Jump to content
Annons

Presonus FP10


kuriyakin

Recommended Posts

Hej!

Ja då var det dags igen med lite dator och ljudkortsproblem.. wiiee!

Jag och kompisen satt å spela in häromdan med fp10:an. Vi kopplade in monitorerna så båda kunde lyssna, då avges ett svagt ilande ljud från monitorerna(vet inte om det har med problemet att göra). Ljudkortet slutar i alla fal att fungera, datorn hittar inte ljudkortet verkar det som. Men ljudkortet i sig funkar, när man vrider en ratt så att man kan höra alla inputs, alltså att ljudet inte går via datorn, så på så sätt funkar kortet.

Har kollat att mitt firewirekort funkar och så.

Jag testade att koppla in fp10 till en annan dator som jag vet har funkat på tidigare. Men icke, nu.

Kan det ha nått med utgången från ljudkortet att göra, har den pajat kanske?

Hjälp sökes 🙂

Nån som har nån ide?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Asså!? Aj då!

Undra hur de gått till egentligen... var rädd för detta.

Antar att det inte går att göra något åt? Skaffa ny, går det?

Kan ju använda den som preamp istället då 🙂 och skaffa ett annat kort, internt utan phantommat med 8 in.

Nåväl, tack för svar Gilbert!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det två vanligaste orsakerna är "hot swapping" sätta i eller dra ur FW-kontakten medan apparaten är påslagen, eller att man av misstag vänt kontakten åt fel håll.

Kan man vända kontakten åt fel håll? Går väl inte ens i då?

Men hot swapping kanske jag har gjort, kan inte riktigt minnas. Testade flera ingångar på firewire kortet i datorn, en efter en la av, ungefär. Sen funka de inte alls på nån.

Men jag funderar på om det är värt att reparera mitt ljudkort, eller kanske satsa på ett annat. Ett kort som M- audio 1010LT eller liknande(?), och så kan jag nyttja min FP10 iom fantommatningen å preampsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske, men jag antar att du testat att stänga ner både ljudkortet och datorn ordentligt (dvs stängt av med strömbrytaren bak på datorn/dragit ur sladden) och startat om? Låt grejerna vara avstängda en halvminut minst så att dom verkligen slocknat. Ibland kan kretsarna fastna i mysko lägen som bara en riktigt ordentlig omstart kan nollställa.

Hur lyser statuslampan på kortet när du startar om? Vill minnas att den blinkar till i blått vid start och sen går över till rött om den inte får kontakt med datorn. Är allt som det ska skall den stå kvar i blått läge.

Om inte det hjälper, kolla med presonus support, dom har ganska bra rykte, du kanske kan få kortet utbytt. Kolla även presonus forum, har för mig jag läst om liknande problem där.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Andreas!

Testade att riktigt stänga av å dra ur strömsladden ur båda dator och ljudkort, men dessvärre är porblemet desamma.

Ja först lyser den blått, sen kommer de där eländiga röda lyset.

Ska höra med supporten å forumet, tror inte de är nån garanti kvar tyvärr, hihi! ☺️

Tack för hjälpen =O)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...