Jump to content
Annons

Spela in elgitarr på dator


Chainsawkitten

Recommended Posts

Hej! Jag är ny här och har inte så bra koll på ljudutrustning så jag hoppas att ni kan stå ut med mig.

Jag har länge känt ett intresse för musik och har tidigare spelat in med videokamera. Nu har jag äntligen tagit tag i det hela och skaffat mig lite mer ordentlig ljudutrustning. Jag spelar nu in med hjälp av ett Yamaha Audiogram 6-ljudkort. Micken som jag använder för ljudeffekter och röst är en TSM MT87S Mk II.

Det jag vill göra (och har problem med) är att spela in min elgitarr med gain. Utan gain är allt finfint och då kopplar jag gitarren direkt till ljudkortet. För gainet kopplar jag först till förstärkaren och sedan till ljudkortet, eftersom ljudkortet inte har ngn särskilt vacker gain själv (och att lägga på i efterhand låter hemskt). Elgitarren är en billig Eastone-modell med Kustom 10-wattsförstärkare (KGA10). Har hört att den inte ska vara särskilt bra men när jag spelar lite själv och när jag spelade in med videokamera så har det ändå låtit helt ok. Det är när jag ska spela in på dator som problemet kommer. Ljudet på datorn blir helt annorlunda det som kommer ut från förstärkaren. Det blir otroligt brusigt och verkligen inte trevligt på något sätt. Jag har försökt mixtra en massa med förstärkaren och ljudkortets inställningar med det blir inte särskilt mycket bättre.

Jag använder Cubase AI 4 på Windows XP.

Om någon vill ha en ljudfil med exempel på hur det låter så fråga bara!

Är det någon som har några tips på hur jag kan göra? Jag är fattig gymnasieelev så jag har inte råd att inhandla någon dyr utrustning. Jag uppskattar all hjälp jag får!

Ursäkta om jag postar på fel ställe eller om liknande fråga redan ställts (länka isf gärna till den tråden).

Redigerat av Chainsawkitten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det finns ju en del gratis pluggar du kan testa som ska låta ok.

i "hemstudio för all nr1" rekomenderade dom; studio devil BVC (www.studiodevil.com) men det finns många fler så nån borde kunna funka för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

Laddar ned...

Edit: Jag har laddat ned men har stött på ett mycket märkligt problem med mitt ljudkort (Yamaha Auidogram 6). Alla singal-lampor och peak-lampor lyser trots att jag inte spelar något, även på kanaler som inte är inkopplade. I Cubase AI4 får jag ingen input... bara från keyboardet.

 

Jag har letat i den (rätt korta) medföljande manualen men inte hittat någon information om problemet. Har försökt mig på Google men antingen är problemet ovanligt eller så är jag usel på att googla.

Fixade det till slut. Dock har jag ingen aning om vad det var jag gjorde för att fixa det. o.O

Edit2: Efter en del letande fastnade jag på TubeBaby, en gratisplugg med helt hyfsat ljud. Skulle kunna bli lite bättre men jag tror snarare att det hänger på min totala oförståelse för vad de olika inställningarna innebär än på själva pluggen. Övning ger färdighet, så nu får jag väl sitta hemma under sportlovet och tweaka inställningar, greja och experimentera.

Redigerat av Chainsawkitten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...