Jump to content
Annons

Addictive Drums


debatt

Recommended Posts

God morgon!

Antag att vi har en dator med Cubase LE och köper Addictive Drums.

Hur många spår kan vi få upp trummorna på i Cubase LE?

Kan vi få upp 10 spår, om vi nu använder 10 trummor inkl cymbaler och för dem ställa in helt individuella volym-, effekt- och PANORERINGSlägen?

Om det går låter det ju verkligen bra i sidled.

🙂

klocka//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan köra ut 11 spår. 8 trummor + overhead + rum + bus. Cymbalerna är inte ett eget spår utan ligger i overheadspåret där du ju också hör resten av trumsetet. Det blir som att du hade spelat in overhead och rum med varsin stereomick, istället för två mono, då du bara har ett overhead-spår istället för två och samma med rum. Man kan också välja exakt hur mycket olika trummor ska höras i overhead och rum. Och ja sen kan ju slänga på inserts och automatisera som vanligt i Cubase osv.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Så cymbalerna hörs inte alls om man inte har på overheadmiken?

Cymbalerna är inte närmikade i Addictive Drums, men de hörs ju i både overhead- och rumsmikrofonerna. Sen kan du ställa gain och panorering individuellt för cymbalerna i sampler-delen (längst upp till vänter på EDIT-sidan).

Link to comment
Dela på andra sajter

En begränsning som kan vara bra att känna till i Cubase LE (version 1) är att stöd för drag-and-drop av midifiler saknas . Med andra ord kommer du inte åt midi-biblioteket på ett enkelt sätt. Detta bör dock fungera om du har Cubase LE 4. Ett tips är att ladda hem demoversionen av Addictive Drums och försäkra dig om att allting rullar som det ska innan du köper programmet.

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)

Men hur kör man Addictive i Cubase LE4, det finns väl inga VST Instrument-slots i den versionen..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan är alla här på forumet anställda hos XLN Audio? 😱

Ja! muahaha

Om du ska få upp AD's (eller andra VST med multi out) ljudkanaler på separata spår i Cubase så måste du ladda AD i "VST Instruments", och som någon nämnde saknas kanske denna möjlighet i LE..?

Vill också bara inflika att väldigt mycket går att göra internt i AD i fråga om volymer, panorering, effekter etc, så oftast fungerar det bra att bara köra AD som stereo-plugin på ett Instrument track.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK, tack Majken och Lars för info-n - det verkar ju som om det är säkrast för mig att investera i Cubase Essentials då ist för Cubase LE...

Eller räcker inte den heller?

Men hur är det med Sonar LE?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)
OK, tack Majken och Lars för info-n - det verkar ju som om det är säkrast för mig att investera i Cubase Essentials då ist för Cubase LE...

Eller räcker inte den heller?

Men hur är det med Sonar LE?

Cubase Essentials har VST Instrument-slots så där är det inga problem.

Har ingen aning hur det är med Sonar LE dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är ju en kedja av ting som ska passa ihop.

Nån som kört ett Edirol UA101 (usb2-ljudkort från Roland, som bundlas helt utan program/med Sonar LE) ihop med Cubase Essentials och Addictive drums?

Det står ju ofta om ljudkort att de inte kan garantera att de funkar med något annat än det de kommer med... när man läser det finstilta.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej

Lånar denna tråd då den handlar lite om det jag undrar, jag kör Cubase LE och har laddat ner demon för AD, har AD i "VST Instruments" och njuter av ljudet, låter väldigt bra tycker jag, men min fråga är, hur kan jag spela in det i Cubase? Har testat både som midi spår och audio spår, men får inte in något? Det är ju naturligtvis något jag missat då jag är nybörjare på detta, men det slog mig i och med att det är en demo av AD så kanske man inte kan använda det för inspelning??

Hälsningar

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå demon funkar precis som den fulla versionen!

Du spelar in genom att spela på tex ett midi keyboard eller nån annan midicontroller, på det midi/instrument-spår som hör till AD.

Du kan också dra-och-släppa midifilerna från "Beats"-sidan i AD till ditt midi/instrument-spår i cubase. Och sen kan man ju modifiera rytmerna i cubase efter tycke och smak, kopiera, kvantisera etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå demon funkar precis som den fulla versionen!

Du spelar in genom att spela på tex ett midi keyboard eller nån annan midicontroller, på det midi/instrument-spår som hör till AD.

Du kan också dra-och-släppa midifilerna från "Beats"-sidan i AD till ditt midi/instrument-spår i cubase. Och sen kan man ju modifiera rytmerna i cubase efter tycke och smak, kopiera, kvantisera etc etc.

Hallå

Nu får jag ihop det, kan spela på mitt usb keyboard och njuta av adictive drums, men jag får inte till det när jag vill spela in en av de färdiga kompen som AD har? Drag and drop av färdiga rytmer funkar inte heller men det kanske inte ska fungera med min version av cubase LE, version 1.0.10 build 110? Om jag nu inte gör nåt fel....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Nu får jag ihop det, kan spela på mitt usb keyboard och njuta av adictive drums, men jag får inte till det när jag vill spela in en av de färdiga kompen som AD har? Drag and drop av färdiga rytmer funkar inte heller men det kanske inte ska fungera med min version av cubase LE, version 1.0.10 build 110? Om jag nu inte gör nåt fel....?

Tyvärr har inte din version av Cubase stöd för drag & drop så vitt jag vet. Det går att jobba runt detta, dock:

Drag&droppa ett komp till Cubase. MIDI-filen kommer inte dyka upp i arrangemanget, men när du drar i ett komp i AD så skapas det som en midifil här:

Mina dokument\Addictive Drums\Settings\ADdrop.mid

Denna fil kan du sen importera i Cubase via funktionen Import MIDI file.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...