Jump to content
Annons

Tips/Hjälp med isolering, studiobygge

Recommended Posts

nightcrawlr (oregistrerad)
Postat

Hejhej,

Nu ska jag snart flytta till en ny lägenhet. Jag gick med på en ganska bra deal med min flickvän. Hon får 12 utav 13 garderober som finns, och jag får ett eget litet rum att göra vad jag vill med ☺️

Det ska nu bli studio, då jag har grannar och ganska oisolerat behöver jag hjälp med detta, aldrig gjort det förr.

Så här ser det ut (ungefär)

post-11834-1238587356.gif

Hur ska jag göra? jag sätter gärna igen dörren till vardagsrummet, och fönstret. Bara jag kommer ut genom köket =)

Rummet är ganska litet 3x4 meter skulle jag tippa på.

Tack!

Annons
Postat

Update:

I stort sett all inspelning sker digitalt så akustiken är inte det viktigaste.

Räcker det med kanske att köpa en backdrop och en väldans massa coola / fula tygaffischer och hänga runt rummet?? =) Heltäckningsmatta?

Postat
I stort sett all inspelning sker digitalt så akustiken är inte det viktigaste

Räcker det med kanske att köpa en backdrop och en väldans massa coola / fula tygaffischer och hänga runt rummet?? =) Heltäckningsmatta?

Vill inte framstå som negativ eller dryg men det känns som om du vänt på begreppen lite granna... eller bara skrivit fel i rubriken... 🙂

Det enda som tunna tyger och heltäckningsmatta kommer att påverka (om än bara lite) är just akustiken och det kommer inte tillföra särskilt mycket LJUDISOLERING...

För att ljudisolera bra så behöver du bygga ett "rum-i-rummet" med luftspalt och gärna på ett flytande golv osv...

kolla runt lite på forumet... sök på luftspalt och/eller ljudisolering...

Kul att höra att det finns folk som kan övertyga sin respektive med att få göra vad man vill av ett rum... hoppas jag kan lyckas med detsamma! 🙂

Postat
Update:

I stort sett all inspelning sker digitalt så akustiken är inte det viktigaste.

Akustiken är ju ändå viktig när du sitter och mixar - om det inte är så, att du kör med hörlurar?

Tunna material kommer bara att absorbera diskant, så överdriv inte med sådant... 🙂

- och som reVolt säger, så handlar det om akustikbehandling och inte ljudisolering när man behandlar i rummet. Ljuddämpning handlar om att dämpa ljudet in/ut till/från omvärlden.

Postat

tack för svaren.. ursäkta om jag ändrar mig, men jag känner mig ganska lost när det gäller sånt här 🙂)

jo jag kommer köra mycket med hörlurar när jag mixar. högtalare mest för att spela upp färdiga bitar.. och kanske när man sitter och spelar gitarr för skojs skull ! 🙂

målet är ändå att jag ska kunna ha hyffsad volym så att grannar inte störs.. helst ska det inte låta ut i resten av lägenheten heller.. inte allt för mycket iallafall. 🙂

vad tror ni om jjlabs-absorb väggar då?

Postat
tack för svaren.. ursäkta om jag ändrar mig, men jag känner mig ganska lost när det gäller sånt här 🙂)

jo jag kommer köra mycket med hörlurar när jag mixar. högtalare mest för att spela upp färdiga bitar.. och kanske när man sitter och spelar gitarr för skojs skull ! 🙂

målet är ändå att jag ska kunna ha hyffsad volym så att grannar inte störs.. helst ska det inte låta ut i resten av lägenheten heller.. inte allt för mycket iallafall. 🙂

vad tror ni om jjlabs-absorb väggar då?

Om det inte ska läcka ut ljud till grannar och resten av lägenheten, så är det ljudisolering det handlar om ändå - och mer omfattande åtgärder som behövs. Akustikbehandlingsmaterial har ingen eller ytterst marginell effekt som ljudisolering.

Du kan i alla fall undvika direkta stomljud genom att se till att frikoppla alla högtalare från golv eller annat underlag, med någon form av absorbenter mellan högtalare och underlag.

Lite allmänt om akustikbehandling kan du läsa HÄR. Dock ingen artikel om ljudisolering ännu, men det kommer så småningom... 🙂

Postat

Oj, det var en del! Hur mycket ska du ha för att komma och titta på rummet och ge en bedömning på exakt vad jag ska göra ? 😄 Hehe, ne men det blir väl till att bygga en låda runt hela rummet. Vilket material är att föredra? Billigast?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.