Jump to content
Annons

Bästa sättet att koppla via ljudkort in i dator.

Recommended Posts

Oryxis (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Har nyligen installerat ett Steinberg VSL 2020 ljudkort i datorn, det har ett par år på nacken. Dock så undrar jag hur man skall koppla sina studio monitorer samt gitarr etc på bästa sätt, är inte så insatt på dessa delarna.

Såhär ser ingångarna ut: http://www.3dnews.ru/documents/5546/vsl_2020.jpg

Dem svarta ingångarna är ADAT anslutningar, dock så vet jag inte hur dem skall användas.

Har förstått detta såpass långt att jag behöver någon slags mixer som man sammankopplar detta ljudkortet med, sedan kopplar men utifrån mixern in i datorn. Skulle behöva lite tips på någon bra mixer, vad är bäst att använda? SPDIF ? LINE IN ? ADAT?

Jag kommer främst att spela in Gitarr, bas samt keyboard i hemma studion.

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat
Tjena!

Har nyligen installerat ett Steinberg VSL 2020 ljudkort i datorn, det har ett par år på nacken. Dock så undrar jag hur man skall koppla sina studio monitorer samt gitarr etc på bästa sätt, är inte så insatt på dessa delarna.

Såhär ser ingångarna ut: http://www.3dnews.ru/documents/5546/vsl_2020.jpg

Dem svarta ingångarna är ADAT anslutningar, dock så vet jag inte hur dem skall användas.

Har förstått detta såpass långt att jag behöver någon slags mixer som man sammankopplar detta ljudkortet med, sedan kopplar men utifrån mixern in i datorn. Skulle behöva lite tips på någon bra mixer, vad är bäst att använda? SPDIF ? LINE IN ? ADAT?

Jag kommer främst att spela in Gitarr, bas samt keyboard i hemma studion.

Tacksam för hjälp!

Tror inte det här är det smidigaste ljudkortet för dig, verkar mest vara obalanserade in på RCA kontakt.

Med andra ord har du ingen HI-Z ingång där du kan koppla gitarren, men kör du via en preamp/pod eller liknande går det ju. De flesta manicker för studiobruk har dock tele, så du kommer behöva någon form av adapter.

Finns det en digital ut på din pod (eller motsvarande) kan du ju använda adat/spdif ingången.

Kan du inte tänka dig att byta ljudkort skulle jag nog köpt en liten pod eller liknande och kört gitarren genom den, och sedan kört mjukvarusyntar istället. Annars får du skaffa dig en RCA-TELE (obal) adapter/kabel, det fungerar troligen hyfsat även om det givetvis är långt ifrån perfekt. Men enklare ljudkort är relativt billiga så jag vet inte om det är värt besväret. Skaffa ett moderna med balanserade in, varav minst en HI-Z för gitarr samt en någorlunda mick preamp

Lycka till

//J

Oryxis (oregistrerad)
Postat
Tror inte det här är det smidigaste ljudkortet för dig, verkar mest vara obalanserade in på RCA kontakt.

Med andra ord har du ingen HI-Z ingång där du kan koppla gitarren, men kör du via en preamp/pod eller liknande går det ju. De flesta manicker för studiobruk har dock tele, så du kommer behöva någon form av adapter.

Finns det en digital ut på din pod (eller motsvarande) kan du ju använda adat/spdif ingången.

Kan du inte tänka dig att byta ljudkort skulle jag nog köpt en liten pod eller liknande och kört gitarren genom den, och sedan kört mjukvarusyntar istället. Annars får du skaffa dig en RCA-TELE (obal) adapter/kabel, det fungerar troligen hyfsat även om det givetvis är långt ifrån perfekt. Men enklare ljudkort är relativt billiga så jag vet inte om det är värt besväret. Skaffa ett moderna med balanserade in, varav minst en HI-Z för gitarr samt en någorlunda mick preamp

Lycka till

//J

Jag har en POD X3 LIVE, den har ju SPDIF Både in och ut, på så sätt skulle det kunna fungera, men det som jag funderar över är hur man ska få in studio monitorerna som är utav märke KRK V4 och har tele kablar. Innan så hade jag ett Focusrite Saffire kort som dessvärre gick sönder, men där fanns det tele-utgångar, detta kortet från Steinberg fick jag utav min far så jag tänkte att det kunde vara till användning.

Men det går inte att konvertera SPDIF/ LINE IN till någon slags Preamp som har ingångar för tele kablar eller är jar helt ute och cycklar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.