Jump to content
Annons

Ljudkort til ca 2000 kronor


danielMG

Recommended Posts

Hej, Jag är en kille på 14 år att bygga upp en semi-pro studio på rummet. Jag har dator och bra høytallere men kommer att köpa ljudkort och mic från denna butik: www.multima.no kommer att använda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet och det är det någon som har några förslag på vad jag ska köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
kommer att använda cirka 2000 miljoner euro för ljudkortet och det är det någon som har några förslag på vad jag ska köpa?

Ja du kan få köpa mitt billigt. Är inte girig och nöjer mig med enbart den nätta summan av runt 100 miljoner euro för det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att ge generella råd, det är så många detaljer som man behöver veta. Hur många kanaler in/ut behöver du, behöver du kunna spela in gitarr/bas rakt in i kortet, har du firewire i datorn eller skall det vara usb, behöver det vara 24/96 eller klarar du dig med 16/44.1, fantommatning? osv, osv...

Tänk igenom lite vad ljudkortet behöver kunna rent praktiskt så är det mycket lättare att sålla sen. Och som sagt, kolla igenom samlingstrådarna och recensioner på intressanta kort, så brukar det klarna vilka kandidater som passar.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Var snäll med honom, han är en liten pojk som är alldeles i början av allt musikaliskt. Han behöver all uppmuntran. Hur man ska. skriva ner sina funderingar är inte lätt ens om man passerat 50-strecket.

Ska han göra hiphop behöver han väl bara en ljudingång och kan satsa på ett lite bättre sånt kort?

Fan, nu skrev jag liksom över huvudet på Daniel, det var inte riktigt meningen.

En sak Daniel. Du måste ju inte i förväg bestämma att micken ska kosta 3000 kr och ljudkortet 2000. Du kanske hittar en beg 4000 kronors mick för 1700 kr? Och varför har du bestämt att köpa allt jus på ett ställe?

Det finns hiphoppare som fast de har en massa stålar föredrar en billig mikrofon, de gillar det vassa ljudet i den bättre än i en skitdyr och mycket bättre rör-mikrofon. Rap och hiphop ska vara vasst och kanske lite lätt störigt. Ta god tid på dig med funderingarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där får du förklara vad du menade med det.

Det ska väl sticka ut lite? Och det allra mjukaste rörvarma softade snygga ljudet kanske då inte är det som passar bäst. Angående Röde NT1-A har jag läst att:

A. Den är inte så dyr.

B. Många tycker den är lite vass eller kall i ljudet.

C. Och många hiphop unt rappare gillar den. Troligen pga ljudet.

D. Texterna brukar väl vara rätt vass kritik av saker och ting såsom samhället tex. Inte mjukt medhårs i alla fall.

Fast vad fan vet jag? Och vem kan tala om hur allt "ska" vara? Sångljudet på Iggy Pops "The Passenger" låter som om han sjunger genom en gitarrcombo med dåliga rör, antagligen en Twin Reverb. Vilken ljudtekniker skulle rekomendera detta? Låten är ändå omtyckt. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en mick skulle passa en viss genre är det nog (förhoppningsvis) ingen som tror. Att olika mickar passar olika personer är nog däremot allmänt känt och jag tror nog att inte bara hiphoppare uppskattar NT1-A då den presterar väldigt bra för pengarna. Att den ibland kan kännas vass beror oftast på att den inte passar alla och framförallt inte personer med mycket sibulance (ess) då NT1-A har ett litet lyft i diskanten (men mycket snyggare än vissa billigare Kinamickar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en mick skulle passa en viss genre är det nog (förhoppningsvis) ingen som tror. Att olika mickar passar olika personer är nog däremot allmänt känt och jag tror nog att inte bara hiphoppare uppskattar NT1-A då den presterar väldigt bra för pengarna. Att den ibland kan kännas vass beror oftast på att den inte passar alla och framförallt inte personer med mycket sibulance (ess) då NT1-A har ett litet lyft i diskanten (men mycket snyggare än vissa billigare Kinamickar).

Det går i alla fall mode i olika genreer. Fender tänkte precis lägga ner stratocastermodellen när Jimi Hendrix vände uppochned på gitarren och musikvärlden. Gibson Les Paul hade det svårt mot de japanska hockeyklubbsgitarrerna när Gunsnroses slog igenom och Les Paul åter ansågs som det bästa att spela rocknroll på.

