Paarse Postat 23 april 2009 Postat 23 april 2009 (redigerat) Funderat på ett nytt ljudkort väldigt länge nu, skrev i 2 av dom klistrade trådarna men ingen har svarat där än så jag vet inte kanske används dom inte direkt? Hursomhelst idag så fastnade jag lite på Edirol FA 101.. Men förstod ganska snabbt att det vore lite överkurs för mig. Började istället titta på Edirol FA 66. Men efter flera veckors funderade över ljudkort känner jag att jag nog behöver veta vad det är jag behöver därav den här tråden. Här kommer lite punkter för vad jag behöver det för för att göra det enklare att "bocka av". Kunna göra något som kan anses som en helt OK låt, som skulle kunna platsa på te x, myspace.com (dock hänger det nog mycket på att kunna mixa rätt. Men jag vill ljudkortet ska ge mig en chans att få det låta riktigt bra). Fungera enkelt utan krångel vid live-framträdanden för UPPSPELNING utav trummor och kanske någon synth.(har ett band som i dagsläget vi använder 3,5 mm uttaget och det känns som en väldigt temporär lösning). Demoinspelning utav band, att kunna få ner en idé enkelt och snabbt så man kan arbeta vidare med den och sedan eventuellt gå in i en riktig studio. Det får väldigt gärna komma bundlat med Cubase, använder Ableton Live Lite nu och min licens har börjat krångla (pga byte av dator?) dessutom har jag aldrig direkt känt mig bekväm i programmet och ser det som ett bra tillfälle att testa något nytt. Firewire. Just nu känns kravlistan väldigt kort men jag ska fortsätta lite här nedan med att förklara mina tankar inför "framtiden" för att ni ska kunna hjälpa mig yttligare Mina krav på antalet in/out vet jag inte ens själv. Men vanligt vis när jag spelar in solo behöver jag inte mer än 2 in, finns det någon anledning till att ha fler? Självklart är det bra att ha fler när man ska spela in med ett helt band. Outputs då? Jag har för tillfället inga monitorer( 😄 ), jag har dock planer på att införskaffa det väldigt snart, antagligen i samma veva som jag skaffar mitt nya ljudkort, har dock liksom angående det här ingen aning om något angående monitorer. Jag tror jag bara behöver 2 outputs men det är klart kanske kan ni ge mig en anledning att ha 4 eller rentav 6 outputs? Jag har ett problem jag upplevt nu när jag spelat in med min Toneport UX2. Det är att på stationära datorn så går det ganska felfritt oftast. Men när jag spelar in med min förra bärbara dator så lät allting precis som det ska i 10 sekunder för att sedan gå upp i hastighet så allting spelades upp kanske 1/4 för snabbt i 5 sekunder för att sedan återgå till normal hastighet. Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag har för mig jag läst det har att göra med en för långsam hårddisk? Jag har nu en ny bärbar dator men hårddisken är dock 5200 rpm den med! Därför funderar jag på att införskaffa en firewire hårddisk. Om jag har förstått rätt så är ljudkort med 2 firewire uttag till för att ansluta en extern hårddisk tillexempel? Det första ljudkortet jag nämnde var ju ett Edirol FA101 och det har 2 stycken 6 pinnars uttag medans Edirol FA66 har en 6 pinnars och en 4 pinnars. Hur kommer det fungera isåfall? bärbara datorn har en 4 pinnars och stationära datorn(som förhoppningsvis kommer bytas ut inom 8 månader) har en 6 pinnars. Oj vad mycket text det blev, jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få då jag känner mig väldigt osäker och okunnig inom detta. En sak jag