Jump to content
Annons

Multieffekt till elgitarr


Jocke Boberg (oregistrerad)

Recommended Posts

Jocke Boberg (oregistrerad)

Är det någon som har ett bra tips på en bra gitarrpedal för live och studiobruk? Jag har bara haft lånade skitgrejjer och är på jakt efter någon fin allroundlåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vox ToneLabSE och Line6 PODXTLive är nog två tips som aldrig blir riktigt fel. Nog en smaksak vilket man föredrar, även om jag själv är helt såld på Vox. Både ligger listade på mellan 5-6000. Sen finns ju liknande prylar från bl a Digitech och Boss, men dom har jag inte provat.

Är budgeten tight kan jag rekommendera en Yamaha DG-stomp, brukar gå att få för under 2000 nya nuförtiden. Musikalen här i Halmstad säljer den för 1495:- faktiskt, om dom nu har några kvar: http://www.musikalen.se/vv/veckansvara.htm (längst ner på sidan).

Länkar:

http://www.voxamps.co.uk/products/tonelab/tonelab_se.htm

http://www.line6.com/modelPacks/podxtlive/

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp min Digitech RPx400! Samma funktioner som i t.ex POD XT men i mer "pedalutförande". Jag köpte den ny i oktober på MB. Eftersom den har ett USB-ljudinterface så är det jäkligt enkelt att spela in och det medföljer programvara för detta...

Kolla på denna länk så kan du läsa mer om den!

http://www.digitech.com/products/rpx400.htm

Hör av dig om du är intresserad!!

/Emnitec

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxen och POD-liven tycker jag nog ser rätt proffsiga ut, även om jag förstår hur du menar... Men har man inte tillgång till att ha ett eller två kylskåp med effekter till pedalbordet så blir det nog lätt lite plottrigt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Boberg (oregistrerad)

Hurra! Tack för alla tips, det blir nog Yamaha-pedalen. Jag vill ha en så liten och enkel pryl som möjligt med mycket innehåll och lågt pris! Kanon - hoppas dom har kvar dealen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns trådar under andra rubriker Du bör läsa. Under "Instrument vet jag att jag och Rockford hjälpt lite folk. Prova också att göra en sökning på Rockfords alla inlägg. Han skriver kunnigt och lättfattligt om gitarr-spörsmål. Han har också den fördelen att han inte är rädd för vare sig den gamla eller nya tekniken. Han är bara intresserad av att få ut mesta möjliga väljljud sett till den budget som finns till hands. Ingen mulit-effekt till gitarr är krånglig. Efter en till två dagar så har man kommit över tröskeln och kan använda sin effekt obehindrat. Jag var själv väldigt skeptisk till t ex POD XT, tyckte den såg plastig ut och lät därefter. När jag väl, efter mycket om och men, provade att göra egna ljud och fått spelat in dem, hörde jag dem på ett annat sätt. Jag tyckte det lät kanon! Det var då jag återigen fick lära mig att jag, liksom de flesta gitarrister, lyssnar för mycket med ögonen. PODXT har ju kommit i en version som man kan stampa på utan att köpa till separat pedalbord. Är den bestyckad på samma sätt som en traditionell PODXT så är resten upp till Dig, Du kan låta en miljon kronor! Vox grejor har jag också hört mycket bra om och har förstått att de, ihop med POD, är de som säljer överlägset bäst just nu. Det måste ju bero på någonting.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det beror lite på vad för slags ljud du vill ha, tycker inte att det går att ställa den frågan du gör. Man måste veta vilket ljud man vill ha. Jag hade en pod förrut och tyckte att det var en massa hårdrocksdistar som var direkt dåliga. Jag sålde den och köpte en Sansamp triod...och jag hittade hem. Men jag gillar ju tweedläget på trioden....lite rent ljud men lite sprucket av dist...

Sen använder jag även Guitarrig och använder Vox AC30 läget. En original vox skulle jag vilja ha men den kostar ju runt 20 000

Edit: såg sen att du skulle ha en allroundburk....då är nog podden bra...

Redigerat av jesp
Link to comment
Dela på andra sajter

DG-stompen är ett bra val, inte minst sett till priset. Rejäla switchar, bra ljud, och dessutom riktiga rattar för att kontrollera det flesta parametrarna (inget en massa bläddrande i undermenyer). Dessutom är den ganska frikostig när det gäller att kombinera effekter. Precis som Vox produkter (Tonelab och Valvetronix-serierna) är effekterna uppdelade i olika sektioner, och man kan alltid köra en effekt ur varje sektion. En preamp-sektion, kompressor, modulation, delay, reverb och högtalarsimulering (har ej egna rattar). Plus wha-wha, om man köper en volumpedal (mer om det nedan). Hittar du ingen DG-stomp hos Musikalen, så kolla runt lite. Har för mig jag har sett liknande erbjudanden på fler ställen.

Om du inte har alltför tajt budget så fundera även på att köpa till en volym-pedal, så kan du komma åt en virtuell wha-wha-pedal. Komplett rigg i litet format! Inte riktigt samma bett som in en vanlig wha-wha, men absolut funktionabel. Vox och Ernie Ball gör riktigt bra volympedaler i klassen 1000 kronor och uppåt, men det finns billigare. T ex Behringer FCV100, http://www.behringer.com/FCV100/index.cfm?lang=ENG Säkert inte lika robust som en Ernie Ball, men ska du inte ut på turné i flera månader så duger den nog (har faktiskt inte provat den själv).

Wonderboy, tackar ödmjukast för dina väna ord. Är dålig på att ta beröm, det var roligt i a f! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal Boss-transistordist är aldrig fel.

Är det chefskonstruktören på Boss som går loss i Din animation så kan jag förstå varför de låter som de gör!

Om alla "rörfanatiker" i gitarrland skulle få reda på hur många transistordistar de lyssnat till i sina dagar, utan att vara medvetna om det, skulle de få skämmas! Boss, MXR, RAT etc har varit med och färgat månget gott gitarrljud! Jag är inte motståndare till rör men det har hänt en del vad gäller gitarrsound och produktutveckling på de senaste åren. Sluta leta efter om det finns några rör, slut ögonen och lyssna istället! Puss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...