Jump to content
Annons

Cubase 5 dongle


Rasmus Wedin

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om Cubase 5 använder en dongle som tidigare versioner, eller om den har mjukvaru-säkerhet. Anledningen att jag frågar är att jag tänkte köpa mig en laptop och då vill jag helst slippa ha en massa utstickande usb-stickor. Är det nån som vet, eller kan tips om nåt annat program som inte kräver usb-nyckel eller, som PT, är låst till hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sonar, är det på pro-nivå? Har jobbat med Cubase och Pro Tools innan, vill ju inte göra ett nerköp. Jag gör mycket ljuddesign och film och så.

Jag vet faktiskt inte, har inte använt det nånting under de senaste 10 åren.

Ett annat alternativ är Reaper, det går att ladda hem och prova i fullversion före du köper och det har ingen dongle. Ladda hem det och testa om det räcker!

http://www.reaper.fm/

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jobbar du med audio eller midi? om audio skulle jag rekommendera Adobe Audition. Påminner ganska mycket om PT även om jag kanske inte tycker det är riktigt lika kompetent på alla områden. Men man kan göra i princip allt med det, och det har en editor (för ett mono- eller stereo-spår) som är grym (slår allt annat jag provat). Till midi-jobb rekommenderar jag det inte, även om senaste versionen har en riktig midieditor och stöd för VSTi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mest audio jag håller på med, eftersom jag sysslar mest med filmljud och liknande ljudredigering/mixning.

Ja, helst skulle jag ju fortsätta med Cubase. Är ju riktigt sugen på att köpa 5:an. Jag slängde upp den här tråden för att se om det finns nåt likvärdigt program där man slipper dongeln, för jag försöker skapa en så mobil DAW som möjligt. Jag vet att dongeln är liten, men jag skulle ändå föredra ingen alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite :-)

Nån som vet om det funkar att ha en usb hub för dongeln och Cubase 5 installerad på 2 datorer eller fler för den delen.

Alltså 2 eller fler datorer som kör samtidigt i Cubase 5 mot en usb nyckel i usb hub !

Redigerat av J.N
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite :-)

Nån som vet om det funkar att ha en usb hub för dongeln och Cubase 5 installerad på 2 datorer eller fler för den delen.

Alltså 2 eller fler datorer som kör samtidigt i Cubase 5 mot en usb nyckel i usb hub !

Går det att koppla 2 datorer till samma USB-hub...? 😮

Jag har testat att sätta både Syncrosoft- och iLok-donglarna i en hub (4-portars från Logitech, med separat nätdel) - och det fungerade utmärkt, men det verkar inte vara alla hubbar som fungerar bra till donglarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att koppla 2 datorer till samma USB-hub...? 😉

Jag har testat att sätta både Syncrosoft- och iLok-donglarna i en hub (4-portars från Logitech, med separat nätdel) - och det fungerade utmärkt, men det verkar inte vara alla hubbar som fungerar bra till donglarna...

Har fått för mig att det kan gå ..hmm osäker 😮

tänkte på en produkt som denna :USB 2.0 switch, 2 datorer till 1 enhet

+ hub...hmmm kan det funka ?

Redigerat av J.N
Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att det kan gå ..hmm osäker 😮

tänkte på en produkt som denna :USB 2.0 switch, 2 datorer till 1 enhet

+ hub...hmmm kan det funka ?

Den funkar säkert inte att köra som du är ute efter. Det är ju en switch, så att du själv måste bestämma vilken dator som ska ha tillgång till USB-enheten. Eftersom Cubase kollar om nyckeln finns, vid många olika operationer, så kommer det förmodligen att hänga sig allt som oftast eftersom du inte har switchat över till rätt dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, skulle vara nån typ av automatisk switch....typ router för usb eller liknande. ;-) haha...

hmmm... Funderar på hur man kan lösa detta. ???...nån som har några ideer runt detta ?

Kanske länka ihop 2 datorer via router och sen till en hub....ähh får forska vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...