Jump to content
Annons

Hjälp! Hur hittar jag ett ljudkort där jag kan koppla in en USB synth?

Recommended Posts

BBL (oregistrerad)
Postat

Köpte en Midi keyboard (fungerar också som en vanlig) och har fortfarande inte kunnat använda den på dator.

Den har en USB sladd och går inte att koppla in i mitt ljudkort som by the way är riktigt gammalt.

har letat som en galning på nätet efter ett ljudkort där jag kan koppla in en usb sladd men typ alla har firewire ingång.

Hur ska jag göra? finns det något ljudkort där jag kan koppla usb ?

eller finns det någonting som kan konvertera min usb sladd till något annat ex. Firewire?

Vilket ljudkort är bra då (inte för dyr)?

när jag köpte keyboarden trodde jag att man bara kopplade in den på dator och sen var den färdig att användas,

men nu ska man tydligen ha ett ljudkort också. stupid I know, men vi har alla varit nybörjare.

Tacksam för tydliga svar!

Annons
Postat (redigerat)

Har Midikeyboarden en sladd med USB så ska det bara vara att koppla in i datorn. Och om det behövs så får du installera drivrutiner, du fick isåfall med en skiva, om inte så är det plug&play och sedan välja midikeyborden i dittt inspelningsprogram. Vad använder du för program? Det finns inga ljudkort med "USB-ingång". Vad heter keyboard-modellen?

/M

Redigerat av Memphis
BBL (oregistrerad)
Postat
Har Midikeyboarden en sladd med USB så ska det bara vara att koppla in i datorn. Och om det behövs så får du installera drivrutiner, du fick isåfall med en skiva, om inte så är det plug&play och sedan välja midikeyborden i dittt inspelningsprogram. Vad använder du för program? Det finns inga ljudkort med "USB-ingång". Vad heter keyboard-modellen?

/M

Jaha okej, ja det är en plug&play. Kan man koppla in den i vilken USB ingång som helst i datorn? när jag gör det så kommer det upp att den finns ny maskinvara, men när jag sedan försöker använda i cubase funkar det inte, jag förstår inte vart jag kan ställa in keyboarden så att den funkar i programmet?

Jag använder eller snarare vill kunna använda cubase sx 3 som jag har på datorn, funderar även på att köpa fl studio.

Keyboarden är en Casio CTK 3000

/B

Postat
Jaha okej, ja det är en plug&play. Kan man koppla in den i vilken USB ingång som helst i datorn? när jag gör det så kommer det upp att den finns ny maskinvara, men när jag sedan försöker använda i cubase funkar det inte, jag förstår inte vart jag kan ställa in keyboarden så att den funkar i programmet?

Jag använder eller snarare vill kunna använda cubase sx 3 som jag har på datorn, funderar även på att köpa fl studio.

Keyboarden är en Casio CTK 3000

/B

Läs i den klistrade tråden om "emulerade portar" i Cubase-avdelningen, så hittar du nog lösningen på att det inte blir tillgängligt.

Vilken midi-ingång du använder till respektiva midispår, ställer du in i Inspectorn i Cubase.

BBL (oregistrerad)
Postat
Läs i den klistrade tråden om "emulerade portar" i Cubase-avdelningen, så hittar du nog lösningen på att det inte blir tillgängligt.

Vilken midi-ingång du använder till respektiva midispår, ställer du in i Inspectorn i Cubase.

Okej tack ska kolla upp det!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.