I Rap o Hiphop har förgrundsfigurerna ingen gitarr så där tittar man mer på micken. Och det är säkert ingen tillfällighet att Röde på sin hemsida demonstrerar NT1-A med nåt hiphop-exempel. När jag tittade där förut lyckades jag aldrig få igång låten. Är man ung och grön musiker är det ganska smart att välja en gitarr eller mick som man vet att andra haft framgång med. Då blir i alla fall inte den biten helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte faktiskt vara snäll, men det kanske lät lite vasst 😉. Det jag ville ha sagt är att det är svårt att hjälpa till om vi inte får mer info. Och det är svårt att välja när man inte vet varför man skall välja det ena eller det andra.

Jag gissar lite nu, men om du bara skall spela in rap/sång och göra allt annat i datorn så behöver du ett ljudkort med en bra mickpreamp. Om du har firewire i datorn skulle jag rekommendera att du väljer ett firewireljudkort, men har du inte det redan kanske det är en onödig utgift att köpa ett firewireinterface också, då kanske USB-ljudkort är vettigare. Fördröjningen (som är något sämre med USB-ljudkort) är nog inte den viktigaste faktorn om du bara skall göra sånginspelningar.

Om micken bara ska användas i studio skulle jag rekommendera en stormembrans kondensatormick, vill du kunna använda den live också kanske en dynamisk sångmick typ sm58 är vettigare, dom är generellt tåligare och inte så rundgångskänsliga. Det finns en uppsjö av stormembranare till vettigt pris, men jag har inte bra koll och det är mycket en smaksak. Kolla på Claes micktestsida (finns länkad i hans signatur) och jämför lite tills du hittar en som du gillar soundet på.

Skulle rekommendera ett ljudkort med minst 24/96 upplösning, skillnaden kanske inte är jättestor för ett otränat öra, men det finns ingen anledning att begränsa sig i onödan för att spara några hundralappar. Steget upp till 192 kHz har jag inte tagit själv än, så det kan jag inte uttala mig om.

Jag har själv haft en firepod som jag var mycket nöjd med, och det skall vara samma preamps i lillebrorsan firebox, så den skulle jag välja. Men det finns säkert andra i samma prisklass som är lika bra. Kolla att in/utgångarna går att koppla till din utrustning, så du slipper krångla med adaptrar.

Men grundtipset är att du läser på lite, i t.ex. trådarna på forumet, så att du vet *varför* du väljer si eller så. Då är chansen mycket större att du köper grejer som passar dig och det du vill göra, och att du blir nöjd i slutändan.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det går i alla fall mode i olika genreer. Fender tänkte precis lägga ner stratocastermodellen när Jimi Hendrix vände uppochned på gitarren och musikvärlden. Gibson Les Paul hade det svårt mot de japanska hockeyklubbsgitarrerna när Gunsnroses slog igenom och Les Paul åter ansågs som det bästa att spela rocknroll på.

I Rap o Hiphop har förgrundsfigurerna ingen gitarr så där tittar man mer på micken. Och det är säkert ingen tillfällighet att Röde på sin hemsida demonstrerar NT1-A med nåt hiphop-exempel. När jag tittade där förut lyckades jag aldrig få igång låten. Är man ung och grön musiker är det ganska smart att välja en gitarr eller mick som man vet att andra haft framgång med. Då blir i alla fall inte den biten helt fel.

Det där med att Fender hade tänkt lägga ned innan Jimpa kom in i bilden hade jag inte en aning om. Alltid intressant höra vilka stora misstag företag har eller nästan har gjort. Men oavsett, när det gäller mick är det trots allt viktigast att man hittar en som man trivs med och gillar ljudet i. Detsamma gäller ju även guror. Bara följa efter för att andra har en är ju inte det bästa. Iofs förstår jag varför det blir som det blir. Visst när jag började spela så var det ju Ibanez som gällde och det blev snart en där för mig med. Men om alla springer åt samma håll kommer det låta likadant tills folk tröttnar för att sen springa åt nästa håll och hoppas på något nytt. Visst som sagt var det är inte något man tänker på om man är tonåring och vi har väl alla här som är äldre gjort samma sak när vi började.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är säkert ingen tillfällighet att Röde på sin hemsida demonstrerar NT1-A med nåt hiphop-exempel.

Det tror jag att det är. Mickar tillverkas inte för att passa olika genres utan olika ljudkällor (t ex olika sångare) oavsett musikstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...