Jump to content
Annons

Otajta inspelningar pga latency?


ManJIT

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge irriterat mig på att mina gitarr- och basinspelningar ligger före tempot när jag spelar in. Min slutsats har varit att jag är för dålig på gura men kanske inte?

I Cubase (version 4.5.2) så finns ett par spännande inställningar:

Devices -> Device Setup -> VST Audio System:

Adjust for Record Latency = ikryssad

Record Shift = 0 Samples

File -> Preferences -> VST

Delay Compensation Threshold (for Recording) = 0.0 ms

Dokumentationen är rätt tunn kring de här inställningarna men det verkar som om de kan lösa problem som uppstår om ljudkortet redovisar en felaktig inspelnings-latency till Cubase eller om man monitorerar via Cubase och pluggar. Jag har ett EMU 0404 USB och monitorerar direkt via ljudkortet så det bör inte vara monitorerings-latency pga pluggar/Cubase.

  1. Tror ni att EMU:n redovisar fel latency till Cubase? Någon som hört något om det?
  2. Hur kommer jag i så fall till rätta med problemet?
  3. Kan olika bufferstorlek påverka den här typen av problem, dvs så att man måste trixa med en massa ytterligare värden varje gång man ändrar bufferstorlek?
  4. ... eller suger jag på gura? 🙂

(Jepp, jag har sökt i forumet och inte hittat vad jag söker)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svarar mig själv tills vidare :rolleyes:

Hittade ett loopback-test på Steinbergs webbsidor -- Audio Loopback Test -- i form av ett Cubase-projekt med instruktioner. Projektet fattade inte min ljudkortsmappning men när jag fått ordning på det så kunde jag använda testet. Med hjälp av det kunde jag konstatera att jag hade två samplingars förskjutning bakåt, dvs signalen spelades in två samplingar för tidigt. Samma resultat med ljudkortets preamp som min externa preamp. Så jag ställde in Record Shift = -2 Samples och fick perfekt match.

Två samplingar närmre tajta gitarrer med andra ord 🙂

Resten av problemet (dvs merparten) kan ju bero på hur latency är för mitt EMU-korts direktmonitorering. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som annars troligen skulle lösa ditt problem, är System Timestamp, som är omtalat i den klistade tråden om emulerade portar. 😏

Luskade lite på det men det står jämt om midi gällande emulerade portar och system timestamp. Mitt problem har ju inget att göra med midi.

Men, men, jag ska kolla upp det med. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...