Jump to content
Annons

Nybörjare, bygga egen studio...


hasselstrom

Recommended Posts

Hej Hej

Funderar på att bygga en studio i garaget. Har aldrig produserat egen musik förut och behöver hjälp med vad jag ska köpa och vad det kan kosta om man vill ha en helt okej studio? Tacksam för alla svar och tips!!!

// Hasselstrom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej Hej

Funderar på att bygga en studio i garaget. Har aldrig produserat egen musik förut och behöver hjälp med vad jag ska köpa och vad det kan kosta om man vill ha en helt okej studio? Tacksam för alla svar och tips!!!

// Hasselstrom

Tjenare hasselstrom!!

I vanlig ordning och med den hjälpsamma inställning vi har här på forumet så vill de flesta av oss kunna bidraga på ett så bra sätt som möjligt....

Det gör att vi oftast börjar såna här trådar med att ställa lite frågor för att kunna sätta oss in i projektet.

Hoppas på förstående för detta!

Du skriver att du aldrig har producerat musik förut!?

Har du varit i en studio någon gång?

Spelar du instrument själv?

Har du några kunskaper om vanlig signalvägshantering liknande att kunna koppla upp ett mixerbord etc?

Vad har du för startbudget?

Är avsikten att bygga en prostudio eller för hemmapulande?

Frågorna blir snabbt många som du förstår.

Ge oss lite info så har vi något att gnugga knölarna med!

Take care!!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller på att bygga om mitt garage till vad jag hoppas blir en helt ok studio. 😏

Jag är själv inte så duktig på vilken utrustning man ska ha i studion sen, men du kan ju kolla på min byggtråd hur jag har löst det med ljudisoleringen.

Nu är jag ingen expert på området, utan har läst massa andras diskussioner här på forumet och försökt att snappa upp det som verkar viktigt för att kunna bygga så bra som möjligt för den summa pengar jag har att tillgå.

Jag är precis färdig med sista väggen, och tror/hoppas att det blir bra ljudisolerat. Jag testade att spela ganska högt och med skaplig bas och det hörs nästan inget utanför garaget. 😐

Själva byggmaterialet har kostat ungefär 40 000kr hittils. Jag satte en budget på 50 000kr innan jag började bygga och det ser ut att stämma ganska bra.

Kan också tipsa om Covermans byggdagbok som gav mig mycket insperation när jag började fundera på studiobygget.

Hoppas det är till nån hjälp.

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm du har aldrig producerat musik förut och du tänker bygga en studio i garaget.

Kan ju säga såhär. De kommer inte spela nån roll över om du har super studio eller inte.

Det är inte studion som gör det utan artisten.

Så om du ska spela in hiphop t.ex behöver du bara:

En mic (micstativ och puffskydd)

Ett ljudkort

Och isolering

och självklart mjukvara t.ex cubase

Du ska nog köpa dig ett "nybörjar paket" om du aldrig producerat förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...