Jump to content
Annons

Hifientusiaster om Revox


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Sitter och söker på Revox, och hittade den här gamla tråden. Somliga vill ha dem enbart för att de är snygga, inte för att använda dem, sorgligt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?AR...;TOPIC_ID=31098

Någon skriver om en Tandberg rulle med värden som är mkt bättre än på en Revox B77. Och nåt om att analogt brus är mkt mindre störigt än digitalt, att Tandbergrullen lät mkt bättre än cd-skivan. Intressant.

Jag tänkte att jag skulle bli medlem i HIFI-forum, men hittade nada om att bli medlem, man måste vara medlem och logga in, var det enda jag begrep. Det kan ju finnas Revoxar ståendes hos hififreaks också, och de läser/skriver ju inte här.

Hur blir nman medlem där?

Finns det andra hemstereoforum?

På 99.se har jag frågat nån gång redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Tandberg duger lika bra kanske till och med bättre, eller varför inte en Studer. Men å andra sidan Grundig, Philips etc..... va inte kattskit det heller. Kommer ihåg min polares häftiga Grundig som kunde "sound on sound". Dåtidens "hemma" multikanalare dvs Stereo med möjlighet att pingponga på lite mer.

Mina gummisnoddar till min Philipsbandare kommer förhoppningsvis från Tyskland nästa vecka. Tänker testa om det blir nåt lyft med analogt, jag har mina tvivel kort sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tandberg duger lika bra kanske till och med bättre, eller varför inte en Studer. Men å andra sidan Grundig, Philips etc..... va inte kattskit det heller. Kommer ihåg min polares häftiga Grundig som kunde "sound on sound". Dåtidens "hemma" multikanalare dvs Stereo med möjlighet att pingponga på lite mer.

Mina gummisnoddar till min Philipsbandare kommer förhoppningsvis från Tyskland nästa vecka. Tänker testa om det blir nåt lyft med analogt, jag har mina tvivel kort sagt.

Tandberg hade ju gjort en tvåspårare som skulle haft mkt bättre värden än Revox B77. Men som jag fattat är det bara till Revox det går att få tag i alla reservdelar? Studer B67 verkar det ju finnas till salu. Till dom borde det väl också finnas delar. Men priserna på Studer kanske är för våldsamma för mig. Det är ju ingengrej jag nödvändigtvis måste ha.

Hur mycket sämre ljud får man ur en fyrspårs bandare jmf med tvåspårs på samma hastighet? Kan man höra det tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nästan alla proffs jag jobbat med har slutat att tracka på tvåspårsmaskiner.

Och dom som fortfarande gör det, gör det allt mer sällan.

Och gör dom det så görs det på riktigt bra underhållna Studer eller Otari probandare.

En bra bandare tillför bara det goa, tapekompressionen och inte det dåliga, brus och andra artifakter.

Jag tycker det är mycket nostalgi med alla retrotrender. Det var fan inte bättre förr.

Bra ljud kostar skjortan nu som då när man tittar på analogteknik. Billigt=skit.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nästan alla proffs jag jobbat med har slutat att tracka på tvåspårsmaskiner.

Och dom som fortfarande gör det, gör det allt mer sällan.

Och gör dom det så görs det på riktigt bra underhållna Studer eller Otari probandare.

En bra bandare tillför bara det goa, tapekompressionen och inte det dåliga, brus och andra artifakter.

Jag tycker det är mycket nostalgi med alla retrotrender. Det var fan inte bättre förr.

Bra ljud kostar skjortan nu som då när man tittar på analogteknik. Billigt=skit.

På Otarimaskinerna bytte man till Studers rec- och reprohead eftersom Otaris slets ut betydligt fortare än Studers. 😄

Otari har faktiskt en 2-spårs maskin under produktion som man kan köpa via Polteknik. Då har man en alldeles ny. Den heter MX5050BIII

34_img_m_01.jpg

MX5050BIII

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla proffs jag jobbat med har slutat att tracka på tvåspårsmaskiner.

Och dom som fortfarande gör det, gör det allt mer sällan.