kanske ska nämna är vad för något jag ska spela in och det är främst gitarr sång synth piano(inget måste) (hemma) och samma sak med band fast bas också(oftast dock för att få någon duglig inspelning som kan platsa på myspace tills studio inspelning finns). Tack så jätte mycket ifall ni orkat ta er igenom min text och vill hjälpa mig. Edit: glömde att jag sitter på en Windows XP dator på stationära och en Windows Vista på bärbara, dock har jag tänkt att så snart som möjligt ta bort vista och köra XP på den Redigerat 23 april 2009 av Paarse
Paarse Postat 26 april 2009 Trådstartare Postat 26 april 2009 Okej, det blev inte mycket till svar här. Antar det kan varit pga min något röriga text hehe. Jag har diskuterat detta med en person som i alla fall kan mer än mig om det här. Han hävdade att 2 Firewire uttag på kortet inte alls var till för att koppla in en extern hårddisk utan om man behöver fler inputs och outputs och det låter väldigt logiskt. Skulle behöva lite hjälp med att veta vad mer jag ska tänka på samt om de här korten skulle fungera till det viktigaste. PRESONUS FIREBOX och Edirol Fa-66 (Tipsa gärna om något som kanske passar mig bättre såklart) Mina viktigaste krav är: *Att kortet ska fungera bra att ta med på live spelningar utan brus och annat krångel, dvs en välfungerande outputs (fast det förmodar jag båda korten i denna prisklass har ändå, även om det inte är helt pro). Jag vet dock inte alls mycket om outputs, vore det smidigast att köra med analoga eller digitala ut (finns det ens digital in på de flesta PA systemen?) ? *Att jag kan spela in lite själv och gärna med band som låter helt okej. Personen jag pratade med om detta hävdade att det antagligen är Ableton Live som krånglar när jag spelar in då det "inte är gjort för denna typ av användning". Det lustiga då är ju att det fungerar så bra på en äldre stationär dator. Vad är egentligen felet med att inspelningarna snabbas upp i några sekunder? Dessutom hävdade han att ljudkort ska köpas nya och inte begagnade. Skulle verkligen vilja få lite svar här.
Gäst Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 (redigerat) Din polare värkar lite bakom flötet i alla fall. skrev i 2 av dom klistrade trådarna men ingen har svarat där än så jag vet inte kanske används dom inte direkt? Dom är mest för att läsa och finna svar. Kunna göra något som kan anses som en helt OK låt, som skulle kunna platsa på te x, myspace.com (dock hänger det nog mycket på att kunna mixa rätt. Men jag vill ljudkortet ska ge mig en chans att få det låta riktigt bra). De flesta ljudkorten kommer ge dig en bra chans att mixa till dig en bra production, det hänger mycket på dig i mixen mm. I den prisklassen du rör dig i så är det inget problem. Fungera enkelt utan krångel vid live-framträdanden för UPPSPELNING utav trummor och kanske någon synth.(har ett band som i dagsläget vi använder 3,5 mm uttaget och det känns som en väldigt temporär lösning). Får någon annan svara på. Demoinspelning utav band, att kunna få ner en idé enkelt och snabbt så man kan arbeta vidare med den och sedan eventuellt gå in i en riktig studio. Det är inga problem, men det du måste överväga är hur många in/ut gångar du ska ha. Två preamps kanske räcker bra tills sång, gitarr, bas, synt, piano osv, men när det kommer till att spela in trummor, kör, andra former av "större" instrument kommer det inte räcka. Klart du kommer kunna få ljud men det