Jump to content
Annons

Hur få bort "grötigt" mellanregister på elgit. spår?


Haydn

Recommended Posts

Hej!

Sitter och försöker få till ett bra gitarrljud. Jag mickar upp en Orange 212 med två SM57-kopior (ala´ fredman). Det låter verkligen kanon ute i rummet, men när jag lyssnar genom lurarna/spåret så får jag problem med "grötigt" mellanregister. Det låter inte rent, utan sprucket och dåligt sammanhållet typ som en fuzz-pedal!?

Någon som har något tips? Jag har försökt söka i ämnet och någon talade om en kompressor bara på mellanregistret men jag har inte fått det att bli riktigt bra. Det är inget jätteproblem då jag spelar upp alla instrument och pannar ut gitarrerna, men för en gång skull hade jag tänkt att göra det helt rätt från början!

Någon som känner igen problemet och kan ge något tips? Jag har hört/läst att det finns ett antal mycket duktiga "inspelare?" har på forumet!

Tack för hjälpen!

Mvh,

Wilhelm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det låter som du måste placera micken annorlunda. Nu tror jag du satt den rakt in i mitten av konen det brukar då låta så som du beskriver men testa att vinkla micken lite till Höger eller vänster om konen,

Mickplacering är a-o för bra gura ljud. Man måste testa sig fram. Vinkla nån millimeter, spela in, lyssna, vinkla.. osv... tills det låter som du vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter som du måste placera micken annorlunda. Nu tror jag du satt den rakt in i mitten av konen det brukar då låta så som du beskriver men testa att vinkla micken lite till Höger eller vänster om konen,

Mickplacering är a-o för bra gura ljud. Man måste testa sig fram. Vinkla nån millimeter, spela in, lyssna, vinkla.. osv... tills det låter som du vill!

Tack för alla tipsen!

4Trax: -Gäller denna vinkling även om jag redan har vinklat den ena micken? (Uppifrån ser mickparet ut som ett par byxor!?

Mvh,

Wilhelm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sitter och försöker få till ett bra gitarrljud. Jag mickar upp en Orange 212 med två SM57-kopior (ala´ fredman). Det låter verkligen kanon ute i rummet, men när jag lyssnar genom lurarna/spåret så får jag problem med "grötigt" mellanregister. Det låter inte rent, utan sprucket och dåligt sammanhållet typ som en fuzz-pedal!?

Någon som har något tips? Jag har försökt söka i ämnet och någon talade om en kompressor bara på mellanregistret men jag har inte fått det att bli riktigt bra. Det är inget jätteproblem då jag spelar upp alla instrument och pannar ut gitarrerna, men för en gång skull hade jag tänkt att göra det helt rätt från början!

Någon som känner igen problemet och kan ge något tips? Jag har hört/läst att det finns ett antal mycket duktiga "inspelare?" har på forumet!

Tack för hjälpen!

Mvh,

Wilhelm

När du spelar in så kan du snabbt bedöma om du gjort rätt för ditt gitarrljud rent visuellt.

Använder du mycket distortion såska dina ljudfiler rent grafiskt se ut som en utklämd kaviarsträng.

Inga vassa peakar ska finnas i ljudvågen.

Om du spelar in ett rent gitarrljud så ska ljudvågen hellre se så ren ut som möjligt utan en massa peakr annat än där du "tryckt på lite extra" med liret.

Kolla detta först och kom tillbaka med resultatet.

Första jag kom att tänka på när du pratade grötigt ljud var följande:

Hur fräscha är strängarna?

Spelar du in gitarr med förstärkaren och inte bas eller blås? De flesta laddar på med alldeles för mycket bas och diskant när man faktiskt ska spela in mellanregister.

Vad kör du med för micpreampar?

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Jag provade att spela in med högre volym på stärkaren och detta "städade upp" rejält ☺️

Jag återkommer säkert med fler frågor... 😄

Nästa gång skall jag dock försöka bifoga ett klipp!

Mvh,

Wilhelm

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket media är det där du upptäcker taskigt mellanregister ? Är det när du kör monitorering

eller i en sequenser när du spelar upp en inspelning ? Mitt tips är att du går igenom vilka freq

som dom andra ev instrumenten använder innan du pillar på freq från guran eller gurorna. I många

fall så är det så att för många instrument ska dela på samma frekvens som blir problem när man

ska mixa ihop det hela. Pan kan vara en variant, men freq är viktigare att få till så det inte blir för

mycket vä/hö av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...