Och gör dom det så görs det på riktigt bra underhållna Studer eller Otari probandare.

En bra bandare tillför bara det goa, tapekompressionen och inte det dåliga, brus och andra artifakter.

Jag tycker det är mycket nostalgi med alla retrotrender. Det var fan inte bättre förr.

Bra ljud kostar skjortan nu som då när man tittar på analogteknik. Billigt=skit.

Ändå är det gårdagens ljud alla vill få fram.

Alla de dyraste gitarrerna, studiomickarna osv är byggda exakt som på 50 och 60-talet. Det finns ju pluggar som simulerar rullbandsljudet. Varför finns såna pluggar? Och det här att billigt = skit... När man köpte nya B77 var de inget billigt skit. Vad kostade en ny pr99? Nån som vet? Just nu är det lite ute med rullbandspelare, därför kan man hitta dem till bra pris om man letar. Och det finns många som säger att man inte kan härma bandmättnaden med en dataplugg. Jag vet inte....

För mig handlar det mest om att jag skulle kunna jobba så enormt mycket fortare med ljudinställningarna, låta en hel konsert gå från första till sista låten medan jag letar bra eq osv. Jag skulle nog kunna göra 10 låtar lika bra på en femtedel av tiden jmf med om jag inte kan mastra till någon tvåspårsmaskin utanför portan. Och jag har själv har hört vad bandmättnad kan göra med en digitalt inspelad låt. Jag tog ju några av mina halvdåliga backtrax med hårt digitalt ljud till en studio där vi skeppade in dem på en 24-kanals Studer, sen la jag på sång och gitarr också genom Studern. Mastring gjordes in i datorn. Hursomhelst blev ljudet på mina backtrax mkt bättre och mjukare än original, mestadels beroende på bandmättnaden enligt studiokillen. Så visst tillför tejpen mer än den tar bort.

Och så är det ju snyggt också, precis som Hifi-entusiastyerna säger! 😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På Otarimaskinerna bytte man till Studers rec- och reprohead eftersom Otaris slets ut betydligt fortare än Studers. 😄

Otari har faktiskt en 2-spårs maskin under produktion som man kan köpa via Polteknik. Då har man en alldeles ny. Den heter MX5050BIII

34_img_m_01.jpg

MX5050BIII

Har du nån aning om vad en ny sån kostar? I dag har jag hittat en helt ny Revox PR99 som jag ev får köpa. Men det blir för mycket pengar även om det är billigt. Kostade en sån (PR99) över 100.000 ny?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Mastring gjordes in i datorn. Hursomhelst blev ljudet på mina backtrax mkt bättre och mjukare än original, mestadels beroende på bandmättnaden enligt studiokillen.

Jag tror att ljudet sitter mest hos studiokillen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ljudet sitter mest hos studiokillen...

Pratade en hel del med Peo om det där. Han sa att det mesta i förbättringen av mina grunder låg vändan in och ut i Studern. Hörde igår ändå att han vill sälja sin 24-kanalare. Då när jag var där och vi var nästan klara började krångla och gå för sakta. Till slut gav han upp och hyrde en stor släpvagn och körde den 25 mil till Stockholm och dyr service. Sånt är ju totalkatastrof om ett tiomannaband från 70 mil bort bokat in 5 dagars inspelning, så skulle jag aldrig våga ha det. En A77 eller helst B77 känns beydligt enklare att ha. Och skulle den paja för mig kan jag ju spela in i alla fall. Att få en sån fixad verkar inte vara nåt större problem. Finns visst en i Gävletrakten också som förstår sig på gamla Revoxar.

Snart är det sommar och då är det segling som gäller för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft både Tandberg och Revox, på den gamla goda tiden. Minns att Revoxen var driftsäkrare. Tandbergaren innehöll bromsar av filt och gummi som slets ut. Krävde mer service. Revoxen räckte det att rengöra och avmagnetisera tonhuvudena. Jag har även ägt en Braun TG 1000, vill minnas att den lät bra. Hittade den här sidan, visserligen på tyska men värd att kolla. http://www.tonband.net/index.php :rolleyes:

Redigerat av Åke Björnstad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...