

Postat

Jag äger faktiskt det där mixologi numret:) Men har ännu inte riktigt fått kläm på hur det funkar. Men ok jag kollar en gång till å sen återkommer jag.

Tackar

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kolla inte utan läs, läs och läs! Och testa och öva, öva och öva.

Postat

Jag kan verkligen rekomendera dig att lägga mycket energi på att lära dig ditt inspelningsprogram NU.

Börja gå igenom manualen, och skaffa överblick. Är det nya begrepp som känns konstiga, så sök efter förklaringar på exempelvis detta forum.

Du behöver verkligen inte lära dig allt i detalj nu, men jag kan lova att ditt arbete kommer bli väldigt mycket mer kreativt, roligt och bättre om du skaffar dig lite baskunskaper inom ämnet.

Jag började själv använda Cubase rätt tidigt, men var inte så intresserad av hur det fungerade, pappa fanns ju alltid där och kunde trycka på REC 😆

Att mixa en låt, handlade för några år sedan för mig att dra lite i volymerna och möjligtvis panorera.

Jag levde lite i villfarelsen att "man måste ju spela in i riktig studio om det ska bli bra". När jag sedan stötte på "hemmaproduktioner" som gav mig ståpäls, så insåg jag att det kanske var dags att omvärdera läget lite grann.

Idag vet jag väsentligt mycket mer om vad en "mix" verkligen innebär. Samtidigt har jag tyvärr blivit mer medveten om min oförmåga, men framförallt har slutresultatet blivit långt bättre för varje försök.

Det enda jag kan önska är att jag lärt mig allt fem år tidigare. Då hade jag idag haft den kunskap jag kommer att ha om fem år!

Kör på nu!!

(Nu skulle ju inte den här tråden handla om mig, men lite motivationshjälp är ju alltid trevligt, och jag gör allt för att slippa gå till sängs....(med vem då undrar ni kanske???))

Postat

volymen på midispåret har jag aldrig använt

vad är det du försöker spela upp med midi?

är det ett vst-instrument så kommer detta upp på en separat kanal i mixern och så kan du öka volymen på denna och lägga på effekter om det är för svagt

om du komprimerar gitarren kommer den troligen ta upp mer plats i mixen

mixen ska låta bra inbördes och volymen är inte så viktig

sen kan man öka volymen i masteringen

Postat
volymen på midispåret har jag aldrig använt

vad är det du försöker spela upp med midi?

är det ett vst-instrument så kommer detta upp på en separat kanal i mixern och så kan du öka volymen på denna och lägga på effekter om det är för svagt

om du komprimerar gitarren kommer den troligen ta upp mer plats i mixen

mixen ska låta bra inbördes och volymen är inte så viktig

sen kan man öka volymen i masteringen

Att inte använda midivolymen, kan ställa till det. Då skickar ju synten ut en svag signal om midivolymen är låg - och sedan måste man skruva upp audiovolymen högt för att få en vettig nivå. Gäller det externa syntar så bidrar det garanterat till högre brus. Om man gör samma sak med virtuella instrument, så är risken för högre brus troligen mer eller mindre obefintlig, men man får sämre dynamik, eftersom man får ett sämre bitdjup ut från synten.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Idag vet jag väsentligt mycket mer om vad en "mix" verkligen innebär. Samtidigt har jag tyvärr blivit mer medveten om min oförmåga, men framförallt har slutresultatet blivit långt bättre för varje försök.

Det enda jag kan önska är att jag lärt mig allt fem år tidigare. Då hade jag idag haft den kunskap jag kommer att ha om fem år!

Nja inte säkert. Det kan ju vara så att den tiden du nu lagt ned på har skyndat på rejält istället och att du kanske hade varit där du är idag ändå. Vem kan säkert säga vilket? Det är ju trots allt en konstform och en konstform går inte mäta i tid på det viset. Att vara medveten om sin oförmåga är ett säkert sätt att inse vad man behöver lära sig.

(Nu skulle ju inte den här tråden handla om mig, men lite motivationshjälp är ju alltid trevligt, och jag gör allt för att slippa gå till sängs....(med vem då undrar ni kanske???))

Fröken höger?