kanske inte blir det bästa, beroende på vad du är ute efter. Själv skulle jag satsa på minst 4preamps för att ha en bättre grund. Sedan om det behövs utöka till 8 -12 kanske. Men det måste du fundera ut, kanske kommer kunna spela in allt på 2kanaler och när det blir till att lägga trummor mm så går ni till en större studio? Det får väldigt gärna komma bundlat med Cubase, använder Ableton Live Lite nu och min licens har börjat krångla (pga byte av dator?) dessutom har jag aldrig direkt känt mig bekväm i programmet och ser det som ett bra tillfälle att testa något nytt. Det är helt olika från produkt till produkt, du kan ju alltid förhandla med återförsäljaren, se till att köpa fler grejer samtidigt så kanske du får det med. Annars om det följer med se det som ett plus bara, räkna inte med det. Slut priset brukar alltid bli dyrare ändå. Firewire Yes! Outputs då?? Inte lika viktigt vid inspelning. Liva antar jag att man måste ha en kanal per mic ut. Jag har för tillfället inga monitorer( ), jag har dock planer på att införskaffa det väldigt snart, antagligen i samma veva som jag skaffar mitt nya ljudkort, har dock liksom angående det här ingen aning om något angående monitorer. Jag tror jag bara behöver 2 outputs men det är klart kanske kan ni ge mig en anledning att ha 4 eller rentav 6 outputs? Vill du kunna mixa bra mm så måste du ha ett par okey monitorer. Du bör även se över akustiken i kontrollrummet! Vanligtvis är det 2kanaler som behövs, vänster höger. Om du inte ska ha 5,1system eller liknande. Finns speciella utgångar på ljudkortet. Om jag har förstått rätt så är ljudkort med 2 firewire uttag till för att ansluta en extern hårddisk tillexempel? Det första ljudkortet jag nämnde var ju ett Edirol FA101 och det har 2 stycken 6 pinnars uttag medans Edirol FA66 har en 6 pinnars och en 4 pinnars. Hur kommer det fungera isåfall? bärbara datorn har en 4 pinnars och stationära datorn(som förhoppningsvis kommer bytas ut inom 8 månader) har en 6 pinnars. 4-pin, som finns på många bärbara datorer. Denna kontakt kan inte strömförsörja inkopplade enheter. 6-pin, som är vanligare på stationära datorer. Denna kontakt kan strömförsörja inkopplade enheter. 9-pin. Denna kontakt används för Firewire 800. RJ-45. Denna kontakt som annars mest används för Ethernet kan också användas för IEEE 1394c = firewire och ethernet. Edit: glömde att jag sitter på en Windows XP dator på stationära och en Windows Vista på bärbara, dock har jag tänkt att så snart som möjligt ta bort vista och köra XP på den Good När du spelar live kommer du ha egna grejer med dig?, dator osv?. Vet inte vad du har för dator men vore nog bra att du har en rätt så bra, så det inte börjar krångla. Skulle själv aldrig våga göra något via windows live 🙂 Annars behöver du ju inget ljudkort för live bruk, kopplar ju alla instrumenten till ett mixerbord. Så båda dina förslag tycker jag ser hur bra som helst ut, men kolla över hur det är med livspelningar, outputs osv, sedan om du klarar dig med 2preamps. Redigerat 26 april 2009 av Gäst
Gäst Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 Jag har diskuterat detta med en person som i alla fall kan mer än mig om det här. Han hävdade att 2 Firewire uttag på kortet inte alls var till för att koppla in en extern hårddisk utan om man behöver fler inputs och outputs och det låter väldigt logiskt. Det är till för att kunna seriekoppla andra enheter. Ex en hdd.
