Jump to content
Annons

Hur lägger jag 2 ingångar på varsin kanal i sx3?


DonAkerlund

Recommended Posts

Det jag undrar är altså hur jag får två input på varsin kanal. Det jag gör är att ja mickat upp en stärkare med två mickar och jag vill få dom på varsin kanal i cubase, hur gör jag, just nu hamnar båda mickarna på samma kanal. Ett annat problem är att jag får ena micken i vänster öra och den andra i höger om ja spelar in i stereo. hur får ja båda att hamna i mitten. ljudkortet jag använder är ett M-audio fasttrack pro, och spelar in i cubase sx3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det jag undrar är altså hur jag får två input på varsin kanal. Det jag gör är att ja mickat upp en stärkare med två mickar och jag vill få dom på varsin kanal i cubase, hur gör jag, just nu hamnar båda mickarna på samma kanal. Ett annat problem är att jag får ena micken i vänster öra och den andra i höger om ja spelar in i stereo. hur får ja båda att hamna i mitten. ljudkortet jag använder är ett M-audio fasttrack pro, och spelar in i cubase sx3.

Problemet är att du spelar in i stereo.

Du skapar två monospår istället för ett stereospår.

Stereo är två kopplade monospår panorerade åt varsit håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey joo antog de, men har spelat in och testat med mono problemet då när jag gör audiomixdown är att cubase drar ihop de två kanaler ja lagt på varsin sida. altså jag spelat in två inspelningar och lagt vänster och en höger och då gör programet en monofil av de. men jag vill få stereo ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey joo antog de, men har spelat in och testat med mono problemet då när jag gör audiomixdown är att cubase drar ihop de två kanaler ja lagt på varsin sida. altså jag spelat in två inspelningar och lagt vänster och en höger och då gör programet en monofil av de. men jag vill få stereo ljud.

lite svårt att fatta vad du menar...

du ska spela in på två olika monospår

sen kan du panorera dessa hur du vill

i audiomixdown måse du välja stereo interleaved

Link to comment
Dela på andra sajter

okey ska testa det sista du skrev. Men hur gör jag för att få två input på varsin kanal i programet. vet inte hur ja ska förklara bättre men säg att jag spelar gitarr och trycker in kabeln i en ingång på ljudkortet sen har jag en kompis som spelar bas och hans kabel trycker jag in i en annan ingång på ljudkortet. nu ska vi spela in samtidigt och då vill jag har våra instrument på varsin kanal i cubase. Hur gör jag de? låter som ja läst ur en barn bok men nu måste ni hajja vad jag menar. är inte exakt vad jag ska göra men så ni förstår att ja vill ha inputen på varsin kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

okey ska testa det sista du skrev. Men hur gör jag för att få två input på varsin kanal i programet. vet inte hur ja ska förklara bättre men säg att jag spelar gitarr och trycker in kabeln i en ingång på ljudkortet sen har jag en kompis som spelar bas och hans kabel trycker jag in i en annan ingång på ljudkortet. nu ska vi spela in samtidigt och då vill jag har våra instrument på varsin kanal i cubase. Hur gör jag de? låter som ja läst ur en barn bok men nu måste ni hajja vad jag menar. är inte exakt vad jag ska göra men så ni förstår att ja vill ha inputen på varsin kanal.

Skapa två monospår.

Välj den ingången du kopplat in gitarren i som in på det första spåret.

Välj den ingången du kopplat in basen i som in på det andra spåren.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar kännas som att du kanske borde gå någon nybörjarkurs kanske.

När du köpt ett så dyrt program och allt.

Det måste vara hopplöst att försöka jobba med cubase när du inte vet hur man hanterar spår.

Det finns väl en getting started manual då kan bläddra igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg ner nu. ja kan programet för övrigt har dock aldrig spelat in med fler än en kanal tidigare. Om ni nu vet varför inte bara säga hur ja ska göra, slöseri med tid på att skriva svar som inte ger nått.

vems tid?

för min egen del skulle det kännas som mer slöseri att leta upp en cubase manual, kika i den å sen återge det till dig när du lika gärna kan läsa själv

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg ner nu. ja kan programet för övrigt har dock aldrig spelat in med fler än en kanal tidigare. Om ni nu vet varför inte bara säga hur ja ska göra, slöseri med tid på att skriva svar som inte ger nått.

Fast jag sa ju exakt hur du skulle göra.

När man inte vet hur man väljer ingång på kanalerna känns det inte som att man kan programmet.

Därav mitt tips.

Men det är ju bra om du kan det.

Om du kan programmet så borde du kunna hitta var man väljer in på kanalen. Du hittar det nämligen på respektive kanal i Inspectorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrar är altså hur jag får två input på varsin kanal. Det jag gör är att ja mickat upp en stärkare med två mickar och jag vill få dom på varsin kanal i cubase, hur gör jag, just nu hamnar båda mickarna på samma kanal. Ett annat problem är att jag får ena micken i vänster öra och den andra i höger om ja spelar in i stereo. hur får ja båda att hamna i mitten. ljudkortet jag använder är ett M-audio fasttrack pro, och spelar in i cubase sx3.

Gå in i Vst Connections och lägg till de portar du har kopplat in mikarna i.

Gör två spår i cubase gå in i edit channel settings på respekitve kanal.

Ovanför där det står stereo out kan du då välja de portar du la till i vst connections

Redigerat av linusbengtsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...