Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har en KS25B-USB Midi kontroller (eller vad jag ska kalla de, se bild.)

i436736120s.jpeg

Och jag läste lite här (kollade mest) och såg att det var någon som nämnde något om att använda midi kontrollern i en så kallad virtuel synth för olika ljud osv, helt ärligt så förstår jag mig knappt på den här jag har här , fick den av en vän. Tänkte kanske testa med en virtuell och undrar då om ja kan spela på min KS25B fast genom pluggen eller vad jag ska kalla de. Förlåt men jag vet inte hur jag ska förklara de här enklare.

Använder Cubase SX 3. Ganska ny här så har lite svårt för att hitta så ni får gärna länka om detta ämne har dragits upp förr (vilket jag nästan är säker på att det har).

Tackar på förhand.

Annons
Postat
  Dzemo sa:
Hejsan!

Jag har en KS25B-USB Midi kontroller (eller vad jag ska kalla de, se bild.)

i436736120s.jpeg

Och jag läste lite här (kollade mest) och såg att det var någon som nämnde något om att använda midi kontrollern i en så kallad virtuel synth för olika ljud osv, helt ärligt så förstår jag mig knappt på den här jag har här , fick den av en vän. Tänkte kanske testa med en virtuell och undrar då om ja kan spela på min KS25B fast genom pluggen eller vad jag ska kalla de. Förlåt men jag vet inte hur jag ska förklara de här enklare.

Använder Cubase SX 3. Ganska ny här så har lite svårt för att hitta så ni får gärna länka om detta ämne har dragits upp förr (vilket jag nästan är säker på att det har).

Tackar på förhand.

om du kan med Cubase så vore det väll inte så svårt.

Kollat så att midi kontrollern är installerad och funkar?

Bör ske automatiskt när du startar en vst att när du trycker ner en tangent på midi kontrollern så spelar VSTn upp ljudet.

Jag använder inte Cubase, men i FL så funkar det direkt man har installerat och fixat till det i midi inställningarna.

Postat (redigerat)
  Lonian sa:
om du kan med Cubase så vore det väll inte så svårt.

Kollat så att midi kontrollern är installerad och funkar?

Bör ske automatiskt när du startar en vst att när du trycker ner en tangent på midi kontrollern så spelar VSTn upp ljudet.

Jag använder inte Cubase, men i FL så funkar det direkt man har installerat och fixat till det i midi inställningarna.

Jo, jag får den till att fungera i Cubase men då använder den liksom ljuden som finns i själva kontrollern. Och jag vet inte ens vad för VST jag ska leta efter, extrem nybörjare.. skulle du kunna ge något tips på en bra free vst så ja kan leka lite? hade varit jätte tacksam över de.

EDIT: Jag hittade, men tack ändå 😆

Redigerat av Dzemo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.