Paarse Postat 26 april 2009 Trådstartare Postat 26 april 2009 (redigerat) Tack så mycket för svar! Angående fler preamps för trummor så är det inte tänkt att trummor ska spelas in utan de flesta av mina projekt har trummor gjorda på datorn, faktiskt alla utom ett projekt och det är det som är planen att gå in i större studio då det behövs. Jag har aldrig lagt ner någon energi på att försöka mixa låtarna jag skapat och spelat in just pga jag haft så sjukt dåligt ljud, vill dock försöka ändra på det nu för att ta allt ett steg längre dock är det så att jag kommer få uppgradera mig i omgångar så att min ekonomi klarar det. Jag kommer nog använda 2 outputs vid mix et c. och live blir det nog samma sak. Live kommer jag ha med egen dator et c. Spelat live en gång tidigare med ett band som använder datorn, fast då skippade vi mitt nuvarande ljudkort (det är väldigt ostabilt i perioder/tillsammans med den förra bärbara datorn jag hade) och körde på 3.5 uttaget. Det funkade helt okej fast jag vill verkligen helst inte göra om det med surr och brus. Jo jag förstår Windows är inte direkt det första valet, jag hade egentligen köpt en Mac ifall jag hade vetat om att jag 10 dagar senare skulle få ett samtal om jobb istället blev det en Acer med 2.0 Ghz och 3 GB Ram som jag hoppas kommer fungera bra trots det kanske inte är en drömdatorn för mig. Så vad hade du valt för ljudkort i min situation, även om du inte har det helt klart för dig (precis som jag själv inte har)? Jag känner att jag troligtvis skulle klara mig på 2 outputs och antalet inputs är väl minimum 4 inputs även fast det gärna får vara fler (man ska ju tänka framåt) Jag vill hålla mig på ett så lågt pris som möjligt men ändå vara säker på att jag inte kommer känna någon ånger efter ett par veckor med ljudkortet, samt att jag gärna vill ha pengar över till ett par bra monitorer. Redigerat 26 april 2009 av Paarse
Gäst Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 (redigerat) Vad är din budget totalt. Eller kommer du köpa saker i omgångar. De ljudkort du nämt är ju helt okey. Det är kanske inget pro som firwire 400 eller liknande men det är ljudkort som väldigt många använder och vad jag vet funkar mycket bra. Jag tycker att fireboxen kan fungera finfint. Det är ett bra pris och du får hela 6in och 10out. Om du köper på macoteket får du även med cubase le 🙂 Då får du mera över till monitorer vilket är viktigare än vad många tänker från början. Redigerat 26 april 2009 av Gäst
Paarse Postat 26 april 2009 Trådstartare Postat 26 april 2009 (redigerat) Jag föredrar inte ha någon 100% spikad budget men vi kan säga att jag vill helst hålla allting under 6000 kr denna omgång men 1000 kr upp är ingen katastrof. Så tipsa gärna om monitorer med, dock kanske jag borde ta detta via PM då det inte gäller ljudkort, men äh. Angående monitorer kan man ju titta efter begagnade och få ett par som är lite bättre än nyare, men jag har verkligen ingen koll alls på detta som sagt. Förövrigt förvånansvärt billigt på macoteket, billigare än thomann ju. Redigerat 26 april 2009 av Paarse
Studioman Postat 26 april 2009 Postat 26 april 2009 Jag föredrar inte ha någon 100% spikad budget men vi kan säga att jag vill helst hålla allting under 6000 kr denna omgång men 1000 kr upp är ingen katastrof. Så tipsa gärna om monitorer med, dock kanske jag borde ta detta via PM då det inte gäller ljudkort, men äh. Angående monitorer kan man ju titta efter begagnade och få ett par som är lite bättre än nyare, men jag har verkligen ingen koll alls på detta som sagt.Förövrigt förvånansvärt billigt på macoteket, billigare än thomann ju. Om det är så mycket som 6000 som gäller så kan du ju satsa på M-audio fast track ultra 8R, eller tascam us1641, där har du gott om ingångar om du hade tänkt lira samtidigt som bandet när du spelar in. Jag vet inte hur avancerad du är, men ett externt ljudkort vid namn EMU tracker pre var mitt första, fungerade utmärkt för mig, helt okey ljud för dem pengarna. Med rätt mixning kan du få kanonljud!
Paarse Postat 26 april 2009 Trådstartare Postat 26 april 2009 Om det är så mycket som 6000 som gäller så kan du ju satsa på M-audio fast track ultra 8R, eller tascam us1641, där har du gott om ingångar om du hade tänkt lira samtidigt som bandet när du spelar in. Jag vet inte hur avancerad du är, men ett externt ljudkort vid namn EMU tracker pre var mitt första, fungerade utmärkt för mig, helt okey ljud för dem pengarna. Med rätt mixning kan du få kanonljud! Jag behöver inte så jätte mycket ingångar just nu och troligtvis inte om några år heller sådant vet man såklart inte, dock tillgång till att låna någon porta någon gång ibland med ganska många kanaler. Dock är att gå in i en studio intressantare när man ska få in trummor och et c. 6000 var mer tänkt för Ljudkort + Monitorer (dock vill jag inte köpa ett par som sedan gör mig helt besviken, så jag kan tänka mig lägga till en tusenlapp extra ifall att det höjer kvalitén).
