Jump to content
Annons

exportera ett projekt till en kompis


Alte

Recommended Posts

Hej

Behöver hjälp, kört fast.

Har en låt som en kompis vill mixa klart. MIn låt är både midi och audiospår. Hur i h-vete ska jag skicak över filen. Skickar jag den rena projektfilen följer bara midiinfot med. Och då min kompis saknar alla pluggar jag har funkar inte det.

Sen testar jag att bounca ner alla midispår tilll audio - men hur ska jag hantera dessa? Ska jag exportera varanda audiofil, fil för fil, som separata filer, och skicka över typ 12 mp3filer?

Det måste finnas nått enklare sätt än att öppna hela projektet, radera allt utom spår 1, rendera till mp3. Och sen öppna upp hela projektet, radera allt utom spår 2 och sen rendera ner till mp3. osv.

Har nån nått tips. Och det är helt ok att skratta åt mig, förstår att detta är extremt basic... 😄

A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ägnade mig en lång tid åt att hitta snabba och funktionseffektiva sätt att överföra sånt här på, även mellan folk som använder olika program eller plattformar. Skicka spåruppsättningar för videomontage, film-mixning, gud vet allt. Jag, och många med mig, kom fram till att rena MIDI filer och hela audiospår funkar bäst i längden. Det tar en stund extra att föra över, eftersom det är mer data, men det var det värt tyckte vi.

På samma sätt kan man föra över presets, ifall den andra snubben har lika mjukvara. Har man samma reverb kan man spara sitt reverb som preset-fil och inkludera den filen i överföringen.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ägnade mig en lång tid åt att hitta snabba och funktionseffektiva sätt att överföra sånt här på, även mellan folk som använder olika program eller plattformar. Skicka spåruppsättningar för videomontage, film-mixning, gud vet allt. Jag, och många med mig, kom fram till att rena MIDI filer och hela audiospår funkar bäst i längden. Det tar en stund extra att föra över, eftersom det är mer data, men det var det värt tyckte vi.

På samma sätt kan man föra över presets, ifall den andra snubben har lika mjukvara. Har man samma reverb kan man spara sitt reverb som preset-fil och inkludera den filen i överföringen.

Grymt att det finns ett sätt - men hur gör man í Ableton - alltså på den ríktigt basala nivån? Jag vet att jag borde få lida spöstraff för min enkla fråga, men jag vet inte vart jag ska vända mig annars 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gör en rar eller zip fil av hela projekt mappen (om din kompis använder samma program som dig så han kan öppna det) sen lägger du upp det på www.delafil.se (max 2 gb filer) och skickar länken till honom så kan han tanka hem det och öppna i sin dator, att han inte har samma plugga betyder ju bara att han får använda sina egna motsvarande pluggar. vill du ha just de grejer du lagt på får du ju mixa ner de spåren först så det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

gör en rar eller zip fil av hela projekt mappen (om din kompis använder samma program som dig så han kan öppna det) sen lägger du upp det på www.delafil.se (max 2 gb filer) och skickar länken till honom så kan han tanka hem det och öppna i sin dator, att han inte har samma plugga betyder ju bara att han får använda sina egna motsvarande pluggar. vill du ha just de grejer du lagt på får du ju mixa ner de spåren först så det är klart.

Mege bra! Tack Sixties! Är det det enklaste sättet? Eller erbjuder Ableton nått ännu enklare sätt?

A

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt att det finns ett sätt - men hur gör man í Ableton - alltså på den ríktigt basala nivån? Jag vet att jag borde få lida spöstraff för min enkla fråga, men jag vet inte vart jag ska vända mig annars 🥰
Ingen ska få lida spöstraff för att man frågar - nånsin. Man frågar för att man inte vet eller inte förstår, men inte för att man tycker att andra ska göra jobbet åt en 😉

På den riktigt basala nivån?

Om båda användarna har väldigt lika installationer på sina datorer, så funkar nog Sixties svar ganska bra. Det brukar bli lite småknas, någon varningsruta, Ableton hittar inte ljudkortet t.ex. för att din polare öppnar ett projekt i sin Ableton som är inställt efter ditt ljudkort och dess drivrutiner, medan han använder ett annat ljudkort och drivrutiner än du .. typ såna grejor. Det är åtminstone så jag förstår att det är tänkt.

I princip alla såna här program är inte gjorda för att man ska skicka detaljerade arbetsfiler till andra. Tanken är att man ska göra jobbet i ett och samma program, på samma dator. Vill man sen skicka delar av materialet till någon annan, så måste man preparera materialet innan man skickar det; preparera det på det sätt som gör att den andra kan använda det effektivt.

Det har länge funnits människor som velat skapa universala utbytesformat, som de flesta program kan importera/exportera. T.ex. att någon gjort en låt i logic och skicka den till dig som du kan öppna i princip rakt av i Ableton. AAF, AES31 eller OMF är exempel på såna format, som en del mediaprogram stödjer. Men i dagens superkapitalistiska inställning, så vet vi hur effektivt det blir: Om någon hittar ett botemedel mot cancer så kommer dom att hålla receptet hemligt för resten av världen, och ta über-patent på det, så att ingen i hela världen kan göra medicinen själv, utan alla måste köpa ifrån dem genom deras licens. Så, viljan att tjäna pengar förhindrar utveckling. Indiens medicinforskning t.ex. går framåt 400% mer än USAs, för amerikanarna delar inte med sig av sina upptäckter, inte ens till varandra. De håller sånt hemligt.

Det är samma med format i mjukvaruvärlden. AAF, AES31 och OMF och andra såna universala utbytesformat där tanken var god, men de funkar uselt, för att tillverkarna av mediaprogram inte vill visa källkoderna som man behöver för att utveckla väl fungerande utbytesformat mellan plattformarna. OMF är Digidesigns egna format, som togs fram bl.a. för att man skulle kunna skicka hela mixar direkt mellan Protools och Avid - Digidesigns videoredigerings-plattform. Men fastän Protools och Avid är avdelningar av samma företag - Digidesign - så funkar OMF formatet dåligt mellan Protools och Avid - helt enkelt för att avdelningarna inte delar med sig av "för mycket" information mellan varandra, inte vill samarbeta väl med varandra. Det är lite resultatet av västvärldens tolkning av evolutionen, att konkurrens - t.o.m. mellan avdelningarna inom samma företag - "inspirerar till verksamhetens fortsatta utveckling, främjar strävan efter perfektion och förbättrar företagets konkurrens-kraftighet " - som det brukar heta. 😆

Har man liknande installationer på båda datorerna kan en direkt kopia av hela projektet fungera någorlunda väl. Sett ur ett perspektiv som i princip alltid funkar oavsett plattform och arbetssätt, så föreslår jag rena MIDI och audio filer, via FTP 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

En gemensam mapp på en server och båda har samma programvara samt även pluggar så ska väl eventuella problem stanna vid nedladdningstider, som man dessvärre inte kommer ifrån. Annars får man bounca varje spår och antingen skicka via nån filöverförings tjänst eller per fysisk DVD skiva per post/snailmail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...