Jump to content
Annons

Val av hårdvarusynt


LFOKringlan

Recommended Posts

Tjena tjena, Första inlägget här på studio.se och det är så att jag behöver lite tips.

Ska inhandla en hårdvarusynt och soundet jag är ute efter är Acid likt TB-303.

Okej det behöver inte vara exakt likt men självklart ska det vara bra Ljud och finesser.

Har inte direkt råd till en TB-303 så här är alternativen jag har klurat på:

1. Har kikat endel på TBX-303 (TB-303 klon) på jamshop och den verkar man kunna skapa rätt hyffsat bra Acidsound.

Nackdelen är att den inte har någon sequencer och att den är väldigt dyr! Värd priset?

2. Har en Commodore 64 med MSSIAH och SID-soundet är likt TB-303.

Och alternativet är att jag köper ett MIDI-Keyboard och kopplar den till MSSIAH-dosan.

MSSIAH:

http://www.8bitventures.com/mssiah/

3. Köper en annan gärna analog synt att leka med som t.ex Roland SH-201 som verkar lätthanterlig.

Det här soundet är klockrent:

Tacksam för tips och förslag!

MvH

Redigerat av LFOKringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena tjena, Första inlägget här på studio.se och det är så att jag behöver lite tips.

Ska inhandla en hårdvarusynt och soundet jag är ute efter är Acid likt TB-303.

Okej det behöver inte vara exakt likt men självklart ska det vara bra Ljud och finesser.

Har inte direkt råd till en TB-303 så här är alternativen jag har klurat på:

1. Har kikat endel på TBX-303 (TB-303 klon) på jamshop och den verkar man kunna skapa rätt hyffsat bra Acidsound.

Nackdelen är att den inte har någon sequencer och att den är väldigt dyr! Värd priset?

2. Har en Commodore 64 med MSSIAH och SID-soundet är likt TB-303.

Och alternativet är att jag köper ett MIDI-Keyboard och kopplar den till MSSIAH-dosan.

MSSIAH:

http://www.8bitventures.com/mssiah/

3. Köper en annan gärna analog synt att leka med som t.ex Roland SH-201 som verkar lätthanterlig.

Det här soundet är klockrent:

Tacksam för tips och förslag!

MvH

Bygg en x0xb0x =)

Link to comment
Dela på andra sajter

FutureRetro kan jag rekommendera om du vill ha en bra 303-klon. Titta på Androids länk för att höra på den. Om du vill ha en bra sequencer är den det bästa jag sett av alla klonerna. Hur enkelt som helst. Den har även lite extra, t ex en "accent decay"-ratt, inbyggd overdrive och reverb/delay. Overdriven kan man tyvärr inte styra utan är låst av/på, och effekterna använder jag aldrig. Det gör jag i mixen senare. Sequencern har massa funktioner men jag använder det aldrig då jag enbart klickar in noterna på både Retron och TBn i Cubase. Den har lite fler oktaver också, men ärligt så använder jag det knappt, då det aldrig riktigt passar in i låtarna. För bra kloner där man vill ha ett ett så nära tb-303-ljud som möjligt är x0x eller Retro helt klart bland de bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...