Jump to content
Annons

Inspelning


stoeveln

Recommended Posts

Hej!

Jag har lånat en kondensatormick som jag skulle vilja kunna koppla till mixerbord hemma. Från micken går det två stereokablar som jag kopplat in på input "3/4" på mixerbordet. Jag har här provat både med och utan phantommatning.

Problemet är att jag aldrig in nåt ljud i datorn. När jag sätter på micken knäpper det visserligen till i högtalarna men när jag sen pratar i den hörs i inget ur högtalarna och det blir inte heller nåt ljud på nåt inspelningsspår.

Jag använder Logic som inspelningsprogram.

Nån som har nån idé om vad det kan vara?

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du har antagligen kopplat fel. prova att först utesluta datorn och bara testa att få ljud ut i högtalarna. lyckas du med det så är det ju inte så svårt att koppla in till datorn. Finns många andra trådar att läsa om mixerkopplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken heter "Audio-technica ATR25 Stereo Microphone".

Jag kan ju koppla in min gitarr i input 1 på mixerbordet och spela så det hörs i högtalarna. Men när jag kopplar in denna stereomick i input "3/4" på mixerbordet hörs det som sagt ingenting. :/

Tacksam för fler svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att micken behöver ström för att fungera? Det brukar finnas en knapp som det står 48V (inte nödvändigtvis en knapp/kanal, utan är det en behringer-mixer till exempel, så brukar knappen finnas på baksidan vid power-knappen.. Kondensatormickar behöver nämligen alltid (eller?!) ström för att fungera.. De flesta mixerbord har denna funktion.. men dock inte alla.. om inte får du investera i ett preamp av något slag..

Vad använder du får mixerbord? Skriv det så kan jag kika efter..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att skicka +48V genom telekabel. Troligen sitter det ett batteri i mikrofonen kolla det.

För att skicka 48V till en kondensator mic (som förövrigt alltig kräver spänning) så krävs det att den har XLR kontakter då mixerbordet enbart skickar ut denna spänning via XLR utgången.

Miss 9

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel nu, men fantommatningen levererar väl bara matning på XLR-ingångarna i mixern?

Du har alldeles rätt..

Men micken gntar jag går in XLR eller?

(Som trombonisten sa, så har ju vissa condmickar batteri.. men normalt sett inte stormmembranare.. så vad är det för en du har?)

Vore iofs konstigt om micken då kräver extra ström eftersom den här sladden följde med i paketet

Öh? Alltså du har en sladd som går från micken och in i elluttaget? Isf behöver dun inte ha igång phantom-matningen..

EDIT: Missförstod dig nog där va? du menar att sladden som följde med är tele och borde således funka? Mmm.. har du batteri i micken, så skall det funka med det isf..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske så, att din mixer (i likhet med de flesta andra) inte kan ta emot mikrofon-nivå på teleingången, utan bara klarar line-nivå - eller finns det elektreter som har så hög output...? 😉 Det är så länge sedan jag hade ett par elektreter, så jag kommer faktiskt inte ihåg...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är micken du har ATR25

Den ska inte matas av 48V/Phantom.

Utan drivas av Batterit.

Du sa att det gick två stereokablar från micken. Om detta är fallet så har du felkabel. Du bör ha två mono-minitele från miken.

Svart för vänster kanal och Röd för högerkanal.

På dessa Kontakter får du sedan sätta på 1/4" adapter så att de blir till stor Tele.

Använd inte kanal 3/4 eller 5/6. Dessa är ju Instrument/Line ingångar.

Du bör använda Kanalerna på bordet som har både Tele och XLR.

Kanal 1 och 2. Kanal 1 får bli vänster och kanal 2 får bli höger.

På dessa kanaler har du Gain rattar så att du kan få lite drag i din mick.

Du har oxå möjlighet att bestämma stereobredden med PAN rattarna

så att du får den stereo bredd du eftersträvar.

Denna mick är ju igentligen till för upptagning i fält/video. men kan nog funka hyffsat i andra stereo upptagningar oxå.

Redigerat av helguz
Link to comment
Dela på andra sajter

...men då är den ju avsedd att kopplas in på en mikrofoningång på en kamera - och då kommer det inte att fungera i mixerns teleingång. Man måste troligen ha någon form av adapter för att kunna koppla den till XLR-ingångarna, där micpreamparna finns, i stället.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tele ingångarna på kanal 1 och 2 bör gå via micpreamparna men troligen med någa dB dämpning/pad. Har inte hundra koll på behringers jox men antar att

de har en liknande lösning. Behringer mixern

Redigerat av helguz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset om att koppla in på spår 1 och 2. Det funkar. Men nu är det istället så att all volym som går in i datorn är för låg och om jag höjer den blir det knastrigt (eller brusigt) ljud som hörs tydligt på alla inspelningar.

Micken

Mixerbordet

Jag har provat att ratta på både gain och input level men jag kommer inte ifrån det brusiga ljudet.

Kan det vara nåt annat än jordningsfel och/eller att micken inte är så "bra"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek inte för mkt med gain-ratten, den orsakar brus som fan.. Men du har inte använt någon xlr-konverter och sen råkat slå på fantom-matningen va? Isåfall riskerar man väl att bränna membranet? ... Fast den konverteringen kanske förresten inte har den sladden som fantommatningen går igenom....

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen: använd rätt ingång till rätt källa - annars blir det onödigt mycket brus.

Mikrofon kopplas inte till line, utan till mikrofoningång...

Gain finns till för att anpassa källan till ingången - och normalt förfarande, är att man drar upp Gain tills Peak-LED:en börjar blinka sporadiskt och drar sedan ner den lite grand. Volymen styr man sedan med kanalregeln. Om man förstärker mest i det steg som är gjort för att förstärka mest, så undviker man problem i senare steg... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...