Studioman Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Jag behöver inte så jätte mycket ingångar just nu och troligtvis inte om några år heller sådant vet man såklart inte, dock tillgång till att låna någon porta någon gång ibland med ganska många kanaler. Dock är att gå in i en studio intressantare när man ska få in trummor och et c.6000 var mer tänkt för Ljudkort + Monitorer (dock vill jag inte köpa ett par som sedan gör mig helt besviken, så jag kan tänka mig lägga till en tusenlapp extra ifall att det höjer kvalitén). M-audio Fast Track Pro. Riktigt schysst ljudkort, inte speciellt dyrt, har du pengar över till monitorer också. Fast track ultra om du vill ha några fler I/O men som du nämde så ville du kanske inte ha så många. Specificera dig om jag inte ger rätt tips på ljudkort 😄
Gilbert Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Jag tycker att fireboxen kan fungera finfint. Det är ett bra pris och du får hela 6in och 10out. Om du köper på macoteket får du även med cubase le 😛 Cubase LE får man oavsett vart man köper. 😄
Gäst Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Cubase LE får man oavsett vart man köper. 😄 Jahapp 😛..
Paarse Postat 28 april 2009 Trådstartare Postat 28 april 2009 (redigerat) M-audio Fast Track Pro. Riktigt schysst ljudkort, inte speciellt dyrt, har du pengar över till monitorer också. Fast track ultra om du vill ha några fler I/O men som du nämde så ville du kanske inte ha så många. Specificera dig om jag inte ger rätt tips på ljudkort 🙁 Jag tror att jag helst vill satsa på att ha ett ljudkort med firewire då jag fått intrycket att det ska vara stabilare. Som det ser ut nu verkar ju Firebox mest intressant, gissar på att det pratades mindre om Edirol Fa66 just pga det är mindre använt eller var det något sämre med det jämfört med Firebox förutom antalet Outputs (kanske är jag tillochmed är så pinsam att jag inte förstått att den egentligen bara är till för Mac?)?. Vad säger ni om att köpa nytt eller begagnat? Har sett Firebox för 2000:- beg, men det har då inte stått något om ifall Cubase LE vilket det står om på te x Macoteket och där kostar Fireboxen endast 3195:-. Jag är inte 100% på Fireboxen kommer väl fundera runt 2 veckor till. Men jag har börjat fundera mer på monitorer nu, och där litar jag helt och hållet på er användare här. Istället för att starta en helt ny tråd i Monitor-forumet kanske det vore bättre att jag frågar här? Känns som att ni som är här har lika mycket koll som behövs för att rådgiva mig. Budget 3000:- på dom. Redigerat 28 april 2009 av Paarse
Gilbert Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 Istället för att starta en helt ny tråd i Monitor-forumet kanske det vore bättre att jag frågar här? Känns som att ni som är här har lika mycket koll som behövs för att rådgiva mig. Budget 3000:- på dom. Börja med att läsa några av det ca hundra trådar som redan finns. Om du har kompletterande frågor så ställe de i någon av dessa trådar.
Gäst Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 Börja med att läsa några av det ca hundra trådar som redan finns. Om du har kompletterande frågor så ställe de i någon av dessa trådar. Ja, till att börja med måste du lyssna själv och avgöra. Själv skulle jag lägga mycket mera på monitorer, även om det fick vänta 6månader.
debatt Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 M-Audio Fast Track Ultra Sverige 5400 kr England 2600 kr
henk2055 Postat 10 maj 2009 Postat 10 maj 2009 Ta en titt på denna, den har nog allt vad du behöver http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_le/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.