Jump to content
Annons

Problem vid sånginspelning


allanidalen

Recommended Posts

Jag har någont konstigt med mitt ljudkort när jag ska spela in sång eller akustisk gitarr med med min mik. Sångaren gnäller om att det är så lite medhörning men när jag höjer signalen in så distar det direkt. Jag får knappt röra ratten. Jag kan lösa problemet lite genom att ha signal in så hög jag kan och sen sänka musiken i cubase rätt mycket. Därefter höjer jag ut-ljudet (blir både in-ljudet och musiken från cubase då) i hörlurarna till max. Då blir det skapligt men när sångaren ändå inte kan höra sig själv och ljudet är på max, vad gör man då? Det finns inget sätt att öka ljudet på miken och på ljudkortet finns ingen speciell medhörningsratt utan bara in-ljudet, som då som sagt distar bara man tittar på den. Jag har ett gamalt creative E-MU 1820 ljudkort och kör Cubase SX 3 och miken en RODE NT1-A.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
GIGAN (oregistrerad)
Jag har någont konstigt med mitt ljudkort när jag ska spela in sång eller akustisk gitarr med med min mik. Sångaren gnäller om att det är så lite medhörning men när jag höjer signalen in så distar det direkt. Jag får knappt röra ratten. Jag kan lösa problemet lite genom att ha signal in så hög jag kan och sen sänka musiken i cubase rätt mycket. Därefter höjer jag ut-ljudet (blir både in-ljudet och musiken från cubase då) i hörlurarna till max. Då blir det skapligt men när sångaren ändå inte kan höra sig själv och ljudet är på max, vad gör man då? Det finns inget sätt att öka ljudet på miken och på ljudkortet finns ingen speciell medhörningsratt utan bara in-ljudet, som då som sagt distar bara man tittar på den. Jag har ett gamalt creative E-MU 1820 ljudkort och kör Cubase SX 3 och miken en RODE NT1-A.

Tack på förhand!

Köp en billig hörlursförstärkare!

Jag hade samma problem och om man som lax föreslår,

tar av ena hörluren och leker Jerry Williams, kan det funka.

Men det slaskar in i sångmicken.

Vilket man kanske inte vill.

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en billig hörlursförstärkare!

Jag hade samma problem och om man som lax föreslår,

tar av ena hörluren och leker Jerry Williams, kan det funka.

Men det slaskar in i sångmicken.

Vilket man kanske inte vill.

GIGAN

Ja vi har lite kört med ena hörluren av men på vissa partier läcker det lite väl mycket.

Ibland är det svårt att se de enkla lösningarna.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...