Jump to content
Annons

USB eller firewire till ljudkort eller hårddisk?


freyjacobs

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa ett relativt billigt externt ljudkort till min macbook. Helst två hyfsade xlr-ingångar med fantommatning.

Saken är den att jag har ett begagnat presonus firebox på g. Detta ska ju tydligen vara oerhört jättebra. Trixet är att jag bara har en firewire (400) på datorn och den används redan till en extern hårddisk, eftersom jag fått tipset att firewire är bäst till detta. Från hårddisken körs all audio i logic, t ex.

Då är då frågan, finns det ngn möjlighet till att skaffa två firewire med hubb? Kostar detta multum? Tappar man hela idén med stabilitet (och hastighet, även om 400an är långsammare än usb) ?? Överväger firebox-fördelen?

Eller ska jag satsa på ett USB-ljudkort, och vilket i så fall? Som sagt, 2 xlr, fantommatning.

För att krångla till det lite till går min hårddisk att köra via USB... Fast firewire funkar bättre (?) Och känns ju lite onödigt när jag köpt disken för firewirets skull.

Tack.

Frey

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På den disk Du har idag, finns det inte ett firewire-uttag till? Då kan Du gå vidare från det till ljudkortet. Om ljudkortet har två firewire kan Du koppla vidare till disken från det.

Javisst har den det!

Jag har tänkt tanken men slöar inte det ner jättemycket att göra så?

Tack!

Frey

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Hejsan Frey!

Viktor här. Såg din fråga och kunde inte låta bli att lägga mig trots att vi har diskuterat detta förut :rolleyes:

Du har väl den näst senaste modellen av macbook om jag inte mins fel. Finns det inte en kort-ingång på den? Isf kan du ju skaffa ett expanssionskort med firewireingångar.

See ya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag *tror* inte det skall vara några problem, fireboxen har väl också två firewirejack. Jag skulle sätta fireboxen i datorn och koppla disken via fireboxen, eftersom ljudkortet är känsligast när det gäller latency. Alla skrivningar till hårddisken buffras ju i datorns minne, så den blir inte lika känslig.

Firewire-protokollet är konstruerat för att man skall kunna göra sånt här, det finns funktioner som garanterar t.ex. ett ljudkort en viss bandbredd som inte får understigas, då minskas isället bandbredden till hårddisken eller annat inpluggat. USB tror jag inte har de finesserna. Sen hänger det ju lite på att datorn och drivrutiner hänger med och inte ställer till det, men det är nog inga bekymmer med en handfull kanaler in.

Orkar inte räkna nu, men du har gott om marginal. Firewire klarar 400 Mbit/s (400*1024*1024). Ditt ljudkort tar upp 24*96 000 bitar / sekund och kanal i högsta upplösningen. Sen får du dra ifrån trafiken till hårddisken också, men den borde ligga i samma härad som ljudkortet om du inte gör en massa annat samtidigt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Frey!

Viktor här. Såg din fråga och kunde inte låta bli att lägga mig trots att vi har diskuterat detta förut 🙂

Du har väl den näst senaste modellen av macbook om jag inte mins fel. Finns det inte en kort-ingång på den? Isf kan du ju skaffa ett expanssionskort med firewireingångar.

See ya!

Tja!

Lägg dig i bara:) Det verkar ju kunna lösa sig ändå, eftersom man verkar kunna "seriekoppla" firewire. Firewiredisken funka utmärkt, även om jag bara har 400.

Men som sagt, det verkar lösa sig. Dock finns det ingen utförlig instruktionsbok t hårddisken där det står ngt om denna typ av koppling.

Det är bara pron som har sån kortingång tyvärr:)

Ses

Frey

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...