ennels (oregistrerad) Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Tjenare folket! Jag går i tankar att byta upp mitt ljudkort från ett M-Audio Projectmix till någon slags RME variant då jag känner att jag inte använder det inbyggda mixerbordet tillräckligt mycket + att jag vill åt bättre omvandlare än dom som finns i projectmixen. Min fråga är följande: När jag kikar på omvandlare från RME typ ADI-8 så ser jag att dom priserna är rätt höga jämförelsevis mot RME Multiface II, varför är det så? För visst är det väl inbyggda omvandlare i Multifacen eller har jag missförstått det hela? Är omvandlarna i Multifacen i sånt fall mycket sämre eller är skillnaden på priset pga ADI-8:an har större utbyggnadsmöjligheter? Snälla hjälp mig igenom denna djungel någon? 😊 Jag är medveten om att det inte finns några inbyggda preamps, men jag kommer att samla på mig externa sådana och kör just nu med en Vintage Design M73:a som jag är mycket nöjd med! Så det känns som att omvandlarna är nästa steg i utvecklingen. Eller har någon några andra förslag i ungefär samma prisklass så tas dom mer än gärna emot! Är det dessutom nån som är sugen på en projectmix så kan vi säkert komma överens om något vettigt pris! Mvh / Niclas L
ennels (oregistrerad) Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 (redigerat) Ingen som har lust att svara? Claes, du brukar ju annars vara grym på RME prylar! 😄 edit: stavfel! 😆 Redigerat 1 april 2009 av ennels
joachime Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Jag tror Det är dyrare komponenter i ADI-8 än Multiface. Det behöver dock inte innebära bättre ljud. Jag använder dagligen en fireface 800 och en äldre ADI-8 och utan att ha gjort några noggranna jämförelser kan jag berätta att jag inte märker någon egentlig skillnad.
pme (oregistrerad) Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 ADI8 DS har 6 dB större dynamik. Om du undrar hur mycket det är. Det är 6 dB mellan normal 0 db och max på en mixer regel i cubase. Har du cubase kan du prova. Leta rätt på något som brusar. Ställ regeln i 0 läget. Command-högermus. Du ska nu höra ett tydligt brus. Dra upp regeln till max. Det är 6 dB.
Claes Holmerup Postat 1 april 2009 Postat 1 april 2009 Ja - det är bättre komponenter i de nyare ADI8. ADI8 Pro är en äldre modell, som fanns samtidigt som Multiface kom, så jag skulle tro att det kan vara samma omvandlare där, men ADI8 DS och QS (som är de som är aktuella nu), är nyare konstruktioner och kan dessutom ge högre samplingsfrekvenser om man behöver det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.