Postat
Att inte använda midivolymen, kan ställa till det. Då skickar ju synten ut en svag signal om midivolymen är låg - och sedan måste man skruva upp audiovolymen högt för att få en vettig nivå. Gäller det externa syntar så bidrar det garanterat till högre brus. Om man gör samma sak med virtuella instrument, så är risken för högre brus troligen mer eller mindre obefintlig, men man får sämre dynamik, eftersom man får ett sämre bitdjup ut från synten.

när det gäller trummor som troligen i detta fall inte är multisamplade så finns det ju bara on/off typ

att ändra midivolymen ger endast en skillnad när det finns multisamplade trummor.

eller anslagskänsliga vst-syntar

men med risk att man förlorar ljudegenskaperna från de tystaste samplingarna eller synthljuden.

de gånger när jag ändrat volym på miditoner har jag gjort det i midieditorn där man kan få fram velocity för varje anslag

Postat (redigerat)
när det gäller trummor som troligen i detta fall inte är multisamplade så finns det ju bara on/off typ

att ändra midivolymen ger endast en skillnad när det finns multisamplade trummor.

eller anslagskänsliga vst-syntar

men med risk att man förlorar ljudegenskaperna från de tystaste samplingarna eller synthljuden.

de gånger när jag ändrat volym på miditoner har jag gjort det i midieditorn där man kan få fram velocity för varje anslag

Velocity är inte samma sak som midivolym. Om det inte är multisamplat, så är velocity on/off, som du säger - men midivolymen bestämmer hur hög volym som synten skickar ut på sin utgång och vidare till mixern - och har ingenting alls att göra med velocity...

Redigerat av Claes
Postat

Oj! JA det här var tydligen mycket mer komplicerat än jag trodde. Jag hänger inte helt med.

Men jag ville alltså att min låt ska ha samma volym som en vanlig mp3 låt. Problemet är att miditrummornas volym är max och ändå så blir slutvolymen, innan den peakar alltså ( blir röd ) inte hög nog. Då har jag satt miditrummornas volym på max i mixern. Skulle jag alltså ha höjt utvolymen på miditrummorna innan jag spelade in dom?

Tack för alla svar förresten:)

Postat
Oj! JA det här var tydligen mycket mer komplicerat än jag trodde. Jag hänger inte helt med.

Men jag ville alltså att min låt ska ha samma volym som en vanlig mp3 låt. Problemet är att miditrummornas volym är max och ändå så blir slutvolymen, innan den peakar alltså ( blir röd ) inte hög nog. Då har jag satt miditrummornas volym på max i mixern. Skulle jag alltså ha höjt utvolymen på miditrummorna innan jag spelade in dom?

Om trummorna är för låga, så kan du fixa det genom att sänka allt annat. Det blir ju samma effekt.

Du kanske har använt väldigt svagt anslag, så att velocity-staplarna i midieditorn är väldigt låga? I så fall kan du öka det lätt utan att behöva spela om det, genom att lägga till velocity generellt på trumspåret.

När du sedan har pillat ihop en mix som låter balanserad och bra, så är mixen färdig.

Om du efter att mixen är klar, behöver få upp volymen för att det mer ska likna kommersiella låtar, så jobbar du med kompressor och limiter på stereomixen.

Postat
Velocity är inte samma sak som midivolym. Om det inte är multisamplat, så är velocity on/off, som du säger - men midivolymen bestämmer hur hög volym som synten skickar ut på sin utgång och vidare till mixern - och har ingenting alls att göra med velocity...

jag blir lite osäker nu

som jag har lärt mig så styr midivolymenkontrollen velocity + lite andra midikommandon generellt för en kanal.

så om man höjer volymen med 10 så höjs även velocity med 10

menar du att midivolymen skulle styra volymkontrollen på synten? och är du säker på det?

om mixen låter bra då är nästa steg så kallat mastering.

för att få upp volym där används ofta en kompressor eller limiter

men man kan även jobba med eq för att få bort vissa frekvenser med mera.

sök på mastering!

Postat (redigerat)
jag blir lite osäker nu

som jag har lärt mig så styr midivolymenkontrollen velocity + lite andra midikommandon generellt för en kanal.

så om man höjer volymen med 10 så höjs även velocity med 10

menar du att midivolymen skulle styra volymkontrollen på synten? och är du säker på det?

Helt säker. Det är helt olika kontroller som inte är kopplade till varandra på något sätt alls.

Alla midimeddelanden styr en enda sak och inte mer.

EDIT:

Som ett exempel kan man ta att man vill spela en ton. Det kräver 3 st dataord (varje sådant ord är 10 bits - en startbit, 8 databits och en stoppbit), där ord 1 är ett statusord, som innehåller vilken midikanal som ska reagera och vilken sorts meddelande som kommer att skickas i följande ord. Ord 2 berättar vilken ton som ska spelas och ord 3 innehåller velocity.

Volymändring är ett annat statusord och har bara ett dataord, så volymen är ställbar mellan 0 till 127.

Sådant är inte precis självklart och inget man egentligen behöver fundera på, men det kan vara bra att känna till ändå eftersom det är mycket som händer "bakom kulisserna"...

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.