martinedstrom Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 HAlloj! Jag spelar in gura med mitt tascam us-122L kort i cubase le4. När jag gör detta så spelar jag in i mono hela tiden. Jag har hört att jag kan spela in guran till en stereo fil med hjälp av en inställning i cubase, stämmer detta? I sådana fall, vet någon var jag ändrar inställningen i cubase? Eller är på tascam us-122L som jag skall ändra? (hittar ingen knapp för det)
Claes Holmerup Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Om du spelar in monosignalen på ett stereospår så kommer den att hamna antingen i höger eller vänster kanal, medan den andra kanalen är tyst. Du vinner alltså ingenting på att spela in den på ett stereospår, utan stereobilden skapar du vid mix med hjälp av panorering och effekter.
trancer Postat 22 mars 2009 Postat 22 mars 2009 (redigerat) Ett enkelt tips. Du ska ALDRIG Spela in guror i stereo, så länge det inte är en ackegura med stereomick eller dubbla mikrofoner isåfall. Ett tips kan vara när du spelat in i mono, skapa ett nytt audiotrack i stereo och flytta över monofilen dit.. Annars kan en de av dina inserteffekter hamna i ren mono, men skapar du ett stereotrack så blir alla inserts i stereo, alltså effekter som reverb, delay osv. (så länge du inte använder FX tracks) /Perrra Redigerat 22 mars 2009 av trancer
martinedstrom Postat 28 mars 2009 Trådstartare Postat 28 mars 2009 Hej! Tack så mycket för hjälpen grabbar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.