Jump to content
Annons

Tankar om Ljudkvalite ?


TheHitman

Recommended Posts

Tankar om Ljudkvalite ?

Om man bara kör med färdiga samplingar och mjukvaru synthar och spelar in en låt och exporterar den "Bouncar".

Då ska inte ljud kortet ha någon betydelse för ljud kvaliten ? Allt är ju inspelat i datorn... sedan om man har en bra sterero att lyssna i låter det bra eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Naee. Eftersom om du lägger in ett flertal ljud som och lägger ihop dessa så kommer det att innebära att frekvenser krockar mellan ljuden. Det innebär att du förmodligen kommer att behöva "göra rum" för de enskilda ljuden i ljudbilden med eq, compressor mm.

Att ett sololjud är bra behöver inte innebära att det passar bra i ett arrangemang och tvärtom.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man kör mjukasyntar och samplingar inne i datorn och bouncar så påverkar inte ljudkortet ljudkvalitén.

Men mixa måste man göra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tycker ni inte fattar vad jag menar skit i mixningen med ljud kvalite menar jag att allt är i datorn inget kommer in då borde inte ljud kortet inte ha någon betydelse eller 🙂

du fattade inte att det bara var henning som inte fattade

drloop fattade å svarade som sagt

och ja - det är som du säger

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, visst förstod jag frågan, men jag tycker däremot inte svaret är riktigt så enkelt...

Det är ju rätt att ljudkortet inte påverkar något över huvudtaget hur ljuden kommer att låta när du bouncar ut dom. Däremot så hävdar jag envist 🙂 att om du spelar in en låt, även fast det är med färdiga samplingar / syntar som kanske låter skitbra, så handlar ljudkvalité om så mycket mer än om att ljudet låter lika när det är utbouncat som när det är en "sampling"... Men det är ju jag det, och dessutom jag kanske svarar som jag gör för att jäklas lite också...?!? 🙂

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, visst förstod jag frågan, men jag tycker däremot inte svaret är riktigt så enkelt...

Det är ju rätt att ljudkortet inte påverkar något över huvudtaget hur ljuden kommer att låta när du bouncar ut dom. Däremot så hävdar jag envist 🙂 att om du spelar in en låt, även fast det är med färdiga samplingar / syntar som kanske låter skitbra, så handlar ljudkvalité om så mycket mer än om att ljudet låter lika när det är utbouncat som när det är en "sampling"... Men det är ju jag det, och dessutom jag kanske svarar som jag gör för att jäklas lite också...?!? 🙂

/H.

Kan tänkas det...

http://www.superdude.co.cc

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk även på att uppspelningen även påverkas av ljudkortet. Ett bättre ljudkort har oftast bättre DA-omvandlare vilket ger bättre ljudupplösning.

Sålänge du bara använder ljud & samplingar i datorn och inte "spelar in" via ditt ljudkort så slipper du åtminstone "flaskhalsen" från dina AD-omvandlare, men du slipper aldrig undan "flaskhalsen" från DA-omvandlingen, det påverkas ju alltid sålänge du vill kunna lyssna på nånting! =)

(DA: Digitalt till Analogt, AD: Analogt till Digitalt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...